Selvom eSport er en enorm industri, da der er mange mennesker i regeringen, der ikke helt forstår, hvordan det fungerer, er det blevet lidt af et vilde vesten, ifølge forskere ved Keele University i Storbritannien.
Forskernes resultater (via Esports News UK) afslørede, hvad de betegner som en "sårbar finansiel struktur, ubalance i magt og mangel på repræsentation for interessenter som spillere og fans på de højeste niveauer i branchen" inden for UK eSports.
I øjeblikket "udtænker turneringer og hold deres egne regler uden nogen mærkbar standardisering mellem dem", hvilket resulterer i, at stort set alle mærker kan sponsorere begivenheder, herunder fastfood-, alkohol- og kryptovalutamærker.
Flere forlag har begrænset disse termer, men som forskerne påpeger, er det mere op til holdene og organisationerne end det er branchen som helhed. "Esports-sponsorater fra usunde mærker stiger, men at forbyde dem kan skade branchen økonomisk," står der i avisen. "Vi foreslår en styringsmodel, der inkorporerer en multistakeholder-tilgang, og med uddannelse i sundt og moderat forbrug i hjertet af det, for at give handlefrihed for enkeltpersoner i stedet for et direkte forbud mod sponsorer."
Hvad synes du om disse foreslåede sponsorændringer?