Star Wars: The Force Unleashed

En horde af soldater rundt omkring dig, alle skyder løs på dig. Du løber rundt og søger dækning. Velvidende om at mange af skuddende vil ramme dig, ser du hurtigt rundt i den store airdock. Efter et kort overblik, ser du hurtigt større kasser. Du løber ud med en hurtighed, som ikke kan matches og bruger "the force" til at rive disse massive kasser igennem dine fjender. Flere møder deres skæbne, men enkelte formår at komme væk alt imens de får assistance fra en AT-ST.
Du tager chancen og stormer imod AT-STen imens du sørger for at fylde rummet med flyvende Storm Troopers. Et enkelt lyn ud fra dine fingre paralyserer kort AT-STen så du kan få lov til at give den et par hug med lyssværdet i dit "hit n' run" angreb. Kun i to står tilbage nu, et til lyn og den er mør. Din indre mørke kalder. Nu skal han tilintegøres. Kraften samles i dine hænder og du begynder langsomt men sikkert, imens du løfter den fra jorden, at knuse AT-STen og smide resterne væk... en lyd høres bag dig og en platform med en anseelig styrke, inklusiv en ny AT-ST kommer op.

Sådan husker jeg en af mine favoritscener fra dette spil. En god omgang MASSIVE kampe med flyvende stormtroppers og knusende styrker i kraften. Aldrig før har man kunne udnytte "the Force" som man gør i dette spil. Jovist, der har været de klassiske som force push, lightning, lightsaber throws osv osv og disse er også med i Star Wars: The Force Unleashed (SW:TFU). Dog er der en væsentlig forskel fra SW:TFU og alle andre Star Wars spil. Starkiller (som er vores hovedperson) gør det bare SÅ meget sejere og voldsommere. Det første øjeblik hvor du løfter en Storm Tropper og han griber ud efter alt, er sejt. Det første øjeblik hvor du griber en Tie Fighter i luften og smider den efter fjendtlige tropper er bare et af de der øjeblikke, hvor du kan høre dig sige "NÅRH HVAD!". Skuffelsen rammer dig dog når du efterfølgende forsøger at fjerne din kat fra sengen på samme måde og må indse at Starkiller bare er og bliver sejere end dig.
Somsagt, så har de arbejdet MEGET med udnyttelsen af deres fysik motor og har inkorporeret tre forskellige motorer.
Disse er:
HAVOK som benyttes til de individuelle kroppe (bl.a. storm troppers mv).
Digital Molecular Matter (DMM) som benyttes til skabelse af dynamisk ødlæggelse af objekter
Euphoria som skaber en mere livlig AI og bl.a. ses når en Storm Trooper forsøger at holde fast i genstande for ikke at blive kastet af helgulands til.
Dette sammenlagt giver en splinterny oplevelse af at spille og det må siges at virke.
Når det er sagt og der er lagt så meget arbejde i disse tre ting, så finder jeg det DYBT skuffende at man i mange øjeblikke kan se at Starkiller står OVER jorden. Altså han løber ikke altid langs den pga. grafikfejl. Dybt skuffende.

Lydmæssigt er det ikke noget teknologisk vidunder, men ikke desto mindre så er det dejligt. Den velkendte Star Wars musik (som altid er et hit), et rigtig godt stemmeskuespil hvor jeg især må fremhæve Samuel Witwer (Starkiller) for at spille fantastisk.
Derudover så er der selvfølgelig de dejlige lyde fra blasters over det hele og lyssværds kampe samt lyden fra et hvirvlende lyssværd igennem luften - dejligt, men ikke på nogen måde nyt.

Ud over det tekniske mumbojumbo er der selvfølgelig gameplay og holdbarhed. Gameplayet er - som franskmændende siger - Tre Bien. Det er super. Det er i den grad let at få alt til at dø. Hvad enten det er Storm Troopers som kastes i døden (fandt mig selv i et stener øjeblik og startede en konkurrence om hvor langt jeg kunne kaste en Storm Trooper, se god underholdning), eller om de skal ristes med lyn eller blot hugge ned i et virvar af flotte lyssværds kombinationer.
Jeg var dog lidt skuffet nogle gange. Dette handler om at jeg i en instans fandt mig alene med en Storm Trooper og hvad gør en ihærdig Sith så? Han skal selvfølgelig experimentere. Dette resulterede i at jeg løftede den stakkels herre og kastede ham lodret op. Efter han ramte jorden, rejste han sig op, rystede på hovedet og begyndte at skyde mig, hvilket resulterede i en ristning fra mine lyn, men måtte desværre anse det som skuffende at han overlevede et fald på godt og vel mange meter. Derudover, så finder jeg kampene meget attraktive, da man skal tænke sig om i kampene. Hver fjentlig soldat tages bedst ud på en bestemt måde, derfor skal man sørge for at holde hovedet koldt i flere kampe og gå efter de mest problematiske mål først. En snigskytte kan fx. skyde dig i sænk, så du ligger ned og er sårbar, men en turret løsner mange skud som skader og en AT-ST gør meget ondt. Så der skal tænkes lidt.

Problemet i Gameplayet ligger i at du væltes ofte (raketter og føromtalte snipere). Dette betyder at du bliver godt og grundigt tæsket eftersom man har svært ved at rejse sig op. Jeg fandt det lidt irriterende at Starkiller er så manøvredygtig og god til at bevæge sig, men at få måsen op fra jorden kan han ikke gøre i en fart. Trist.

Holdbarheden er nok elementet som hiver spillet meget ned. Første gang du spiller det, vil man bare ikke stoppe pga. historien. Den udvikler sig mere og mere skummelt og der er nogle gode plottwists hvor man tænker "DET!! Gjorde han bare ikke!!". Derudover er der 2 slutninger, som gør det fint at spille igennem den anden gang, men derudover er der intet at komme efter. Lidt flere kostumer og lyssværdsfarver er det eneste. Så at betale 480kr for det, er i overkanten.
En co-op multiplayer, kunne have været super eller for den sags skyld overlevelses missioner hvor man skal stå sammen og kæmpe.
Eller også en multiplayer hvor man slås som i de gamle PC Star Wars spil ville være velanset, men nej. Ingenting.

Grafik - 9 (dejligt med de 3 motorer, men skønhedsfejl sørger for intet 10 tal)