Star Wars: The Force Unleashed

Skrevet af: Riiser   2008-09-24

Tro endelig ikke at jeg har glemt jer! Nu hiver vi sgu fat i et spil der har været på alle folks læber de sidste mange dage, nemlig Star Wars: The Force Unleashed.

Lad os få en ting på det rene, jeg har aldrig været fan af Star Wars. ALDRIG! Faktisk har jeg syntes det har været et kæmpe spild af talent, penge og tid, så jeg var meget skeptisk da jeg sagde "På beløbet" nede i den lokale spille butik. Nu vil folk måske undre sig over hvorfor jeg overhovedet købte spillet nu jeg er så stor hader af Star Wars. Det kan hurtigt forklares med et ord: Fremskridt. Star Wars: The Force Unleashed var ikke bare et spil der inkluderede én ny motor, ikke to, men hele tre nye motorer. Nye physics, ny AI, ny grafik? Jodak!

Spillet er virkelig noget for sig selv. Det første der fangede mig da jeg kastede mig ud i spillet var hvor flot alting så ud. Selvfølgelig, som den kloge og lækre unge mand jeg er, havde jeg ressearchet hvad jeg gik ind til men jeg var overhovedet ikke forberedt på hvad jeg blev mødt af. Første gang jeg prøvede et lille uskyldigt force push, fløj broer, træer, wookies og storm troopers af heeeeelveds til. Træer blev revet i stykker på realistiske måder, metal blev bøjet som metal nu skal og glas blev knust som man ville forvente det ville. Den nye physics motor var altså intet mindre end fucking A.
En anden ting jeg ville teste var den stærkt komplimenterede A.I, Ephermeral (tror jeg den hedder). Den skulle gøre sådan at når jeg nu f.eks. tog en wookie og løftede ham op, ville den før nævnte wookie reagere række ud efter ting til at holde ham fast til jorden. Om det så var træer, græs eller andre soldater er irellevant. Det virker fint nok, ikke overvældende som jeg havde håbet, men fint. Personligt vil jeg mene at denne nye motor er spildt på The Force Unleashed. Du får aldrig tiden til at bare løfte rundt på én modstander og give ham muligheden for at gribe fat i forskellige ting. Du er konstant under beskydning og de fleste modstandere skal nakkes hurtigere end du kan nå at sige "Sith" så du har ikke tid til at få en storm trooper til at gribe fat i en anden storm trooper og så dræbe dem begge ved at kaste dem begge to ud igennem et vindue til uendeligheden.

Grafikken i The Force Unleashed er klart den bedste der nogensinde har været i Star Wars spil. Ikke nok med at alt lige fra træer i baggrunden til kæmpe metal plader kan skubbes og bøjes men også når man går helt tæt på er der utroligt flotte ansigts udtryk. Trods du kaster dine modstander rundt med flere kilometer i timen ind i utallige ubevægelige objekter vil du næsten aldrig fange et lig i at ligge på en urealistisk måde med skulderen helt nede ved anklerne. Noget skal der siges, et lyssværd kan kappe igennem alt lige fra sten til metal men den kan ikke kappe så meget som en lillefinger af dine modstandere. "Ej nu er Lasse bare blodtørstig igen" tænker du nok... Ja?! Ej men for at være helt alvorlig. Spillet handler om at være ond så hvorfor kan du ikke kappe legemes dele af folk? Man behøver ikke engang at putte blod ind i det, fordi det har der ikke været i noget som helst Star Wars så det ville ikke engang kræve meget at kappe hænder af folk eller lignende.

Levetiden er det tons tunge lod der igen hiver et spil længere ned imod dybet. Du kan sætte dig ned og gennemføre spillet på én dag. Der er så muligheden for at vælge imellem to valg i slutningen og du kan så genspille spillet igen forefra med dine forrige evner så du kan sparke endnu mere røv. Så gennemføre du det igen, får den nye slutning og det er så end of story. Der er dog, for de samlere der er der ude, mulighed for at finde små "Holocrons" som du så kan unlocke ting med gemt over alt i hver bane som man kan bruge timer på at finde. Ud over det er gnisten stærk nok til at holde dig kørende igennem hele spillet to gange og derefter kan du måske nok finde spillet frem hvis du får brug for at kaste lidt rundt med folk for at få det bedre med dig selv.

Lyden i The Force Unleashed var jeg kort sagt ikke fan af. Selvfølgelig er musikken da nyopfundet og dejlig med alt det der symfoni orkester man kan kende Star wars på... Men de unlod så lige at fjerne alle de andre lyde der genkendes fra Star wars. Pistol laser lydende kan høres hele fucking tiden og de driver dig langsomt men sikkert til vanvid. Problemet er bare at dialogen er kanon og jeg har sjælendt hørt så god voice actor som der er til The Aprentice, så du kan ikke sætte noget musik på i frygt for at midste noget af denne fantastiske dialog som opstår nu og da.

Star Wars: The Force Unleashed, er et rigtig godt spil men det har rigtig mange små bugs her og der, men det er ikke nogle man skal lade sig skræmmes af. Force Unleashed er et rigtig godt spil for alle og et ekseptionelt godt spil for fansne.

84% ud af 100% Star Wars, som du aldrig har set det før.

Første Indtryk: Jeg vidste ikke Wookies kunne flyve?
Sidste Indtryk: Hey Tie-fighter? Du skal her ned!