Grand Theft Auto IV

Grand Theft Auto IV er et eksempel på et meget overhypet spil. GTA IV er på ingen måde et dårligt spil og skuffede mig ikke, men som sædvanligt for hypen det til at se bedre ud en den er.

Grand Theft Auto IV tager de gamle gameplay elementer med at hugge biler, pløkke folk ned og fuldføre missioner for at tjene penge, komme videre og skabe sig respekt. I GTA 4 styrer du Niko Bellic. Han er en immigrant fra Europa som bliver lokket til Liberty City af sin fætter Roman som lover penge, kvinder, sucess og alt det der, men når Nico så kommer frem til Liberty City viser det sig at hans fætter i virkeligheden bare er en ejer af et fattigt taxi-selskab.

Niko falder dog hurtigt til i ægte GTA stil blandt Mafia-bosserne og vil udføre næsten ethvert job hvis prisen er god nok. Han har dog personlighed i meget højere grad end i de tidligere GTA spil. Du vil også blive tvunget til at vælge mellem to af dine venner der skal skydes med en snigskytte riffel mens de taler sammen i parken. Det er blot et af de mange moralske valg du vil blive sat til at træffe.

I GTA IV er du som sagt Nico Bellic, som er her ikke blot fordi han blev lokket af sin fætter, men også for at slippe væk fra sit hjemland og en mafia-boss som han har været i store vanskeligheder med. Han leder også efter 2 af sine gamle venner for at finde ud af hvem det var der svigtede ham og hans gamle soldaterkammerater i en krig som Nico har deltaget i. Under denne historie skal du udføre missioner for forskellige mafia-bosser, small-time forbrydere og idioter der tror de er noget, dels for at tjene penge, dels for at komme skridt for skridt tættere på dine 2 gamle venner. Jeg vil ikke stå og afsløre hvad der sker så spil spillet for at finde ud af hvad det bliver til mellem Nico, hans venner, og hans fjender.

Gameplay-siden har forandret sig en del siden GTA 3. Det mener jeg i hvert fald. Bilfysikken er for det første blevet langt mere avanceret og figuranimationerne er også blevet langt bedre så nu virker hele byen som en genskabelse af New York, ikke mindst pga. de mange referater til den virkelige by som Statue of Liberty (I dette tilfælde Statue of Happiness!) men også civilbefolkningens levende opførsel og animationer. Politifolk eksploderer heller ikke i et anfald af blindt raseri hvis man så meget som strejfer deres biler med kofangeren som de gjorde før, nej nu skal der en vis fart til før de reagerer på det.

Nu vi snakker om politiet, så hvis du skal flygte fra politiet (hvilket du skal) så dannes der en ring omkring det sted du sidst blev set af politiet. Indenfor denne ring er du eftersøgt. Hvis du bevæger dig udenfor ringen begynder stjernerne der indikerer dit Wanted Level at blinke. Hvis du ikke bliver set af en betjent, eller anden form for law-enforcement, vil dit wanted level forsvinde og du vil være en fri mand igen.

Et andet nyt tiltag til spillet er en ting som jeg selv har fundet stor kærlighed i. Man kan klikke på L1 vis man spiller Playstation 3 og LB hvis man spiller Xbox 360 og så vil man råbe efter en Taxi, hvis der da er en i nærheden. Har denne Taxi ikke allerede en passager så vil den holde ind til siden så du kan stige på vil at holde Trekant, eller Y, nede. Så stiger du ind i taxaen hvor du så kan vælge hvor du vil hen. Genialt. Noget der har manglet siden serien blev 3D.

Noget andet nyt til spillet er mobiltelofonens effektivitet. Hvor du før kun kunne blive ringet op, kan du nu selv ringe og arrangere dates med venner og kærester eller ringe til politiet så du kan hugge deres bil når de kommer. En anden ting du kan med den er at hvis du nu fejler en mission så vil du modtage en SMS der spørger om du vil forsøge missionen igen, uden at skulle til at køre helt frem til missionen igen. Alt i alt ganske fremragende ide Rockstar.

Når du kører i bil, eller andet transportmiddel, kan du som sædvanligt lytte til radioens mange kanaler. Der vil være noget for dig derinde medmindre du er ligesom mig. (Jeg kan ikke lide al den moderne musik. Kun spilmusik appelerer til mig.) Men selvom du måske ikke kan lide musikken så hør dog alligevel på radioen lidt, for der kommer nogle gange nogle morsomme indslag fra radiofolkene.

Grafikken er ganske god selvom jeg har set bedre, har jeg dog ikke set bedre grafik og en ligeså stor by på samme tid. Byen er enorm og detaljerig selvom at grafiske fejl er over det hele. Det er ting som clipping-fejl og "appearing" objekter som pludselig titter frem. Kan man dog leve med det så er grafikken helt fin. Der findes næsten intet bedre end at flyve over byen om natten i en helikopter, at ræse på vandoverfladen i en speedbåd i first-person eller drøne rundt i en Turismo i first-person på broerne mellem øerne mens du undgår at køre ind i bilerne.

Jeg ved intet om online-delen men den siges også at være ganske udmærket.

Noget jeg vidst har glemt: I dette spil skyder du ved at først holde L2/LT enten halvt nede for free-aim eller helt nede for Lock-On. Lock-on finder jeg dog mest effektivt. Så går du ind i et gears of war agtigt perspektiv hvor du så kan skyde dine fjender eller måske civilister med et klik på R2/RT knappen.

Grafik: 9: God grafik og animation.
Lyd: 9: Våben, biler og stemmer er ganske fabelagtige.
Gameplay: 10: Du vil altid finde variation.
Historie: 9: Det er et rigtigt godt plot for et GTA-spil.
Holdbarhed: 10: Jeg har spillet det i 35 timer og er først lige blevet færdig med main-storyline. Jeg er tilfreds. Mine 600 kr. er godt brugt. Det er det længste action-spil jeg nogensinde har spillet og der er masser af ekstra-missioner at udføre. Held og lykke med det.

Jeg giver Grand Theft Auto 4 et 9 ud af 10.

+Historien, det varierende gameplay, suveræn lyd, glimrende grafik og lighting effekter, lang spilletid.

- Alvorlig mangel på checkpoints. Det eneste der forhinder mig i at give GTA IV et 10 ud af 10.

Sidste ord: Er du en sandkasse-fan, kan du bare godt lide lidt god aktion, og kan du godt lide et godt plot så skal du bare med det samme ud og anskaffe dig dette spil hvad en det er til Playstation 3 eller Xbox 360. Pyt! Skaf det. Doctors orders. Ok?

Brugeranmeldelser36
Samlet karakter: 9.3/10
1