I gamle dage var zombier uhyggelige. Vi blev skræmt af dem. Især når de var med i en George A Romero film. Det var film som Night of the Living Dead, og Dawn of the Dead der skræmte os. Det var jo trods alt en verden fyldt med zombier. Desværre da vi nåede midten af 1980 var de ikke uhyggelige længere. De var blevet brugt for meget. Så kom Resident Evil i 96 og skræmte os fra hvid og sans, men de spil har mistet sin effekt. Filmen 28 dage senere genopfandt zombier og gjorde dem uhyggelige igen dog. Den ide er dog endnu ikke oversat til video spil. Det er nok derfor at Capcom har satset anderledes med Dead Rising. Spillet er hverken uhyggeligt eller skræmmende, men fyldt med action og humor.
Spillet virker faktisk meget som en spil version af George Romeros gamle klassiker Dawn of the Dead. Ja ja box coveret siger det modsatte, men det minder utroligt meget om Dawn of the Dead. Bare med et anderledes plot og andre personer.
I Dead Rising spiller du som journalisten Frank West, der tager på besøg til den opdigtede by Willamette i Colorado, da han har lært at byen bliver afspæret af militæret. Dog finder han hurtigt ud af at byen er fyldt med zombier. Frank trodser dog faren og beder om at blive sat af i byens indkøbs center, så han kan komme til bunds i det her, og få fat i sit livs historie.
Spillets plot er faktisk ret god, og kommer med nogle overaskelser. Det er ikke et sekund kedeligt, og man får faktisk lyst til at finde ud af hvad der foregår. De andre personer er faktisk godt skrevet. Der findes ikke idioter som får alle dræbt som i andre zombie film (bortset fra i starten). Der er også en masse side personer som faktisk passer ret godt inde i historien. Kort sagt: Spillets historie er fed.
Selv om det er en horror setting, er der som sagt ikke noget som helst ved spillet der er uhyggeligt. Dette er et action spil, med fokus på at klare missioner, og nedslagte zombier. Zombier samles som regel altid i grupper, men kan også findes alene. Men til forskel fra andre spil, er disse zombier faktisk lette at slå ihjel. Alene er de utrolig nemme, men i grupper er de pludselig svære. Heldigvis kan du bare løbe forbi dem.
Nogle gange har du dog brug for at bekæmpe, hvilket der er stor mulighed for. Du er i et indkøbs center, og stort set alt du finder kan bruges som våben. Bænke, sole, borde, cder, bamser, alt! Alt kan bruges som våben. Der findes simpelthen ikke noget det er bedre end at dræbe an masse zombier med en motorsav, hække saks, eller græs slå maskine. Spillet er en stor totur maskine for zombier, og det bliver aldrig gammelt. Tingende går dog hurtigt i stykker, men heldig vis kan du holde på en masse ting på en gang, så du altid har noget at falde tilbage på. Skulle alt nu fejle kan du slå med de bare næver, men det metode kan slet ikke anbefaldes.
Du kommer også til at kæmpe imod mennesker, i form af soldater, og andre psykopater der gemmer sig inde i storcenteret og dræber alle de ser. Disse kampe er et stort højde punkt, og er bare fede.
Du kan også tage billeder i spillet. Du kan dog ikke gemme dem eller noget, men de hjælper dig med at få nogle achievements, og med at få Perstige Points.
Du optjener PP ved at gøre specielle ting, eller dræbe et specielt antal af fjender. Får du nok point kommer du level op, og får enten et nyt angreb, mere liv, bliver stærkere, bedre forsvar, eller lade ham holde på flere ting af gangen. Det giver spilet en føelse af RPG, og er med til at gøre spillet endnu mere sjovt.
Spillet tilbyder også biler og motorcykler, og selvom du ikke bruger dem meget (bort set fra en enkel sektion), så styrer de faktisk godt og er et godt våben.
Når spillet starter har Frank 72 timer til at udrette noget, før hans helicopter kommer tilbage for at hente ham. De er 3 spil dage, og en spil dag tager 2 timer, hvilket siger at spillet tager 6 timer at gennemføre, uanset hvordan du gør. Spillets hoved missioner kaldes "case files", og det kræves at du skal være på et specielt sted på et specielt tidspunkt. Når du det ikke bliver historien afsluttet, og resten af spillet må du bruge på side missioner.
Det er faktisk et godt system, men spillets gemme system gør at det faktisk kan forhindre dig i at komme videre. Det hele kommer an på hvor du gemmer. Du kan gemme dig i tolietter, og ved sikkerhedsrummet, og problemet er, at det kan sagtens lade sig gøre at du gemmer i et dumt sted og simpelhen ikke kan nå hen til den næste case file, fordi der ikke er nok tid tilbage. Hvorfor opstår dette problem? Fordi du har kun en plads at gemme på. Du kan kun overskride dine gamle gemte og ikke bare lave en ny fil.
Heldigvis lavede Capcom noget så du ikke bliver frustreret. Hver gang du dør kan du vælge at genstarte spillet, og beholde alt hvad du har åbnet indtil videre, i stil med Breath Of Fire: Dragon Quarter. Det hjælper lidt på det, men det er aldrig sjovt at indse at man må genstarte spillet, uanset hvor meget hjælp du får af spillet når du gør det. Udviklerne har talt ud, at det var meningen at det skulle være sådan for at give spillerne noget mere at tænke over når de spiller, men det er ikke en undskyldning for frustration.
Spillets missioner er dog ret ensformlige. Der findes virklig kun 2 slags side missioner. Enten missioner hvor du skal hente ting til folk, eller ekstorer overlevende.
Desværre lider de overlevende af dårlig Al. Mange gange følger de en omvej, går på afveje, eller helt stopper med at følge dig. Mange gange stopper de bare når de er omrignet af zombier. De er kort sagt idioter, og det virker som om at de vil gøre dit liv et helvede.
Et andet problem er, at du ofte bliver kontaket via din radio, som du får givet i starten af spillet. Når den ringer kan du hverken hoppe eller angribe, og bliver du angrebet af en fjende mens du snakke i radio må du starte hele samtalen om igen, og den bliver endda forlænget, da de skælder dig ud fordi du afbrød dem.
Som sagt er spillet gennemført efter 6 timer. Når du første gang starter spillet, har du 6 timer til at finde ud af noget før spiller slutter. Følger du alle case files åbner du Overtime Mode, der forlænger historien. Bagefter er der Infinity Mode, hvor du kæmper for at overleve så lang tid som muligt. Spillet har leaderboards, og en masse alternative muligheder og missioner, så det er faktisk et stort spil. Spillet gør også god brug af achievements, og fik faktisk en pris for bedste brug af achievement fra Gamespot i 2006.
Grafisk er spillet godt at se på. Personerne ser gode ud, og omgivelserne er i hvert fald en stor vinder. Frame rate er stabil hele vejen igennem, og der kan faktisk være op til 800 zombier på skærmen på en gang! Dog er der et problem. Under spillet for du vist noget tekst på skærmen, men desværre er den tekst alt for småt. Problemet er fordi spillet er lavet til HD tv, så med mindre du spiller på HD tv, for du tekst der er småt og svært at læse.
Spillets lyd er heller ikke dårlig. Voice acting er en blandet fornøjelse, men lyd effekterne er nogle af de bedste nogen sinde. At ramme en zombie med et skovl lyder virklig som om du rammer et andet menneske med en skovl. Musikken er fremragende og har blandt andet musik fra Hostile Groove og Lifeseeker.
Alt i alt er Dead Rising et fedt spil. Spillet kan beskrives på dette måde. Dead Rising er et ansigt. Et flot ansigt, og er meget attraktiv. Desværre har dette ansigt et blåt øje (gemme systemet og radioen). Man kan komme sig over det, men kan gøre spillet besværligt. Kommer man sig dog over det, finder man en af de bedste xbox 360 titeler til dato.