Kingdom Hearts II

Kingdom Hearts er for dem som har spillet det, en storslået oplevelse. Hvis man er bare lidt fan af enten disney, final fantasy universet eller bare godt kan lide en god RPG oplevelse, så skal dette spil prøves. Så selvfølgelig skulle der komme en 2'er, da 1'eren solgt godt og hurtigt blev anerkendt af spillerne verden over.

2'eren er lavet som en fortsættelse af Kingdom Hearts: Chain of Memories. Og det er faktisk meget forvirrende hvis ikke man har spillet det igennem (Chain of Memories er eksklusivt til GameBoy Advance) Da historien udspiller sig 1 år efter dette spil slutter. og er derfor ikke en rigtig 2'er men mere en 3'er. personligt blev jeg meget forvirret over introen og de første par timers spil.

Drengen Roxas har lige fået sommerferie, og sammen med vennerne planlægger de, hvad den skal gå med. De beslutter sig for at tage på stranden. Men sådanne tur kræver penge hvilket de ikke har. Derfor går de næste dage med at indtjene penge og man introduceres til spillets gameplay der ikke har ændret sig voldsomt fra 1'ere.
Som dagene skrider frem, begynder der at ske underlige ting og Roxas bliver mere og mere sikker på, at der snart må ske noget stort. Sora, Anders And og Fedtmule vågner fra deres søvn og får information om en ny trussel , de såkaldte "Nobodies". Dette er reinkarnationerne af de kroppe der bærer de hjerter som bliver til "heartless". Men til forskel, så er disse kroppe styret af en organisation "Organization XIII" som søger at udnytte den enorme kraft som "Kingdom Hearts" indeholder.
Her starter eventyret så for alvor, hvor Sora og vennerne endnu en gang må rejse rundt til de forskellige verdener for at skabe fred fra den nye fjende.
Der er blevet plads til en del nye verdener som skal udforskes. Og de har alle sammen flere historier, så det hele ikke bare afvikles på en enkelt gang. Dette er et super godt tiltag, da der faktisk er ting at komme tilbage efter. Ting som nye bosser, items, monstre og historie drejninger, er alle essentielle ting som er nødvendige for din videre fremfærd. Altså er du lidt bundet til historien, indtil du har gennemspillet alle verdnerne, og kun tager tilbage for at træne og måske opdage nye steder.

Grafisk er der ikke sket det store fra 1'tteren. Lyset er blevet bedre, formerne lidt rundere og teksturene står skarpere. Frameraten løber ligeså rent som i 1'eren og det er stadig et imponerende syn at se skærmen fyldt med magier, monstre og kæmpe bosser. PS2'ens kræfter bliver udnyttet godt og aldrig har en tur til de gamle disney tegnefilm i sort-hvid set bedre ud.

Lyden har også fået nogle opdateringer og udvidelser. Knivskarpe disney temaer går lige i dit hoved og du kan tage dig selv i at nynne dem efter at din PS2 er slukket. Også den generelle lyd af magier, de forskellige key-blades, og omgivelserne er gode og viser at lyd også kan gøre et spil til en helt speciel oplevelse.

Gameplaymæssigt er der ikke sket der store fra 1'eren. Dog er der kommet den såkaldte "Drive Gauge". Denne funktion lades op som du slår på fjender og samler specielle genstande op som kan lade den op. Når du vælger at bruge en "Drive" så forvandles Sora til en "en-mands-hær" og bliver udstyret med 2 key-blades. Han får nogle effektive moves med i pakken, som hurtigt gør kål på selv den mest hardcore fjende.
Sværhedsgraden er i denne omgang virkelig skuffende, og jeg blev meget irriteret over at de har prøvet at gøre det mere børnevenligt. Du får hints hele tiden om hvad du skal gøre, hvor du skal gå hen og hvordan bossen besejres. Dette tiltag burde have været med som valgfri, da jeg elskede at udforske alt i 1'eren og selv finde ud af hvordan de forskellige bosser skulle besejres.
Dit gummi-ship er selvfølgelig stadig med, og du kan opgradere det til ukendelighed hvis du altså kan lide at sidde med sådan noget. Fly missionerne er også i denne gang lavet som noget du kan vende tilbage til, da der er forskellige sværhedsgrader før hver verden kan landes på. Så hvis du synes det er for nemt at flyve igennem, så kan du senere gå tilbage og vælge det på et svære niveau med bedre dele til dit gummi-ship.

+Godt univers, lang spille tid hvis du vil have det hele med, flot grafik stemningsfuld musik.

-Sværhedsgraden, ingen god opsummering af historien.

Grafik: 8/10