Star Wars: The Force Unleashed

Dette er min første anmeldelse, så bær over med mig, hvis opbygningen af den måske er sådan lidt over det hele. Er vandt til at skrive, men ikke anmeldelser, og ikke mens jeg er på arbejde uden stavekontrol og med forstyrrende kunder. Har dog ikke noget videre at lave resten af aftenen ud over at betjene kunder, så tænkte jeg ville prøve mig med at skrive en anmeldelse af Star Wars: The Force Unleashed, som jeg blev færdig med i går. Der er langt imellem kunderne denne mandag-aften, så mon ikke det går. Men må vist hellere komme lidt i gang her.

OPDATERET: Nu har jeg fået opdateret anmeldelsen lidt. Rettet stavefejl og tilføjet lidt, bl.a. afsluttende plusser og minusser.

Lad os starte med historien.
Jeg havde i forvejen hørt godt om historien, og alligevel blev jeg positivt overrasket. Den er netop ikke så fantasiløs, som jeg havde frygtet, og tager sig nogle lidt modige friheder, som man lige skal vænne sig til, men som i sidste ende faldt i god jord hos mig. Stemmeskuespillet understøtter også fint historien, specielt Sam Witwer som Star Killer (Darth Vaders lærling, hvis nogle stadig er i tvivl) lyder meget overbevisende, og er efter min mening den klart bedste stemme i spillet, hvilket den også burde være. Darth Vaders stemme er som den skal være, uden at levere noget videre fantastisk, hvorimod Kejserens stemme efter min mening var liiiidt for meget, og lidt sær til tider. Kan ikke helt forklare det, men det virkede bare ikke tørt nok for mig, på en sær måde. Han var bare lidt for meget til tider.
Jeg er i sidste ende ret sikker på, at historien i spillet vil tilfredsstille de fleste, også Star Wars-fans som mig. Man skal lige vænne sig til tanken om visse "twists" i historien, som f.eks. hvordan rebellerne samles, men når det er faldet på plads, så er det en af de klart bedre Star Wars historier i et godt stykke tid, og klart en af de bedste i et spil.

Men historie er desværre ikke alt, når det handler om et actionspil. Ikke at spillet skuffer totalt, men hvis det havde levet op til den sublime historie, så havde vi set på mindst et 9-tal, hvis ikke et 10-tal. At lege rundt med de forskellige krafter er sjovt, specielt når man kombinerer i kampens hede, men det trækker bare lidt ud. Det største problem for mig er, at selve lyssværdet ikke lever op til de forskellige krafter, som man har til rådighed. Det virker bare ikke kraftigt nok. Jovist kan man se, at man gør stor skade på fjenderne, men dette skyldes mest at deres healthbar tager et dyk, og ikke fordi man føler, at man lige at hakket fjenden ned med sit altødelæggende lyssværd. Ikke at arme og ben burde flyve til højre og venstre, men de slag man ellers lader regne ned over sine fjender med sit lyssværd, virker bare overfladisk. Hvis det i det mindste var mere flydende så, men det er det desværre ikke, da spillet lavet en slags kort slowmotion, når man rammer fjenderne hårdt. Dette giver en vis ide om, at man lige slog en fjende hårdt, men det føles mere som et slag med et bat, end et kraftigt huk med et lyssværd.
Men hvor spillets kampsystem er lidt tamt.... så er platform-delen værre. Igen ikke katastrofal, men nok til at skabe nogle øjeblikke hvor man liiige må lægge kontrolleren fra sig, og give sin afstresnings-skum-pingvin nogle ordentlige klem (ja, SÅ frustreret var jeg!.. UHA!... DU!). Nogle gange virker det bare til, at udviklerne har overvurderet deres projekt lidt, og er kommet til at lave nogle lidt halv-frustrerende scenarier. De er flotte, absolut, men brugen af dem kan være lidt off nogle gange, f.eks. når man sidder fast i mærkelige gyngende planter, eller forsvarer sig mod nogle fjender, som du ikke kan se, da kameraet er placeret bag en mærkelig gyngende planet (DAMN YOU MÆRKELIGE GYNGENDE PLANTE!). De fleste gange jeg døde, var det grundet en mærkelig lille sprække i jorden, som jeg faldt igennem, eller en kant som jeg mærkeligt nok gled ud over, selvom den var helt skarp og ikke buede ned (hvis det giver mening). Det er bare de småfejl, som virkelig trak ned. Det er virkelig synd, for hvis det ikke havde været for dem, så havde jeg haft meget lettere ved at komme i The Zone og virkelig fordybe mig med spillet.

Grafikken er efter min mening spot-on. Den er ikke fantastisk, specielt ikke hvis man ser bort fra den fede fysik, men den er bestemt ikke dårlig, og jeg synes, at den passede godt ind. Fra metal-grå gange i et rumskib, til en forvokset svampemark på syretrip, så leverer grafikken et godt resultat. Det er specielt sjovt, når man første gang oplader sin Force Push imellem en helt masse kæmpe svampe, og ser alt gynge og svaje. Jeg må ærligt tilstå, at jeg grinte højt, og hvis ikke jeg havde haft en kontroller i hænderne, så havde jeg nok klappet dem sammen i glæde, som et lille barn der lige har væltet et sandslot. Dette gjorde jeg faktisk flere gange (godt min kæreste ikke var hjemme, for ellers ville hendes sikkert voksende mistanke om, at jeg er rablende idiot, nok bliver forstærket), hvilket er grunden til, at jeg nok vil holde fast i dette spil i noget tid, og ikke bare bytte det ind, for at få et tilskud til at købe enten Pure eller Brothers in Arms 3. Dette siger også en del, da selve spillet faktisk er ret kort, og jeg fik det gennemført på en aften og en morgen (ca. 7-8 timer tror jeg) og fik endda fat i næsten alle kostumer og lyssværdskrystaller. Det var dog på medium, men det er stadig lidt for hurtigt.

Så kort og godt, hvis du er er som mig, og kan grine højt, når du slynger stormtroopers rundt i luften, imens du rister dem med lyn og kaster dit lyssværd ind i dem, så kan dette spil anbefales. Det er absolut ikke fantastisk, men det er underholdende og det er Star Wars.

Plusser: Rigtig god historie, flot grafik, sjov fysik og i det hele taget et ganske fint Star Wars-spil.

Minusser: Småfejl, halv-tamt kampsystem uden "POW"-effekt, overraskende kort.

7/10