Dansk
BRUGERANMELDELSE

Crisis Core: Final Fantasy VII

Skrevet af: JacDG   2008-09-24

Crisis Core: Final Fantasy VII er forløberen til Final Fantasy VII, et af de bedste spil nogensinde, men kan denne PSP udgave leve op til navnet?

Crisis Core: Final Fantasy VII, forgår nogle år før handlingen i FF:VII, du overtager styringen over Soldier 2nd class Zack Fair, en ung og ivrig soldater der arbejder for Shinra, hans største drøm er at følge i hælene på Sephiroth, blive 1st class, og sidst men ikke mindst at blive en helt, mere vil jeg ikke fortælle for alt kan betragtes som en spoiler.
Dette spil har en fuldstændig fremragende, fantastisk, medrivende og velfortalt historie, du bliver virkelig engageret på en fantastisk måde, og du kommer muligvis til at knibe en tåre eller to, inden spillet er overstået.
Det er heller ikke en nødvendighed at have spillet FF:VII, det havde jeg ikke, dette gør dog at der er nogle ting som du ikke forstår såsom Mako energi, men du finder ud af det efterhånden, men hvis du har spillet FF:VII vil du se så mange genkendelige ting, og masser af sjove referencer, at det helt sikkert vil bringe minderne tilbage.

Kampsystemet i Crisis Core, er virkelig enestående, da det er et helt nyt og friskt system, der hverken er realtime men heller ikke turbaseret.
Måden kampene bliver aktiveret er stadig den samme, så det er stadigvæk uforudsigeligt hvornår du bliver angrebet og du får stadig et afgrænset område, men selve kampene bliver afviklet fra en lille menu nede i højre hjørne, hvor alle de forskellige attacks, spells og item menuen er placeret, du navigere ved tryk på L- og R tasterne og vælger de forskellige ting med X, i starten er dette lidt besværligt men efterhånden som du bliver vant til det, er det faktisk en fantastisk måde at kæmpe på, selvom det godt kan blive en lidt gentagende oplevelse og der kan gå lidt button mashing i det, så er det utroligt sjovt.

Endnu en nytilføjelse er D.M.W, som betyder Digital Mind Wave, og er mere eller mindre en enarmet tyveknægt, med tal fra 1-7 plus spillets figurgalleris billeder, og alt efter hvad der kommer frem får du noget forskelligt, denne funktion kontrollere Level up, summons og limit breaks, også ting som uendelig magi og udødelighed bliver aktiveret herfra, så du har ikke selv kontrol over hvornår det skal bruges, og du ved heller ikke hvornår du kommer i højere level, da der skal 7-7-7 til før du stiger, eller tre ens karakter billeder for at limit break bliver aktiveret.
Nogle er imod D.M.W'en, jeg synes dog det er en utrolig sjov måde at skabe ekstra spænding i kampene, da det altid er uforudsigeligt, hvornår der sker noget.

Som sagt er det stadig tilfældigt hvor du møder dine fjender, du kan ikke se dem på afstand så her følger spillet, den traditionelle stil som japanske rollespil efterhånden har skabt, men hvis du er utroligt doven og ikke gider udforske det interessante, og overraskende dybe kampsystem, kan du jo bare løbe helt inde ved væggen hvorved du undgår en hel del kampe.
Dette kan dog være dumt, da nogle missioner er meget svære, og kræver en hvis styrke, som du jo alligevel tilegner dig ved at kæmpe, men frygt ikke der er omkring 100 ekstramissioner, som kan aktiveres indefra menuen, men kun når du står ved et save point.
Disse missioner passer perfekt til en kort biltur (selvfølgelig ikke hvis du kører) eller en tur i toget, da der ikke er nogen historien og det tager ikke mere end få minutter at gennemfører opgaven, dette er en god måde at skaffe, nyt Materia og items, og soldier points(som får D.M.W'en til at snurre) og dermed er disse missioner en god og hurtig måde at avancere på, og da det kan tage masser af tid at komme igennem dem alle, giver det lige holdbarheden et nøk op.

Kampsystemet og spillets helt, virker ikke særlig dyb i starten, men skindet bedrager, jo længere du kommer i historien, jo flere ting kan bruges under kampene, desuden får Zack flere Materia og equipment slots, så du kan kombinere dine evner efter hvilke modstandere du møder.
Desuden er endnu en ny ting blevet tilføjet, nemlig Materia fusions, en ganske genial ide, da du kan fusionere, forskellige magiangreb, hvorved du så får andre Materia's som kan være stærkere, når du så kan smide items med i fusionen, bliver det virkelig specielt, da de forskellige Materia's effects kan blive stærkere, så du ved at f.eks. Fire Materia er equipped, kan du får en health bonus på 20%

Som jeg har været inde på, er historien utroligt godt fortalt, og da det er et PSP spil, bliver der ikke gjort alt for meget ud af timelange præsentationer, da men tit spiller PSP hvis man f.eks. er på bilferie, så det er meget korte og letfordøjelige informationer du får, dog uden det på noget tidspunkt bliver urelevant.

Lydmæssigt er der heller ikke en finger at sætte på Crisis Core, der bliver genbrugt en del af de gamle melodier fra FF:VII og det kan ikke gå helt galt når man låner fra et af de bedste soundtracks i spilhistorien.
Stemmeskuespillet er for det meste ganske udmærket og replikkerne bliver tit leveret på en vittig facon, da der faktisk er ret meget humor i spillet, dog vil jeg sige at det nok godt kunne have været gjort bedre, da nogle samtaler godt kan gå hen og blive lidt kiksede.

Grafisk kan det være en blandet landhandel, Zack, Genesis og Sephiroth, som er de vigtigste i spillet er virkelig godt lavet, dog er de mindre vigtige personer, ikke helt så flotte, de virker bare lidt... mindre vigtige, og derfor har de nok ikke fået så meget opmærksomhed, det er lidt ærgerligt.

Når vi så kommer til den positive ende af skalaen, skal CGI scenerne nævne, jeg har aldrig nogensinde set noget så smukt på en PSP, jeg gispede første gang jeg så en af disse scener og var forbløffet over at PSP'en kunne trække sådan noget, nogle PS3 og Xbox spil, kommer ikke engang op på det niveau, CGI scenerne er virkelig et kæmpe plus på den grafiske front, som eller kun ligger over middel.


Alt i alt er dette et fremragende spil, det klart bedste til PSP, og du SKAL simpelthen prøve det, der simpelthen så meget at opleve i dette spil.
Det er sjovt både første, anden, tredje og selv fjerde gang du gennemfører det, da du bliver helt perfektionistisk, omkring Zack, han skal have maxed alle stats, og du skal prøve den hemmelige boss, og følge den medrivende historie.
Selvom spillet nærmest er en hyldest til FF:VII er det stadig helt sit eget, et mesterværk.

- ----------------------------------------------------------------------------

Grafik: 9
Gameplay: 10
Lyd: 9
Holdbarhed: 9

+ Fremragende, utroligt medrivende og godt fortalt historie, Sjovt kampsystem med overraskende dybde, CGI scenerne, fantastisk univers, perfekt til konsollen, masser at tage sig til, D.M.W, historien, Materia fusion, spillet virker længere end det er.

- Øh...? Det tog mig ca. 21 timer at gennemfører historien, kunne sagtens have spillet 100 timer mere.

Til sidst har jeg kun en ting at sige til jer: Embrace your dreams and whatever happens protect your honor as soldier!

Samlet karakter: 9.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10