Dansk
BRUGERANMELDELSE

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Skrevet af: Riiser   2008-06-08

Metal Gear har altid været en af de spil jeg har kunne reflektere til når folk har bedt om en deffinetion af perfektion. Selvom det nu efterhånden er ved at være længe siden syntes jeg lige det ville være passende at give jer et lille flashback til det seneste konsol Metal Gear imens vi venter på at MGS4 udkommer.

Metal Gear har altid haft en helt specifik plads i mit hjerte, den største, og det sjove ved Metal Gear er at det kan fucke up og STADIG komme på toppen. Hvis vi kigger lidt tilbage så var MGS 1 jo en perle og en ny grænse sætter hvad ikke bare snige spil angik men til alle andre spil. Så kommer en halv fesen to'er der vel bedst kan betegnes som et selv mål og alligevel var det så godt. Til sidst har vi så Snake Eater der er en prolog til de to forrige spil. Snake Eater er alt hvad man kunne håbe på fra et Konami spil. Grafikken, spillet, leve tiden (der altid har været Metal Gears akillis hæl) og for ikke at snakke om en super episk historie som flætter historierne sammen i en fin lille sløjfe.

En ting jeg altid har holdt af ved Metal Gear er manden der har stået bag dem, Hideo Kojima. Hideo har altid haft en meget spøjs form for humor som man ikke kan andet end at elske ham for. F.eks. til Metal Gear 2 frigav han ikke trailers eller demoer af andet end de steder hvor man enten spiller som eller ser Snake og så når man får spillet i hånden spiller man som en afblejet, langhåret, feminin og en over-hovedet-ikke-snake udgave af Snake, Raiden. Og fordi han er så feminin gør Hideo Kojima da det lige klart at det er en mand ved at en af de første ting Raiden siger er noget om hvor stort tryk der er på hans... Wing wong.

Hideo's humor er ikke blevet værre i den tid vi ventede på 3'eren for det første billede man ser af Snake hvor han endelig hiver masken af har han en maske på som ligner Raiden på en prik. Og bedst imens man står og tænker "FUUUUUUUUCK!!!" så hiver Snake masken af og afslører at det faktisk er Snake som du skal spille som, og publikum går amok! Nå men videre til spillet. Konami valgte at beholde det fejlfrie styre system fra 2'eren og... Ja faktisk meget andet fra 2'eren. Alt lige fra grafik, bevægelser og mere er som kopieret fra 2'eren. Nogen vil måske vælge at kalde det her en fallit erklæring, meget ligsom at sige til en pige at man elsker hende efter et engangs knald. Men faktisk vil jeg tage hatten af for det fordi at Konami godt vidste der ikke var nogen fejl i de sidste ting, hvorfor så ændre det?

En ting der dog er anderledes ved snake eater er at du kan ikke få i sort tøj foran et hvidt lærred uden at være lige så let at se som Amin Jensen til en all you can eat buffet. Her gælder det om at klæde sig af og på til scenariet man er i. En dejlig ting der virkelig får en til at føle sig som en elite soldat i en jungel... Som man jo sjovt nok også er. Her er det heller ikke bare at blive skudt i lysken og bare gå det væk for at blive helet. Her skal du fjerne kuglen, påføre alt muligt gejl så dine ben ikke lige pludselig bare falder af. En friskt pust der giver en god realisme og en alternativ måde at hele sig selv på istedet for alle de andre spil hvor man bare skal over til en medkit eller vente lidt for at blive helet og det er så om man er blevet ramt af et V2 missil i skridtet eller trådt i en bjørne fælde.

Får at holde sig i live skal man jo selvfølgelig også spise. Hvis du spiller på easy kan du så tage det og stikke det skråt op der hvor solen ikke skinder. Men spiller du, som os andre der faktisk har to sten, på højere end normal skal man sørge for at spise og her kan det måske komme som et chock at du ikke bare lige kan tage en omvej og gå forbi en fast food restaurant. Her skal du altså jage din egen mad ned. Insekter, svampe, planter, dyr og så videre. Og før du spørger nej man kan ikke spise andre mennesker, hvor meget vi end havde håbet på det... Eller er jeg den eneste? Nå men under alle omstændigheder er det ikke bare at finde det første og bedste stykke bark og så ellers hamre sine tænder i det. Du skal vide hvad det er du stopper i munden fordi at du kan ende med at blive syg af at spise noget der for eksempel er råddent eller noget som bare ikke burde intages, og det er trods du skylder det ned med fem liter mørk øl.

Ellers er det meget det samme. Undgå at blive set, hvis du gør så udsmart din modstander eller skyd skalden op på dem og ellers finde ud af måder hvordan du når fra A til B uden at skulle konfrontere små hærer af modstandere. Til rådighed har du jo et godt arsenal af bevægelser og flotte våben. Man kan godt mærke at Konami ikke bare har tænkt "Det der kunne være fedt, lad os smide det i" og så har gjort det. Nej her kan man virkelig se hvordan de har ressearchet alt hvad de putter i. Information om dyr, våben, kamp stile, demokrati og meget mere er undersøgt fra punkt til prikke og det kan du endda være sikker på ved at ringe lidt rundt med dit trofaste codex der altid har været med dig.

Historien er sjov, hård, tåre fuld, spændende og hiver dig med andre ord rundt i en arena med uttallige humør svingninger som... Ja den er vel åbenlys. Her er det ikke super evner eller bare nogle atom bomber eller en kidnappet pressidents datter. Her er det virkelig kaos teorien om et atom missil der kan blive affyret fra alle positioner. Og i din færd for at komme til slutningen af spillet møder vi mange forskellige personer og det bedste ved det hele er at det er ikke bare mennesker der er blevet puttet ind fordi de skulle puttes ind. De har alle deres historie, deres måde at være på og deres problemer. Det gør det meget lettere at stifte bekendtskab med dem og relatere til deres situation. Men alt skal da ikke være helt alvorligt, takket været vores alle sammens Hideo Kojima. Små ting som at en eller anden siger at "Der er en ung mand der studere disse missil strukture. Hal... Emmereich eller noget". Det er selvfølgelig Hal Emmerich bedre kendt som Otackon der bliver snakket om. Ocelot er også med og her finder man ud af hvorfor han endte med at bruge en revolver og hvad hans forhold med The Big Boss egentlig er. Historien er også fortalt på en dejlig måde så du flere gange kan finde dig selv i at sige "Nå så det er sådan det hænger sammen!" i stedet for at sidde og sige "Jeg fatter nada og en skid her..."

Metal Gear Solid 3: Snake Eater er en perle indenfor MGS'es historie og et must have hvis du vil lære noget om historien bag det hele. Et must have vil jeg kalde det hvis du regner med at købe Metal Gear 4.

91% ud af 100%
Konami har gjort det igen!
Første indtryk: Jeg skal fandeme ikke spille som Rai- Ah der er Snake jo!
Sidste indtryk: Uuuuuuha! Episk igen igen!

Samlet karakter: 9.7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10