Grand Theft Auto IV

Skrevet af: JacDG   2008-07-07

Lad mig starte med at sige, at jeg aldrig har været den store fan af GTA serien da jeg har syntes at missionerne var ligegyldige og derfor bare brugte koder, dræbte uskyldige og stjal biler, og derfor ikke havde planlagt at købe dette spil, men efter al hypen trods udskydningerne og de fantastiske ting der blev sagt om det, brugte jeg 550 kr. Og som en skeptiker må jeg sige at Rockstar har overbevist mig om hvilken fantastik spilserie dette er.

Som det fleste nok har fundet ud af, handler GTA IV om østeuropæeren Nico Bellic, der som tidligere børnesoldat har mange skeletter i skabet. Nico bliver inviteret til Amerika af hans fætter Roman der bor Liberty City og åbenbart lever i et enormt palæ, med hurtige biler og flere kvinder end man kunne drømme om, men da Nico ankommer viser virkeligheden sig at være en hel anden, palæet er en ussel lejlighed, bilen er en skrotbunke og fungere også som taxi og pigerne ja de er ikke til stede, Roman er desuden i dyb spillegæld og derfor må man tage jobs for forskellige personer i den kriminelle undergrund der styre Liberty City. Rockstar har gjort et fænomenalt job med at skabe en super historie og nogle fantastiske personer som, Rastafarien Little Jacob, steroide junkien Brucie, og ireren Patrick McCreary, og hvilke stereotyper man ellers møder på sin vej er simpelthen fantastisk lavet, desværre er der kun en fire-fem missioner med hver person, de bliver ikke i "spillet" særlig længe og det er en skam, for man knytter sig på en måde til dem (af et spil, jeg er ikke sådan en der tror at spil er virkelige) men de formår at suge spilleren ind i denne verden og føle at man faktisk er Nico Bellic og det er din skyld at Romans lejlighed brænder ned, det er din skyld han bliver kidnappet, og det er en fantastisk bedrift, og det bliver sværere da du nu også skal tage nogle valg, hvem skal leve og hvem skal dø, det kommer du blandt andet ud for med Dwayne og Playboy X, Rockstar får dig suget ind i denne verden der er virkelighedstro, fantastisk.
Jeg syntes dog at det der tegner til en fantastisk historie i starten, taber pusten lidt i midten af spillet, hvor man har hjulpet Roman med at komme tilbage, så skal Nico lige pludselig have hævn over en som dræbte hans venner da han var i hæren, Nico bliver derfor involveret i de store mafia familiers anliggende som McCreary familien, og en hel bunke italienere da de har informationer om denne mystiske person. Når du dog har fundet ud af hvad det handler om, og kommer du rigtigt ind i historien igen, så er historien altså fantastisk flot skrevet.

Missionerne i GTA IV går som altid ud på at dræbe, forfølge, afpresse og transportere folk og ting for de forskellige mafiabosser, men det kommer aldrig til at virke kedeligt, da Rockstar på en alle anden måde gør de nogle gange ensformige missioner til at virke spænende, og med en god sværhedsgrad der aldrig lader dig komme let til noget men på den anden side ikke gør det umuligt, men de manglende checkpoint kan til gengæld gøre en mission til et helvede, du kan være få sekunder fra slutningen af en mission, og hvis du så dør eller laver en fejl skal du starte helt forfra, noget der er meget frustrerende og et af spillets største minuser.
Noget af det som Rockstar har valgt at lave om på fra GTA San Andreas er RPG elementerne, du kan ikke længere træne, eller æde dig fed i burgere, der er heller ikke så mange muligheder inden for valg af tøj, du kan heller ikke få bling og ændre din frisure, noget der for mange nok vil være et minus, jeg er dog lidt splittet, da jeg ikke gad og bruge tid på at motionere osv. Jeg er dog ked af at man ikke længere kan købe huse, og at der ikke er så meget tøj, BMX cykler og evnen til at stige på et fly er for resten også fjernet, hvilket irritere mig når der står en hel del fly ude i lufthavnen, pengene har mistet værdien da man kun kan købe våben og mad, det er faktisk en skam.

Noget af det nye Rockstar så har smidt i, er en mobiltelefon, hvor du få adgang til multiplayer funktionen, du kan også ringe til dine venner og hører om de vil med ud og spise, på druktur eller en masse andet, du optjener derved respekt og får så på et tidspunkt adgang til specielle bonusser,
såsom at købe våben af en ven, eller blive hentet i Romans taxi, så du sparer pengene. Du bliver også ringet op for at få oplysninger om missioner, hvor du skal tage hen og så videre.
Måden du slipper væk fra politiet har også ændret sig, du skal nu bare kører uden for en ring og vente nogle sekunder, det gør det hele en smule nemmere, men det er heldigvis stadig udfordrerne, da Bilfysikken og styringen af bilerne har fået en ordentlig overhaling, i starten føles de tunge, men alligevel som om de er fyldt med helium, man skal have prøvet det selv for det er svært at forklare, dette gør det meget sværere at køre stærkt, og det er faktisk godt i den lange ende, da det kan give dig en følelse af at være konge af motorer, selvom det nok ikke er realistisk er det sjovt.
De har også tilføjet noget der skal gøre skududvekslingerne lettere, Auto-aim og et Gears of War like cover system, ingen af dele virker desværre optimalt, men de gør det helt sikkert lettere, Auto-aim går ud på, at når du sigter på fjenderne kan du frit bevæge sigtekornet indenfor deres krop, så du kan skyde fjenderne i benet hvis de forsøger at flygte eller bare skyde efter hovedet hver gang, men det er ikke altid let at få systemet til at skifte fokus, og det er frustrerende når kuglerne flyver om ørene på dig. Cover systemet er som i gears of war, som i nok kender, så kan man stille sig op af eksempelvis en mur, og så skyde under dække, men nogle gange kan du ikke komme væk igen og så kan du risikere at blive overrumplet, heller ikke helt godt, men når de begge fungere er det en skøn feature.

Byen det hele forgår i, Liberty City er utroligt flot lavet, jeg var vildt imponeret da jeg for første gang satte mine ben i star junction om natten, eller når man kan se skyskraberne i horisonten, vejret skifter også, og jeg fik et chok første gang det tordnede, da din controller vibrere. Grafik er ikke noget GTA er blevet berømt for, men grafikken i IV er generelt fantastisk........ På afstand, for når man kommer tæt på f.eks. personerne bliver de firkantede og kedelige, men byen er den flotteste sandkasse by nogensinde og den lyser virkelig op på nattehimlen, og på det grafiske område har Rockstar altså taget et kæmpeskridt i forhold til de tidligere spil i serien, men det er stadig et stykke fra toppen.
Når du bevæger dig rundt i Liberty City, er der så mange små detaljer som virkelig gør spillet fantastisk, når du går rundt i byen oplever du trafikuheld, folk der bliver anholdt og du kan overhører samtaler, der lyder utroligt virkelige, du kan hører nogle der snakker om deres tømmermænd, deres arbejde og hvad de skal købe i supermarkedet. Nu hvor jeg er inde på folk der taler med hinanden, kan jeg tilføje at stemmeskuespillet er suverænt, det virker som om det er virkeligt dygtige skuespillere der har lagt deres stemmer til, og det giver dig igen en følelse af virkelighed.
Når du vælger at tage en taxi eller stjæle en bil og i stedet kører rundt i Liberty City, er der et hav af radiostationer du kan lytte til, der er noget for en hver smag, hvad enten du er til klassikere, Jazz, alternativ, pop eller rap, der er sågar en talkshow station, hvor der er nogle seriøst morsomme indslag, blandt andet, en 9årig dreng der vil stoppe hungersnød ved at dræbe de fattige, rive deres hjem ned og bruge områderne til at dyrke afgrøder, men en talsmand fra regeringen, siger at man kun må udrydde de svage når man skal vinde krige, eller sælge våben til lande i ondskabens akse, for derefter at gå i krig med dem, det er ting som disse der gør lydsiden fantastisk.

Der er så mange fantastiske ting i dette spil, at genspilningsværdien er rigtig høj, og med alle de bonusmissioner der er, du kan blandt andet fange forbrydere, kører ræs, transportere "pakker" for Little Jacob eller snakke med nogle udvalgte personer på gaden og der er helt sikkert mere, når alt det er klaret kan du prøve at udrydde de 200 duer der er overalt i byen eller finde alle stuntjumps, der er nok 70-80 timer, men når du så er færdig er der ikke rigtigt mere at lave, Rockstar har fjernet koder der kan give f.eks. en Jetpack, og faldskærmen er også væk sammen med en del missioner og brugertilpasninger af din figur, ingen huse at købe, gør altså at der ikke er så meget at lave som der har været i andre GTA spil, så det gør at nogle få GTA fans vender ryggen til dette spil da det ikke er lige så meget sjov og spas men mere historie og virkelighed der er i fokus her, hvilket har gjort forskellen for mig, i stedet for at være en middelmådig spilserie der var sjovt så længe koderne var sindssyge, er det blevet et spil hvor der for mig er noget at komme efter.

Alt i alt er GTA IV et fantastisk spil, og selvom der er et par fejl, nogle af de nye ting ikke virker perfekt, AI'en er stadig ikke den bedste og personerne ser lidt klodsede ud så er dette ting vi finder i GTA gang på gang, og har lært at leve med, men er GTA blevet voksent! Og et af de bedste spil nogensinde, da manglende checkpoints og personernes animationer er de eneste minuser for mig, fantastisk arbejde Rockstar!

Brugeranmeldelser36
Samlet karakter: 9.3/10
1