Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
BRUGERANMELDELSE

Dead Space

Rumfartøjet USG Ishimura har afbrudt kommunikationen for flere dage siden. Som ingeniør sendes jeg, Isaac Clark, ud for at fikse problemet. Mit erhverv er ikke det eneste der driver mig af sted ud i rummet. Min kæreste Nicole har sendt mig en video-fil, hvor hun panisk anmoder om min assistance. Jeg kender ikke hendes grundlag, men det er utvivlsomt vigtigt.

Efter en mindre vellykket landing på USG Ishimura går jeg, sammen med nogle kollegaer, ombord på minefartøjet. Allerede efter få minutter står det klart, alting er langt fra som det skal være. Rummene er indsmurt i blod, og der er ingen spor efter besætningen. Det stopper hverken mig eller mit følge. Snart efter møder vi da også noget af besætningen, om end langt fra hvordan vi havde forventet det.


I Dead Space har Elektronic Arts skabt en ganske vellykket stemning for et gyserspil. Dog savner jeg det intense gys, der er uundværlig i genren. Dead Space er for handlingsfyldt til virkelig at skræmme dig. At du kan forudse hvornår det næste monster kommer, frarøver spillet sin chok-effekt. Det kan bedre forklares med et eksempel- "Jeg ser en gruopvækkende skygge forsvinde om hjørnet. Det var dog skræmmende, tænker jeg. Jeg sniger mig lydløst rundt om hjørnet hvor skyggen forsvandt. Stik imod al forventning står monstret rent faktisk tålmodigt og venter på mig!?! Jeg kan nu uden problemer skille armene fra resten af necromorphen (som EA har valgt at kalde deres skabninger), for til sidst at nedlægge mutanten med et skud i hovedet."

Miljøet er ikke superbt. Designtemaet er velvalgt, og ganske flot at se på, men mange af omgivelserne ligner til forveksling hinanden. At du dertil ofte bliver ledt gennem allerede udforskede dele af Ishimura, gør det ikke bedre. Missionerne er ensformige, da hovedparten omhandler stikirenddrengslignende opgaver, såsom at hente datafile, aktivere hardware og lignende.

Nogle steder på rumskibet er de kunstige tyngdekraftfelter defekte, hvilket lukker op for nye muligheder. Skulle en necromorph forvilde sig ind for din rækkevidde, vil en vanvittig kamp udfolde sig. Da tyngde ikke længere er en sammenspilsfaktor, kan kampen udspille sig på både vægge og loft.
Derudover har man mulighed for at forbedre alt sit udstyr, lige fra oxygenbeholdning til flammekaster. Og opgraderinger er der brug for, for monstrøsiteterne lader dig ikke slippe uden kamp. Våbnene er også unikke. Hvor den traditionelle automatriffel giver op, tager den futuristiske linegun over, der fungerer som distanceret kødsav. Lige pludselig er necromorpherne kun halv så farlige (bogstaveligt talt).

Isaac's helbred kan aflæses på hans dragt, og spillets menuer fremstår som hologrammer i luften foran Isaac. Ligeledes viser små hologrammer våbnenes nuværende ammunition, og lasermarkører har erstattede de normale sigtekorn. Alt sammen små, men lækre detaljer.

Dead Space har ikke mange muligheder at byde på, men hvad det har, er til gengæld veludført. Manglen på revolutionære idéer får det mest af alt til at ligne endnu et Horror/Survival-spil, der denne gang foregår i rummet. Er det hvad man går og kigger efter er det selvfølgelig ikke negativt, men forventer man radikale ændringer, bliver man skuffet. Hvis du elsker en blanding af gys, action og science-fiction, eller er fan af Resident Evil- eller Silent Hill-serien, er Dead Space et fornuftigt køb.

Plus:
Våbnene, opgraderingsmulighederne, det integrerede HUD.

Minus:
Ensformig bane- og missionopbygning, det manglende gys.


Grafik: 8
Gameplay: 7
Lyd: 8
Holdbarhed: 7

Brugeranmeldelser9
Samlet karakter: 8.4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10