World of Warcraft: The Burning Crusade

Skrevet af: Nike   2008-09-04

World Of Warcraft er et hit. Nej, mere end et hit. Ikke engang et kæmpe hit. Et verdens hit. Jeg tror næppe at nogen havde regnet med, at dette spil ville blive et så stort et hit, som det er i dag. Jeg har aldrig set så meget opmærksomhed om et spil. Det er hvad World Of Warcraft er blevet til, et verdens omspænende hit. Derfor overasker det mig, at der skulle gå hele 3 år før spillet fik sin første udvidelse. Men nu er den her altså. World Of Warcraft: The Burning Crusade, der lover en masse nyt indhold, og flere timers nyt gameplay. Kan spillet leve op til de tårnhøje froventninger?

En port er af mystiske oversager pludselig kommert frem. Den fører hen til den nye mystiske verden, kaldet Outland, hvor en ny ondskab truer.

Jeps længere er det ikke. Det er ikke meget historie, men at kritisere et MMORPG for at have lidt eller ingen historie, er ligesom at kritisere Jason Friedberg & Aaron Seltzers (Du ved idioterne bag Meet The Spartans, Epic Movie, og Disaster Movie) film for at være dårlige: det fører ingen vejne, folk vil se det uanset hvad.

Gameplayet er stort set det samme, og der er ikke sket de store ændringer. Men det jo heller ikke det udvidelser går ud på. Nej de går ud på at ligge mere til spillet, som f.eks. nye baner, og våben, og muligheder, hvilket er netop det Burning Crusade leverer.

Det som man først ligger mækre til er naturligvis Outland, spillets nye verden. Man skal dog først være level 55 for at komme ind i verdenen. Denne verden er fyldt med nye våben, ting, fjender, og quests, plus nye kampe mellem horde og alliance. Det her er kort sagt, et nyt paradis for alle WOW spillere.

Det er nu også muligt at komme helt op til level 70, så alle de level 60 spillere der har savnet at ryge et level op, kan nu prøve det igen. Det tager lige så lang tid at stige fra level 60 til 70 som det tager at stige fra level et til 60, men er men en erfaren WOW spiller, kan man klare det i løbet af et par dage til en uge. Desvære er der stadig ikke gjort særlig meget ud af at gøre level systemet dybere. Man har kun udvidet talent tavlerne en smule, men mere er det ikke blevet til.

PVP har også fået en mase nyt. Der er kommet en ny battleground kaldet Eye Of The Storm, hvor det gælder om at overtage baser, og så bagefter tage flaget i midten af banen og bringe den til dinbase. Udover det er der kommet en helt ny PVP arena, hvor man kan kæmpe 2 mod 2,3 mod 3, eller 5 mod 5. Arena kampe har også deres helt eget point system, som du kan bruge til at købe nyt equipment. Det er faktisk det samme som Honor Points, bare kaldet Arena Points. Sidst men ikke mindst (For PVP området), er der kommet udendørs PVP aktiviteter. Det kan f.eks. gælde om at fange nogle baser, hvilket afgører men der har kontrol i stedet. Den der har overtaget det, får bonuser som f.eks. mere skade, eller 5% mere exp blandt andet.

Der er kommet en ny profession, kaldet Jewelcrafting, der lader dig lave jeweler, som noget helt nyt, kan sættes til våben, og give dem ekstra stat boosts. Du kan også lave ringe, og halskæder. Udover det er profession udviklings målerne hævet til 300.

Sidst men ikke mindst er der kommet 2 nye racer til spillet. Draenei hos Alliance, og Blood Elves hos Horde. Begge racer starter i helt nye steder, som de må bruge til at blive bedre i, i de første 20 levels før de virklig er klar til resten af spill verdenen. Men der er en smule mere end det. Draenei kan være shermaner, hvilket det opringeligt kun var Hordes der kunne blive sherman. Det samme gælder for Blood Elves der nu kan være paladiner, som tidligere kun Alliance kunne blive.

Ja det er en stor bunke af ting der er blevet lagt til spillet. Det er vældig impornerende at Blizzzard har kunne ligge så meget ind i spillet. Et flot eksempel på hvordan en udvidelse skal laves.

Men den er ikke fri for dårlige punkter. Det meste af det nye indhold er kun tilgængeligt for folk der er over level 65, så nybegyndere vil ikke få så meget ud af spillet, medmindre de bruger en masse tid på det. Et andet problem er også equipment. Før udvidelsen kæmpede en masse spillere for at få de bedste våben, og rustninger, og disse vil nok blive ubehageligt overaskede, da de næsten lige så snart træder ind i Outland, kan skifte hele lortet ud, fordi der er bedre ting derinde. Det får alt det man brugt på at få de fedeste våben før udvidelsen, føle som mega tids spild. Det sidste er at questene i Outland er ensformlige, og går for det meste ud på at dræbe et x antal fjender, eller hente ting for en, hvilket er en smule skuffende.

Spillets levetid forbliver uændret, men det skal der ikke klages over, fordi spillet er stort og langt.

Grafikken har ikke ændret sig særlig meget. Det er ikke verdens flotteste spil, men man må tage hatten af for de fantastiske omgivelser du kommer ud i.

Lyden er for det meste den samme bare med noget nyt musik, hvilket betyder at lyden stadig er god.

Alt i alt er World Of Warcraft: The Burning Crusade en god udvidelse. Den tilføjer en masse nye ting, som passer utrolig godt ind med resten af spillets univers. Men det kan få de flesteaf dine aktiviterdet tidligere spil til at føle som spildt tid, og det meste af det nye indhold er kun for personer over level 55. Men ser man bort fra det, er det her en god udvidelse som kun kan anbefaldes.

Samlet karakter: 8/10
1
2