Guitar Hero on Tour

Okay først og fremmest, hvorfor "Guitar Hero: On Tour"? I alle Guitar Hero spillene har man indtil nu været på tour med sit enmandsband, men hvorfor ligefrem pinpointe det i titlen på DS-udgaven af Red Octaves populære musikspil, når touren er væsentligt kortere end normalt?

Guitar Hero: On Tour er det første i hvad jeg gætter på bliver en stribe af guitar hero spil til de håndholdte konsoller, dog har denne en del fejl og mangler hvilket gør dette spil, til det værste i guitar hero serien. Ideen med guitar-klodsen der kan sættes i "gameboy-hullet" på din DS, er egentlig ret god, jeg kan ikke se andre måder man kan lave håndholdt guitar hero, med mindre vi fik en meget lille udgave af konsollernes guitar.
Okay, men altså guitarklodsen er ret fin, men det pisser mig af at man skal til at skrue lortet op hvis man har en gammel udgave af DS, for så at fastgøre en ny lille del på klodsen, for så endelig at kunne spille. Kunne de ikke bare have ladet mig plugge den i?
Nå, men jeg får spillet i gang og det går hurtigt op for mig sætlisten er ret så kort. Faktisk er der kun 5 scener og 25 sange at spille, ingen bonus sange, kun den sætliste du åbner for i story-delen. Mange af sangene er ikke ligefrem det du måske vil forbinde med guitar hero, bands som Maroon 5, Bloc Party og Blink-182 er ikke ligefrem bands hvor guitaren har den største rolle, og undertegnede mener at der i guitar hero spillene kun burde være sange hvor der i det mindste indegår en guitar solo, og dem er der alt for få af - desværre. Dog får vi også noget Ozzy Osbourne for første gang i Guitar Hero hvilket er enormt fedt, men jeg er skuffet over af de fedeste sange i spillet alle sammen har været med i Guitar Hero 3, og de fleste af dem er lige pludselig ændret fra original udgaverne til cover-versioner.
Levetiden i spillet er derfor ikke lang, men faktisk forlænger et problem (!) ved guitarklodsen levetiden: Kramper. Når du har spillet 2-3 sange vil du opleve smerter i din hånd, og bliver derfor nødt til at tage pauser. Udvikleren har tilsyneladende også selv fundet ud af det, for det første der møder dig når du tænder spillet er en advarsel om, at du bør holde pause hvert kvarter for at undgå kramper. Så levetiden ved spillet bliver hævet fra 2 til 6 timer pga. af kramper. Fedt.

For første gang, har guitarene faktisk en betydning, fordi de bliver vist på den ene skærm, den skærm hvor på du hamrer løs med dit medfølgende plekter, og der er faktisk forskel på hvor stor breden på halsen på guitarene er, hvilket giver dig henholdsvis mere eller mindre plads at slå på, alt efter hvilken guitar du har. Fint ide, men der er ikke så mange guitarer at vælge i mellem som i konsoludgaverne. Heller ikke person galleriet er så bredt som det plejer, dog er der blevet tilføjet 1 ny karakter, som da lige godt er den mest intetsigende overhovedet i guitar hero serien. Figuren, består af et overskæg, beatleshår og en skjorte. Ikke rigtig nogen personlighed at finde der.

Starpower, bliver denne gang aktiveret på en enten akavet eller besværlig måde. Du kan vælge et råbe et eller andet, eller prøve at puste ind i mikrofonen (hvilket er umuligt med en gammel DS), eller du kan prøve at trykke på en vilkårlig knap hvilket højest sandsynlig vil få dig til at miste din "note-streak", og så er der jo ikke så meget sjov ved starpower, vel? Du kan også klikke på en knap på touch-skærmen, men den er lille og besværlig at skulle ramme midt i en sang.
Grafikken er okay men ret grumset og pixeleret til tider, det kunne være bedre men jeg brokker mig ikke for meget.
Lyden er faktisk ok med høretelefon, og også til at overkomme uden. Men altså, Guitar Hero: On Tour er et okay spil, det kan være sjovt hvis man er vild med guitar hero og godt kunne tænke sig lidt træning når man er på farten, men der er mange fejl og mangler, men som altid, scorer guitar hero nogle billige point på at være sådan et fandens godt koncept. De kunne bare godt have gjort noget mere ud af det.

(Jeg har ikke haft mulighed for at prøve at multiplayer endnu, så det er ikke en del af vuderingen)

Grafik: 6
Lyd: 7