Dead Space

Skrevet af: Strawb   2008-10-29

Historien i Dead Space er denne: man har mistet kontakt med rumskibet USG Ishimura, den største "planetcracker" i sin klasse, og som rum-ingeniøren Isaac Clarke, er det dit job at finde ud hvad der er galt og ordne eventuelle problemer. Rent rutinecheck...troede man.
Allerede inden man kommer om bord, kan man fornemme at der er noget hamrende galt med skibet. Som computereksperten bemærker da man forsøger at komme i kontakt med USG Ishimura: "With a thousand people onboard, you would think one would pick up the phone." Dead Space er i højeste grad et spil der kører på paranoia og intens atmosfære.

Grafikken i spillet er ikke uovertruffen, dermed heller ikke sagt at den er dårlig, snarere tværtimod. Grafikken er utrolig detaljeret, og billedet står knivskarpt. Der hvor grafikken kommer bedst til udtryk, er dog når man "beskærer" monstre med sine forskellige våben, og blod og lemmer flyver rundt. En blodig voldsfest.

En anden grafisk symfoni kan findes når man befinder sig i såkaldte "Zero G" rum, altså større områder hvor der ingen kunstig tyngdekraft er. Dette får selvfølgelig alle objekter i rummet til at hænge eller svæve frit rundt, og her kan man virkelig se der er kælet for detaljerne. Blodet fra lig flyder nærmest rundt i små klumper, og kasser og andet godt sværer rundt imellem dem. Det er utrolig gennemført.

Lydsiden i spillet er spektakulær. Det er længe siden, jeg har hørt en så god lydside i et spil. Både med atmosfæren som lyden frembringer med brøl i det fjerne, tunge fodtrin som kan høres om hjørnet eller et metallisk "klank" som vækker paranoiaen. Eller med helt små detaljer, som at kunne høre Isaac's hjerte fare afsted efter en intens situation, hvor ens egen hjerterytme sandsynligvis er ligeså høj, eller værre.
Lyden bliver brugt til fulde, og man kan ofte genkende elementer af det fra diverse horrorfilm, specielt den klassiske optaktstone, som ofte fører noget grusomt med sig bliver brugt flittigt. Dette gør den dog ikke kliché-agtig, da man slet ikke kan undgå at blive fanget af lyden, hvilket ofte forårsager en grusom frygt for hvad der kan ske i næste øjeblik.
Lyden i spillet er virkelig en af de ting som er med til at gøre dette spil til en rigtig god spiloplevelse, da effekterne er fuldt udnyttet. Bare at tage lyden af spillet, er nok til at reducere dette til en næsten almindelig tredjepersons rumshooter. Et spil som dette ville gøre sig utroligt i et mørklagt lokale, med 5.1 surroundsound skruet godt op.

Gameplayet i Dead Space er, for at sige det meget mildt, utrolig interessant. Noget af det bedste ved spillet er de våben man får til rådighed efterhånden som spillet skrider frem. Ens første våben er noget så simpelt som en rum-ingeniørs vigtigste værktøj: en form for sav som normalt bruges til at "cracke" sten og klipper. Med den fantasi de fleste fans af denne genre har, er det ikke svært at finde på ting denne tingest kan bruges til. Efterhånden som man kommer igennem spillet, vokser ens arsenal, dog ikke til mere end 5 våben, de fleste af hvilke normalt bruges som værktøjer af folk med samme profession som Isaac. Disse få, men velskabte våben, bidrager på deres måde til de scenarier hvori man skal have skilt et monster fra dets lemmer så hurtigt som muligt. De forskellige våben kan opgraderes i løbet af spillet vha. "Benches", som findes forskellige steder på USG Ishimura. Din dragt, eller RIG, kan ligeledes opgraderes ved disse steder. Opgraderinger omfatter ting som mere liv, mere stasis, hvilket bruges til at sænke objekters eller monstres fart og mere kinesis, som bruges til at løfte og kaste med større objekter. Hos våbnene kan der opgraderes firing rate og damage, for at nævne nogle få.
En anden spændende feature er den såkaldte "Breadcrumbs(brødkrummer)"-funktion, som er en funktion for de vildfarne og/eller de dovne. Et tryk på en knap, og du ved i hvilken retning du skal gå for at komme til dit næste objective. Utrolig praktisk for alle dem som ikke gider checke deres kort hvert minut for at spejde efter deres næste objective-marker.

Noget af det fede ved dette spil er, at al information du får, være det sig dit kort, dine objectives, dit inventory eller bare videotransmissioner fra folkene på dit hold, bliver vist direkte i spillet som hologrammer. Spillet går ikke ind i en kunstig pause hver gang, hvilket er med til at holde det kørende og give det et godt flow. Det er dog også årsag til at man skal være forsigtig med at undersøge sine objectives på visse områder, da et monster kan have gode muligheder for at snige sig ind på dig mens du er optaget "andetsteds".

Der er dog også negativer i spillet, selvom det kan være småting. I PC-udgaven(som dette er), bliver styringen frustrerende til tider, da man ikke kan styre ligeså skarpt som man kunne ønske sig. At sætte musesensiviteten op, kan hjælpe på problemet, men det burde ikke være nødvendigt for at kunne styre mere flydende. Derudover kan kameraet også være irriterende til tider, da det engang imellem hindrer ens udsyn, dvs. man kan have meget besvær ved at kigge sig omkring ordentligt.

Stemningen i spillet er ganske enkelt paranoia-fremkaldende. Selvom dette spil er langt mere dystert og dunkelt, kan der visse steder ses ligheder med Metroid Prime-spillene til Gamecube, da den samme isolationsfølelse kan forekomme der også. Selv med tanken i baghovedet at man er et helt hold ombord på skibet, kan man slet ikke undgå at føle sig fuldstændig forladt mange steder i Dead Space. Og med blinkende lamper, fuldstændig mørklagte korridorer, monsterlignende skygger overalt, den utrolige lydside og paranoiafornemmelsen hængede over sig, kan Dead Space forhåbentlig blive et skinnende eksempel på hvordan et monsterhorror-spil bør laves.

Brugeranmeldelser9
Samlet karakter: 8.4/10
1