Kingdom Hearts II

DalleUSSR kedede sig og skulle bruge tiden. Han har spillet Kingdom Hearts II og er nu klar med en anmeldelse.

Ja, først af alt vil jeg gerne undskylde for min noget uinspirerende start, men ja. Jeg manglede noget og lave så kommer en anmeldelse af Kingdom Hearts II.

Wow jeg var spændt! Ikke nok med det var mit første onlinekøb, det var også første forudbestilling. Derfor fik jeg også noget af en glædelig overraskelse da spillet lå inde på mit sengebord 2 uger før release. Jeg nåede at se embalagen i 3 sekunder og så var den revet af og kommet i skraldespanden. Manner hvor var det for vildt. Introen havde fået et dejligt pif, og jeg havde meget store forventninger til denne efterfølger.

Ja, man starter jo spillet med en flot intro med fin japaner-pop af Utada Hikaru (som også lavede soundtracket til Kingdom Hearts I). Da den var slut gik den direkte over i en cutscene, som jeg først havde svært ved at se at det VAR en cutscene. Wauw, grafikken var blevet bedre. Men var resten ligeså godt?

Man starter som personen Roxas, en teenager som sammen med sine venner Heiner, Pence og Olette skal til at skrive et projekt inden sommerferien er ovre. Første problem her er selvfølgelig lige at finde ud af hvad man nu skal skrive om, og her skal man huske at der sker mange ting i byen så som den kommende struggle-match hvor der skal findes en ny champion. Alt imens man stille og roligt bliver fortrolig med styringen og alle de andre funktioner, bliver man konfonteret med mærkelige drømme. Drømme som ikke engang er med nogen man kender, men om en 14 årig dreng, en stor and, noget der ligner en hund og en masse små sorte væsner.

Alt imens man får de mærkelige drømme kommer man også til at stå overfor en ny og farlig fjende. En maskeret hvid ...ting, som har det med at undgå sit sværd med snilde. Man ved ikke hvad man skal gøre, da der pludselig sker noget. Et lys kommer fra ens hånd, og derefter er der en gigantisk nøgle, som ad sig selv peger mod den hvide...ting. Man får nu nemt besejret fjenden, men flere spørgsmål står ubesvaret. Drømmene kommer hver nat, man ved ikke hvad nøglen eller de hvide ...ting er.

At se tiden an kan bruges her, og mens man løber rundt og har det sjovt med Roxas ender det hele galt da en person, som siger er ens ven kommer frem fra ingenting. Man bliver ligesåstille klar over hvad det er der sker med en og det ender selvfølgelig med at man må prøve at undgå dette. Pga. muligheden for selv at finde fornøjelsen i denne fantastiske historie vil jeg straks springe lidt længere frem. Man finder ud af at drømmene er minderne fra en person ved navn Sora, som for et år siden standese den berygtede Ansem for at sænke alle verdner i total mørke. Man begynder at lede efter Sora og må indse at man ikke kan gøre noget. Man bliver nød til at affinde sig med sin skæbne, og vælger at gøre som en anden hvis person beder en om. Med ordene "Sora. Your are lucky" må man sige farvel til Roxas og "endelig" indtræde i rollen som Sora. Efter denne ca. 1 times intro til spillet kommer titlen endelig til syne. Kingdom Hearts II kan begynde.

Ja, Sora har været væk i et år og husker kun det hvad der er sket i Kingdom Hearts I. Der bliver konstat referet tilbage til Chain of memories som har en vigtig rolle i historien, men spillet kan sagtens spilles uden at vide hvad Chains of Memory går ud på. Dog hvis man vil vide hvad der skete der kan man søge på forskellige walkthroughs for at se handlingen. Dog anbefales det at man har spillet Kingdom Hearts I. Ikke bare lige i en time, men hele spillet igennem og fået historien med.

Men ja Kingdom Hearts II byder på en ny historie, nye verdner, nye monstrer, nye våben, nye abillities, nyt magi, remake af gamle verdner, gamle monstrer, remake af gammel magi, gamle våben og den charmerende Disney Humor fra det første spil.

En dejlig ting ved det nye spil er klart flightsectionen hvor man med sit gummiskib skal komme helskindet igennem forskellige fjendtlige fartøjer og diverse forhindringer. Dette er simpelthen blevet så flot og ligner virkelig noget som PS2'en ikke burde kunne trække. Desuden er det blevet meget sjovere at styre skibet i forhold til Kingdom Hearts 1. Dette giver også mere liv i spillet da det også har fået et helt nyt remake.

En anden dejlig, dejlig ting er at verdnerne er blevet mere udfordrerne, byder på gode historier og kan/skal besøges 2 gange for at "afslutte" verdnen. Dette giver mere liv i spillet og gør at man bliver nød til at spille i lang tid. Desuden underholder det godt, da stort set alle verdner, første og anden gang byder på sjove bosskampe, som med et nyt "Reaction"-system kan få kampene til at blive helt film-agtige.

Desværre, er bosserne i dette spil blevet for nemme. Nogle ville foreslå at sætte sværhedsgraden op, men det ændrer stort set kun på at man mister mere liv, de har mere i liv og at de kan 1-2 ekstra moves. Dette er en dyb skuffelse, som indtræffer efter en meget flot og underholdende kamp. Ellers er de nye og gamle væsner også sjove at kæmpe imod, og mange af dem byder også på mulighed for at bruge Reaction-knappen.

For at give endnu et løft i gameplayet er der kommet 2 nye former for at dominere over de såkaldte Heartless (de sorte væsner) og N******* (de hvide væsner). Man kan nu ved hjælp af sine venner lave et combo, som varierer meget fra hvem man nu laver den sammen med. Man kan fra at fyrer raketter i hovedet på dem med hjælp fra Anders gå til at lave en Tornado sammen med Auron. Den anden dominations-mulighed er at lave en "drive" hvor en af sine venner (nogle gange begge) fusioneres med ens egen krop og giver muligheden for at bærre 2 keyblades (den gigantiske nøgle) og lave nye komboer. Og at styre en person med 2 keyblades kan simpelthen ikke beskrives. Når man trykker på knapperne og ser på figuren som bare fyrer de vildeste triks af...så er man simpelthen solgt.

Som før nævnt er grafikken bedre en etteren og der er blevet lagt noget ekstra overni i form af at hvert keyblade har en bestemt lyd når den slår, og der kommer forskellige "stjerner" når man rammer fjenden. Dette er underholdende at sidde og kigge på, og det bliver ikke ringere af at kombinere det med magi som også helt vildt godt ud.

Lyden er som sagt underholdende, men også god. Voiceactingen er god, men fejler nogle gange i form af hvad jeg syntes er en forsinkelse. Dette skyldes at en reaktion kommer først, og derefter begynder munden at bevæge sig. Ellers er den bare som den skal være.

Historien er der ikke skrevet så meget ved, med henhold til Soras del, som fylder resten af spillet. Men der kan kun siges at den er god og byder på mange overraskelser. Som sagt anbefales det at man kender Kingdom Hearts I, før man går igang med dette spil. Cutscenerne er gode og der er ikke lang loadetid når de kommer. Desuden kan man pause dem hvis man lige skal væk engang og man kan også skippe dem.

En ting som jeg savner lidt er dysterheden som lå bag det første spil. Kingdom Hearts II er blevet for "blødsøden" med henhold til historien. Dog skal det ikke ændrer på at man sagtens kan finde underholdning i dette spil.

Spillet har en stor holdbarhed. Selve historiedelen kan, hvis man ikke skipper cutscenerne, godt tage minimum 20 timer. Dette indebærer selvfølgelig også at det er første gang man spiller spillet, og undersøger det hvad man nu kan. Men man kan sagtens have sjovt i 50 timer. Der er nemlig man sidemissioner og "hemmelige" bosser som kan klares.

Ja, for at opsumere.

Spillets grafik er god. Det samme kan siges og lyden og historien. Gameplayet er det samme hac'n slash, men begrænset og givet nye muligheder for at kæmpe. Man kan hvis man dør 3 gange i træk ved en boss, skippe cutscenen. Boss-kampene er udnerholde og flotte at se på.

Det negative, og grunden til at spillet ikke får 10/10 er: Bosserne er for nemme og spillet er blevet lidt for børnevenligt.

Spillet skal prøves hvis man var vild med det første spil. Der kan ikke være nogen argumenter mod det. Ellers fortjener det klart en time eller ti hvis man ikke er helt sikker på om dette er spillet for en.

Samlet karakter: 8.2/10
1
2