Star Wars: The Force Unleashed

A long time ago in a galaxy far, far away....

Den sætning vil altid have et bestemt sted i mit hjerte. Fra første gang jeg så "A New Hope" var jeg solgt til Star Wars universet. Det var bare universet, figurerne og ikke mindst alle de facinerende robotter og rumvæsner som dukkede op over det hele. Der gik heller ikke lang tid før der blev købt diverse Star Wars spil som alle havde deres positive og negative minder. Da jeg så hørte om "The Force Unleashed" blev jeg glad. Ikke mindst fordi de sagde at Lucas var med til at skrive historien og var den som godkendte alt var der blev lavet.

Der skal dog siges der var bange anelser om at ens figur ville blive lidt for overpowered, men efter demoen blev den tanke smidt væk. Demoen gav appetit til spillet og nogen tid efter lagde spillet endelig rundt i maskinen og kørte rundt. Spændt på at se om spillet nu kunne leve op til mine forventninger trykkede jeg på "New Game".

Introen er som alle andre spil. Det dejlige "long time ago..." blev hurtigt efterfulgt af alletiders melodi som hurtigt forklarede situationen så man kune følge med i spillet. Man starter ganske simpelt med at lande på Kashyyk, Wookiernes planet, hvor man som Darth Vader leder efter en Jedi, som undslap "order 66". Og da man for første gang smadrer en ti meter høj træmur med et såkaldt "Force Push" er man solgt. At se træstumper flyver over det hele, og stakkels wookier som var så uheldige at være i skudzonen flyve 12 meter væk er noget som virkelig får en til at sige "wooooooow".

I skikkelsen som Darth Vader lærer du det mest basale. Hvordan du går rundt, kigger dig omkring, bruger dit sværd og ikke mindst hvordan du bruger kraften. Dejligt er det at det ikke foregår i en kedelig turturial hvor du kun kan komme videre med hver leksion når du nu har lavet et hop. Du kan gå lige igang. Efter den mission tager man så nogle år ud i fremtiden, hvor man nu tager skikkelsen som Darth Vader's "Secret Aprentice". Her sker det dog at en lille turturial kommer men den varer ca. et minut så det er ikke noget at brokke sig over.

Historien er virkelig Star Wars. Da Darth Vader fik klaret jedien, støder han på jediens søn, som han så tager til sig og gør ham til sin lærling. Lærlingens job er så at jagte de sidste jedier ned, så.....ja det skal så ikke fortælles her da historien er for smuk til at ruinere her. Men ja, med sig har man sin droid hvis vigtigste funktion er at dræbe sin herre, hvilket er gjort for at træne Lærlingen. Man har også en pilot, som hjælper en med at sige hvor man skal hen.

Og at finde rundt er sådan set ikke så svært. Man følger sådan set bare stien, og kommer man udenfor den kan man være så heldig at finde en Jedi Holocron, som kan give dig "Force Points", ny farve til dit lyssværd, speciel evne til sværdet eller en ekstra xp til at gøre din mand bedre. Dette er ikke det store men fungere fint og sørger for at holde holdbarheden oppe. Du lærer tit nye ting som straks medfører at du leder efter den nærmeste fjende for at prøve dit nye talent.

Gameplayet fungerer fint. Der er nogle få fejl, som nok burde være rettet. Det er f.eks. at hvis man vil logge sig på en fjende, altså fokusere på dem, kan der til tider ske det at man kigger i direkte modsatte retning eller får fokuseret på noget helt andet. Det sker heldigvis ike så tit, men når det sker er det ret irreterende. Irreterende kan det også være når man bliver slået i jorden. Her tænker man måske, "Jamen så rejser man sig bare", men det er ikke så let når fjenden bliver ved med at slå dig ned, hvilket kan resultere i at du ikke får en chance for at komme op igen. Dette sker også sjældent, men igen, når det forekommer er det nok til at man bliver en smule pissed.

Ellers fungere det i det hele taget meget godt. Fjenderne er godt balanceret og du kan sagtens miste rigtigt meget liv, hvis du ikke lige er opmærksom på dine omgivelser. Du får liv af at dræbe fjender, som alt efter størrelse/modstand giver så og så meget liv. Dette fungere ubeklageligt og gør en i godt humør. Hvad der også gør en glad er når man f.eks. samler en fjende op for derefter at fyre ham gennem lokalet og så give kameraet odrer på at følge ham. Og er der noget mere underholdende end at se en Stormtrooper blive slynget direkte igennem en TI-Fighter?

Og apropo at se, så er grafikken fabelagtig. Den er dejlig at se på og det tekniske bag spillet gør det hele meget bedre. Der er nogle få steder hvor grafikken er lidt grumset, men så skal man også lede på steder hvor man ikke skulle være. Men fryd for øjet er det at se (skal vi tage en Stormtrooper igen?) en Stormtrooper flyve igennem noget glas, som brækker LIGE DER hvor han fløj igennem. Det samme er der med de forskellige materialer som bøjer/knækker/brækker sig som de ville i virkeligheden. Dejligt!

Ja, nu er vi jo kommet godt ned af, og der er stadig meget at fortælle. Lyden er dejlig, som den jo stort set er i alle Star Wars spil. At kunne høre mændene råbe op om at de skal nedlægge den Wookie fra den anden side af en bakke, og så komme over og se at de faktisk er i heftig krig er bare noget som sætter stemningen i vejret. Dog kan det ske at lyden kommer før tingene sker, hvilket er ret irreterende. Dette sker dog kun in-game og ikke i det fantastiske cutscenes som kommer en gang imellem.

Men ja...Spillet er stort set virkelig godt, dog med diverse fejl. Men ser man bort fra det har man nok et af de sjoveste Star Wars spil overhovedet. Dette kan konkluderes fra den fantastiske brug af Kraften som jo kan bruges til stort set alt, og virkelig har fået en stor plads i dette spil. Desuden er Boss-kampene fantastiske at spille og se på. Især når man kommer til slutningen af dem, hvor man skal trykke på den rigtige knap på det rigtige tidspunkt, for derefter at få serveret fantastiske scener. Dette forekommer dog også ved "mini-bosser".

Plusserne:
- Go' Historie
- Go' Grafik
- Måden kraften bruges på
- Lyden

Minusserne:
- De små fejl som der er hist og her
- At det er kort
- Ingen multiplayer

Overall er spillet godt. Det der dog trækker den ned fra karakteren 10 er for det første de små fejl, men også at der ingen multiplayer er at finde. Dette er virkelig noget af en mangel. Ikke at man sagtens kan finde mange sjove timer med singleplayeren, men bare tanken om at kunne tæve sin bedste ven ved at sende tusind volt gennem ham er noget som får en til at råbe efter en multiplayer.

Men er man Star Wars fan, og er man glad for 3. persons adventure-agtigt spil er dette et klart køb værd. Men som sagt er det ikke så langt, så hvis man leder efter et spil som har en lang singleplayer kampange er det nok ikke dette man skal ha.

Brugeranmeldelser12
Samlet karakter: 7.9/10
1