Dead Space

Præsentation:
"Dead Space" starter med at man som ingenøren Isaac Clarke skal ud og reparere kominikationssystemet på rumskibet USG Ihismura. Isaac har desuden en ekskæreste Nicole på skibet som han har fået en mærkelig videobesked fra. Men det bliver ikke den store "reunion" da Isaac og hans kolleger kommer frem. Skibet er i første blik øde og på randen af destruktion, da blandt andet meteor skjoldet og motoren er i stykker. Men det er ikke det værste. Hele besætningen er blevet inficeret med en alien-virus som gør dem til sindssyge monstre der tørster efter blod.
Velkommen til dead space!

Lad mig starte med at sige at dead space er meget i stil med resident evil. Du ender et eller andet sted med en par våben og en masse syge uhyrer. Din mission er en eller anden ligegyldig ting som bare er en undskyldning for at komme ud at dræbe nogle monstre. Dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men dead space er heldigvis meget mere end en kopi af resident evil.

dead space er et lækkert spil at spille hvor man ikke skal blive udsat utrolig mange fejl og urealistiske ting f.eks. at der ikke er en skid reaktion på at du går en i diverse ting osv. Ikke perfekt. Men bestemt heller ikke dårligt. Noget jeg synes er fedt er hvordan menuerne og diverse pop-ups alle lavet om til hologramer. Det ser totalt lækkert ud men er også frustrerende når man febrislk prøver at få fat på en medpack. HUD systemet er også formindsket til det minimale ved at alt er på Isaac's ryg. Selvom det måske ikke er det fedeste ved et spil gir det alligevel en fed stemning og det er dead space god til.

Gameplay:
I starten syntes jeg spillet var meget liniært og enformigt. Man går på små gange, skyder nogle monstre, og finder den ting man skal have og går tilbage af gangen og skyder nogle flere monstre. Men lige pludselig begynder der at komme nogle fede afbræk i gameplayet f.eks. når du kommer til et rum hvor der ingen tyngdekraft er og du lige pludselig ser blod og afrevne lemmer flyve over dit hoved eller når du står på en metoer ude i det lydløse rum og gisper efter luft. derefter kommer der nogle hjertebankende øjeblikke du virkelig bliver skræmt. Og jo spillet er meget uhyggeligt. Jeg sad med vilje tit i mørke og med høj lyd og spillede det. Spillet er meget voldeligt og det at man kan slå og trampe på sine fjender gør at der seriøst ruller hoveder! Man har selvfølgelig også nogle fede våben til hjælps f.eks. en flammekaster, og et fremtids maskigevær. Især våbenet "the Ripper" faldt i min smag. Det er en savbladskaster der holder savbladet kørende 2 meter væk fra en så man kan skære hovederne af monstrene og derefter skyde savbladet af sted som le grande finale. Dog synes jeg at man får mulighed til at købe våbene for hurtigt. Allerede i efter 20% af spillet kan du købe alle våbene og det er lidt en skam for så har man ikke noget at glæde sig til næste gang man finder en butik og håber på et nyt våben. Og så er 7 forskellige våben heller ikke sindsygt mange.

Historien:
Historien i Dead space er en middelmådig historie som ikke er helt fantastisk spændende og som man egentlig kan være ligeglad med, men specielt i anden halvdel af spillet blev jeg meget betaget af historien. Især slutningen var overraskende.

Lyden:
Før et spil kan være uhyggeligt skal det også have en god lyd og det har dead space. Man hører konstant folk skrige og hviske rundt omkring en. Desuden er konceptet med at al lyd forsvinder når man er i rummet, genial. Virkelig god lyd.

Grafik:
Dead space er som sagt lækkert at spille da grafikken sjældent er kantet eller ualmindeligt grim. Dog nogle steder kunne man godt have ønsket det flottere f.eks. monstrene. Men ellers fin grafik.

Holdbarhed:
Man kan have en masse fede oplevelser når man spiller spillet igennem og man kan måske også lige gennemføre det en gang til med andre våben og taktikker, men så heller ikke mere. Dead space har en stor mangel på at når man ikke vil spille på historien er der intet at lave. EA kunne sagtens havde lavet noget online mode eller nogle chalenges. Der er ingenting. Desværre :(

Konklusion:
Dead er en super lækker action/gyser/splatter som helt sikkert vil tilfredstillle din skydefinger. Så hvis du kunne lide RE4 eller bare er vild med gysere så er det her et must have.

+ = Fede våben, Fin historie, god stemning, hologramerne, fantastisk lyd, gyssene.