Roundup (Ed Sheeran - Gilli - Freya Ridings & BANKS)

Skrevet af barcano den 25 juli 2019 kl. 13:20
Tagget som: Album, Anbefalinger, Brugeranmeldelse

I kender allerede rumlen. Bare en anden undskyldning. Lige kommet hjem fra en længere ferie i Italien og har først kunne komme tilbage til at skrive nu. Men har hørt en del plader i løbet af den tid. "So, here we go!"

Ed Sheeran - No. 6 Collaborations Project
Karakter: --

Det her nye Ed Sheeran album, det... er virkelig ikke godt. Det er det virkelig ikke. Britiske sangskriver og popikon Ed Sheeran er klar med sit fjerde album som er efterfølgeren til hans 2011 EP No 5. Collaborations Project. Hvis det ikke var tydeligt af titlen, så består denne plade af 15 numre som alle sammen har en gæsteoptræden fra en lang række af kunstnere der bevæger sig rent genremæssigt lige fra klassisk mainstream-pop, til R&B og traprap. Desværre bliver den ekstra mængde stjerner på albummet desværre ikke opskriften på et effektivt og velskrevet projekt, men derimod at der i stedet er tale om et klassisk tilfælde af "for mange kokke i køkkenet fordærver maden". Hvilket kun er ekstra ærgerligt når ellers gode navne som Bruno Mars, Eminem og Travis Scott blive viklet ind i en sammensmeltning af uinteressante og forglemmelige popnumre som ganske frastødende blander enhver stilart med ingen sans for finesse i et ivert forsøg på at skabe massesælgende og letoptagelige sange for laveste fællesnævner. Med sange som den tungnemme single "I Don't Care" med Justin Bieber og den dubstep inspireret "Way To Break My Heart" (som har Skrillex på gæstelisten af alle mennesker. For han har jo slet ikke været komplet irrelevant i musikindustrien de sidste fem år) er det tydeligt at der her ikke er tale om andet end baggrundsmusik af allerværste skuffe. Dette er endnu et album der kan tilføjes til listen over plader der uden grund druknes i gæsteoptrædener til ingen andens fornøjelse end pladeselskabernes.

Gilli - Kiko
Karakter: =

Den danske superstjerne er klar med sit første debutalbum efter godt og vel 10 år i rampelyset. Og alt hvad der tilbydes på dette album, er ikke noget vi ikke allerede kender Gilli for. Hvilket ikke er dårligt, det betyder dog også at der ikke rigtigt er nogen overraskelser eller generel udvikling i hans stil som alle dage har lidt under sin simpelhed som både har hjulpet og skadet flertallet af hans numre. Det betyder da også at der kun egentlig er en lille håndfuld af numre der skiller sig ud fra mængden af albummets alt i alt 16 numre. Derudover føler man dog også at generelle poptendenser skyller ind over et album som derfor mister lidt af sin hårde betonkant deraf. Dette sker tydeligt i det latinamerikanske nummer "Corazon" som helt klart spiller på den latinbølge som startede med "Despacatio" og nu findes bredt på den moderne popscene. Det skal dog også siges at hvad der egentlig blev promoveret som et konceptalbum hurtigt falder tilbage til hans gængse raprutine. Det ændrer dog ikke på at dette ikke er en plade der på nogen måde kan hidse en op. Men der foregår dog heller ikke noget særlig exceptionelt.

Freya Ridings - Freya Ridings
Karakter: +

Den nye britiske popstjerne fra England, Freya Ridings, leverer et af årets stærkeste popalbums på hendes selvopkaldte plade. Der serveres en god blanding af alle popgenrens afskygninger med særligt henblik på de mange former genren har taget over det sidste årti. Lige fra nedstemte akustiske ballader til overdådige "soulbangers", så præsenteres det alt sammen gennem et fantastisk produceret sonisk landskab som skaber en meget lovende start for kunstneren.
Derudover også et godt sted at slutte 10'erne på, med hendes projekt som rigtig fint opsummerer dens tids popmusik. På trods af at albummets sangstrukturer og generelle skrivestil kan blive lidt for meget af det samme i længden. Men det har nok mest noget af gøre med at det trods alt er et klassisk popalbum.

BANKS - III
Karakter: =

Et andet nyt popalbum fra en anden ny britisk popstjerne som desværre ikke var ligeså effektivt som Freya Ridings' er BANKS tredje nye album. Selvom det langt hen ad vejen er ganske udmærket "britpop" så falder det desværre sammen omkring den svingende produktion som hører mere hjemme på et trap-album. På trods af det er det stadig alt i alt et fint lyt værd. Men så heller ikke så meget mere.