Star Wars: The Force Unleashed

Skrevet af: RiCocio   2008-09-23

En frodig grøn natur, høje træklædte bjergsider, solens stråler der finder vej igennem trætoppene, i et næsten fotorealistisk skær - i en meget, MEGET grafisk, flot udsigt.
Vender Jeg mig 180 grader og skuer den modsatte vej, er udsigten endnu flottere! Så langt øjet rækker, ser Jeg Tie Fighters i massevis og gigantiske Emperial Figthers, der langsomt flyver forbi - og over mig - inden de indgår i en massiv krig på landjorden nogle kilometer fra mig, mod Chewbaccas fætre og kusiner. Jeg bliver stående i nogle minutter, betaget over synet og over selve tanken om, at jeg igen er en del af det store Star Wars univers... Jeg er hovedrollen i Star Wars : The Force Unleashed.

Jeg er 2 minutter inde i første bane og meget imponeret. Grafikken, stemningen og lyden er helt i top og jeg kan slet ikke vente med at komme ordentlig igang. Der er nogle små overaskelser i første bane, som jeg ikke vil afsløre og derfor springer jeg desværre denne del over - selvom jeg meget gerne ville fortælle om den.

Star Wars : TFU sætte dig i rollen som Darth Vaders hemmelige lærling (i tiden mellem filmene 3 og 4 ) og uden at afsløre for meget, kan jeg fortælle, at din figur faktisk giver Prinsesse Lea & Co. motivationen og inspirationen til at gå imod Darth Vader og Kejseren i 4´eren, 5´eren og tilsidst i 6´eren.

Men din tid som lærling ender brat, da Kejseren opdager Darth Vaders sande intentioner og derefter tvinger Darth Vader til at dræbe dig.... lad os bare sige, at du bliver lukket ude af den ekslusive klub, hurtigere end en quickie med Superman - og dermed begynder dine eventyr!

Som tiden går og du får samlet experience points, får du mulighed for tune din tidligere lærling, med alverdens kræfter og talenter. Til at starte med, kan du f.eks. samle en fjende op på afstand, svinge ham ind i vægge og så kaste ham så langt, så selv Joakim B. olsen ville tabe vejret af misundelse. Men som du bliver bedre, kan du tilsidst samle 3 fyre op, kaste dit boomerang lyssværd efter dem, grille dem med lyn og derefter så kaste dem af helv..e til.
Dette er selvfølgelig bare en lille del, af de mange tricks den unge Jedi har i ærmet og meget større tricks venter forude...

Kampsystemet fungerer stort set fint, med nogle små irriterende bagateller, som f.eks.: når man hopper op i luften og pludslig begynder et angreb, inden man når at ramme jorden, starter ens lærling en combo, hvilket resulterer i at man hænger i luften til comboen er færdig, eller til man bliver beskudt bagfra. Den anden mindre bagatel er kameraet - eller vinklen. Dette er dog et mindre problem i de fleste "3. persons perspektivs"-spil og har en tendens til at drille lidt, i mindre eller snævre områder og især hvis man er omringet af bad-guys.

For lige hurtigt at vende tilbage til grafikken - jeg læste tidligere her på Game Reactor, at grafikken i filmsekvenserne var overdådige og derfor ødelagde det lidt for selve spillet, da grafikken under selve gameplayet ikke kunne følge med... men der er jeg uenig. Med overnævnte i tankerne, lagde jeg meget mærke til grafik-skiftet, imellem gameplayer og film-sekvenserne og jo, der er en foreskel, men slet ikke så bemærkelsesværdig, som jeg havde forventet. Dette kan måsle være fordi, at grafikken i dette spil på en PS3, skulle være mere grynet.... måske. Jeg er selv ejer af en Xbox 360.

Der er også okay med variation i banerne... i de første par baner - men som man når længere, begynder det hele at ligne hinanden mere og mere og det er desværre ikke det eneste. Samtidig med at banerne bliver mere ensformige, bliver de samtidig også kedligere og mindre fangende og sammenlignet med den allerførste bane, er der virkelig milelange foreskelle...... desværre.

Mange af de kendte, gamle (og nye) ansigter, finder også vej ind i historien... nogle med succes og andre ikke - som f.eks. det store monster, Bubba the Hutt gemmer i sin kælder (kan ikke huske navnet på det) og prøver at fodre med et stk. Skywalker i Star Wars 6. Den der grå kæmpe!
Men i stedet for at holde den original, har de skiftet den grå farve ud, med et virvar af tekno-selvlysende farver.... hvilket jeg personligt syntes er lidt ærgeligt!

Derimod er det et meget hyggeligt gensyn af Prinsesse Lea og C3PO.

Spillet er absolut underholdene og selvom det i perioder bliver lidt ensformigt og til tider frustrerende, fordi man konstant dør det samme sted, så er det alligevel et af de bedste Star Wars spil ever... kun overgået The Old Republic!

Det eneste der mangler fra min side er mere variation, flere baner som den første bane og MULTIPLAYER - hvilket er ikke-eksisterende i dette spil - og dette er grunden til, at jeg ikke kan give mere end 8/10.

Go´ fornøjelse!

Brugeranmeldelser12
Samlet karakter: 7.9/10