Grand Theft Auto IV

Skrevet af: Nike   2008-05-21

(Grand Theft Auto 4 Limited Edition)

Hvorfor spiller vi spil? Fordi de er sjove. For at få tiden til at gå. For at have det sjovt. For at stresse af. For at få inspiration (som mig). Sådan vil det lyde hvis du spørger folk om hvorfor de spiller spil. Nogle sidder på hjemme sider som dejlige GR, Gamespot, GameTrailers, eller IGN (måske også flere sider). Her kigger de på spil der snart udkommer, er udkommet, eller under udvikling. Her opstår det såkaldte "Hype", der får folk til at glæde sig som sindsyge til spil. Det er godt for udviklerne, fordi så har de store chancer for at sælge. Det kommer også af når spillet endelig får sine andmeldelser.

Men hype kan også være dårligt, og det er her andmeldelser kommer på banen. Nogle gange for det spil til at fremstå som noget de faktisk ikke er. F.eks. Halo 3 blev fremstillet som det bedste spil nogen sinde, der have en episk, sørgelig historie, men utrolig fedt gameplay, og fed online del. Det var dog ikke helt sandt, men det er ikke Halo 3 det skal handle om. Pointen er, at spil bliver nogle gange fremstillet som noget de ikke er.

Grand Theft Auto 4 har været længe ventet, og der har været en masse hype om spillet. Og op til dagene af spillets udgivelse kom den ene perfekte andmeldelse efter den anden, og vi får at vide, at det er det bedste spil nogensinde mere eller mindre. Nu er det jo udkommet, men før jeg begynder vi i nok vide hvorfor der er så meget hype om spillet.

Da Grand Theft Auto 3 i sin tid udkom i 2001, slog det alle rekorder og skabte en ny genre, kaldet "Free Roam". Det var hidtil ikke tidligere set, at man fik en hel by, hvor du kunne gøre lige hvad du ville, når du ville. Et næstent uendelig antal spil har siden hen brugt det, som Burnout Paradise, Scarface, Saints Row og Godfather, og til dårlig brug, som i Need For Speed. GTA4 er det seneste spil i serien, der skabte en genre, og man har ventet med længsel på at det skulle komme. Nu er det her, så hvordan klarer det sig? Lever det op til forventningerne, eller er der gået for meget Hype i det?

Du spiller som serbiske Niko Bellic, som indvandrer til USA, til byen Liberty City. Han skal bo hos sin fætter, som lever det fede liv, med lukus villa, penge, piger og flotte biler. Da Niko dog ankommer finder han ud af at dette er løgn. Villaen er en lorte lejlighed, penge er få, pigerne er prostitueret som kan findes over alt, og bilerne er hans taxa firma. Lagt oven i det, så stå Roman med lort til halsen, da han har en mega gæld at betale. Niko beslutter sig for at hjælpe Roman med at få gælden væk, mens han selv prøver at slå sig ned i Liberty City.

Dette er den bedste historie der er set i et GTA spil, og klart overgår den gode historie i San Andreas. Der sker en masse plot drejninger, som virklig tager røven på dig, og endda vil chokere dig. Niko ham selv er også meget anderledes. Tommy Vincetti og CJ var alle sammen gangster, som ville være rige, og tog hvad end arbejde de kunne få. Niko arbejder kun for penge, og når han er færdig med missionerne, rager det ham hvad der så sker. Det rager ham også hvem han arbejder for, så længe pengene er gode nok. Han er også meget mere følsom, og han fortæller jævnligt om sin fortid. Man lærer simpelhen at holde af ham, hvilket var svært med de andre hoved personer. Fantastisk Rockstar!

Hoved ideen bag gameplayet er det samme som altid. Du har en stor by til rådighed, og du kan frit køre hvor du nu end vil hen, og gøre hvad du vil. Stjæle biler, dræbe folk, være med i politi jagt, tage side missioner, eller følge hoved historien. Missionerne sig selv er stadig de samme: Du skal enten dræbe en der har pisset din arbejdes giver af, eskortere folk, hente folk, beskytte dem, eller hente en ting og komme tilbage med dem. Ligesom altid, men denne gang er de fantastiske. Der er så mange fede øjeblikke i disse missioner, og man får mange gange en fornemmelse af at være med i en gangster film. Det er også blevet en smule mere tilgivende at fejle, da du direkte får mulighed for at genstarte dem. Jeg siger kun en smule, fordi missionerne har stadig ingen checkpoints, og det kan medføre til frustration (hvilket der gjorde for mig).

Der er dog sket meget mere siden San Andreas. Det er kommet et helt nyt skyde system, som efterligner spil som Gears of War, og Uncharted, hvor du har kameraet over skulderen når du skyder, og skal bevæge fra dække til dække. Det er bestemt ikke orginalt, men det er bestemt heller ikke kedelige. Faktisk er de noget af det fedeste ved spillet. De er så utrolige fede, og utrolig sjove, at man hele tiden vil spille en skyde mission. Nær kamps systemet er også anderledes, hvor du ligesom i Vice City Stories, kan slå, sparke, og blokere. Bare i det hele tagen, er kamp i GTA blevet en del sjovere og federe. En ny ting er, at du vil blive præsenteret for forskellige valg under vejs. Det er altid, enten dræb ham, eller lade ham leve. Til at starte med, virker det pointeløst, men det åbner faktisk bonus missioner, og ændrer historien på nogle punkter. I de sidste timer af spillet, får du nogle utrolig svære valg, og der er faktisk 2 slutninger at opnå i spillet.

Politiet har også ændringer. Nu kommer der en ring hver gang du får dem efter dig, og du skal nu komme ud af ringen, og holde lav profil før du flygter. Det gør at det er let at flygte fra politiet, hvilket både er godt og ondt. Godt fordi så er det ikke længere irreterende hvis du skal nå noget i spillet. Dårligt fordi nogle gange er det utrolig let at flygte. Faktisk kom jeg igennem spillet uden at blive fanget af politiet.

En ny del i spillet er din telefon, som du altid har til rådighed. Du kan ringe til venner og aftale at mødes (mere om lidt), tage billeder, og gå online mod andre (mere senere). Dette bringer os til dine venner.

Du kan nu hænge ud med dem. Du skal først hente dem, hvor efter du kan vælge et sted at tage dem hen. I kan spille dart, bowle, se forestillinger og stand up, eller gå til den nærmeste bar og drikke jeg stang stive, hvorefter de skal køres hjem igen. Og ja hvis i bliver fulde, får du lov til at køre dem hjem, mens du er fuld, hviket faktisk er utrolig morsomt. Det får du respekt for, og når du når et bestemt antal respekt, vil de begynde at gøre dig tjenester. Roman kan give dig en gratis taxi når du vil, og Little Jacob kan køre ud til dig og sælge våben f.eks. De ringer dig også op på tilfældige tidspunkter og spørger om du vil hænge ud med dem. Det samme hvis du har en kæreste, men her kan du til sidst vælge om du vil sige fravel, eller om du vil tage chancen og få scoret noget dejligt sex.

Så kommer der også en masse små detajler som gør spillet fedt. Du kan surfe på internettet, du skal kortslutte parkerede biler før du kan bruge dem, du kan frit skyde hvor du vil mens du kører, få fat i en taxa og blive kørt til hvor hen du vil, komme ind i politiets computere, og finde navne på forbrydere, og mere. Du kan utrolig meget, og jeg kunne faktisk blive ved og ved og ved.

Den verden du er med i, er også nok den bedste der hidtil er set i et spil. Den er utrolig levende, og virklig, og de ting du vil opleve, er i stil med dem du vil opleve hvis du går ud af din hoved dør. Det er den mest virklige verden til dato.

Spillet er dog ikke perfekt. Cover systemet er fedt, men du kan få problemer med at søge dække det rette sted et par gange. Nogle gange vil du søge dække et sted, men spillet giver dig dække fra et andet sted. Al´en for dine venner kan også komme i vejen, men det er ikke lige så irreterende som i de gamle spil.

For første gang i GTA serien, kan du nu går online, og spille mod andre. Op til 16 spillere kan spille i i alt 15 modes. Ja du læste rigtigt 15 modes. Jeg vil ikke gå i detajler i det, fordi der er simpelhen for meget til at sige det, så jeg vil go straight to the point. Du starter med at lave din egen person, i en tynd person skabnings mode. Når du spiller online, optjener du penge, og når du har fået nok stiger du i rank, og åbner flere muligheder for at lave personer. Der er 10 rank i alt, men der er ikke så meget dybte i det. Det er sjovt at spille online, men der er faktisk ikke så meget at spille om, men det vil forlænge spillets levetid, og vil blive spillet meget.

Alt i alt er historien 30 timer lang, og der er også et pænt antal side missioner at klare, samt online. Men det er her, at hypen er overdrevet.

Tiden på at lave spillet, er blevet brugt for det meste på at få spillets verden til at være så virklig som muligt. Liberty City er mindre en San Andreas, der er halvt så mange side missioner som i San Andreas, og spillets dybte er blevet mindre. Du kan ikke længere få tattoveringer, ændre hår, få muskler, få bedre kondi, købe ny ejendom får forhøjet liv, blive bedre til at køre, eller få bedre våben færdigheder. Alle de sjove RPG elementer fra San Andreas er fuldstændig væk denne gange. Du kan sagtens give Niko nyt tøj, men der er ikke så meget at vælge imellem, og har faktisk ikke nogen særlig stor rolle, bortset fra at bestemme nogle enkelte missioner du kan komme med i. Penge er faktisk også blevet mindre værd, da der ikke er så meget at købe, udover tøj og våben. Så mens det er blevet sjovere, så er længen faktisk blevet mindre, hvilket er et minus.

Grafikken er ikke helt på højde med andre Next Gen titeler, men når man ser på hvor stor og virklig verdenen er, så er det unfair at sige at grafikken har et minus. Det er et flot spil. Faktisk utrolig flot, og det ender med at blive et af de pæneste spil til dato. Frame raten har problemer nogle gange, men det er blot en meget lille plet som ikke trækker ned.

Stemme skuespillet er fantastisk, og dialogen er skarp. Der er en smule hollywood over det, og en masse Quinten Tarentino også, da musik kun findes i biler, i spillets radio. I denne omgang er der 18 radio stationer, og sammenlagt 200 sange. Det er fint at der er godt musik, men problemet er at der er for meget. Det er simpelhen for overvælende, og selvom det er fyldt med god musik, og fed humor, så vil du aldrig rigtig kunne forbinde dig med det, som i de andre, fordi der er simpelhen for meget at lytte til, og det er umuligt at høre alt når du spiller spillet igennem for første gang. At finde sin yndlings station vil være svært.

Jeg har limited edition af GTA4 som indeholder en pengeæske med lås og nøgler, en taske, art book, og en cd med et meget lille men godt udvalg af soundtracket. Er den værd eksta penge? Nej faktisk ikke, du skal være hardcore for at ville have limited edition, fordi du får jo ikke noget nyt specielt i selve spillet, og om du nogen sinde vil få brug for æsken eller tasken er et godt spørgsmål.

Alt i alt er GTA4 er sindsygt fedt spil. Det er det bedste spil i 2008, og et af de bedste nogensinde. Det har dog få problemer, og dybten er blevet mindre siden sidst. Er hypen overdrævet, ja men kun en smulge. Det er et fedt spil vi har at gøre med her, og det viser virklig hvad Rockstar kan. At det kostede mindst $100 millioner, og krævede 1000 folk i 3½ år kan ses. Det er et fantastisk spil, som alle bare må eje.

Brugeranmeldelser37
Samlet karakter: 9.3/10
1