Call of Duty: World at War

Skrevet af: Nike   2008-11-19

2007 var noget af et år. Der var en masse store spil der udkom. Mass Effect, Bioshock, The Orange Box, Halo 3, og Call Of Duty 4. Halo 3 skulle eje hele vinteren år 2007, men der skete noget. Halo 3, trods gode anmeldelser, levede ikke helt op til forventningerne hos de fleste spillere, og så kom Call Of Duty 4: Modern Warfare, der præsenterede en utroligt sjovt multiplayer del, og en single player kampagne der var en af de mest hæsblæsende og fantastiske nogensinde. Seriøst (SPOILER) Du oplever en atom bombe sprænge tæt på, og må styre din person mens han dør, og en slutning hvor man lige i sidste øjeblik skyder spillets hoved skurk, OG at man spiller som en præsident der bliver henrettet (SPOILER SLUT). Call Of Duty: World Of War har en tung byrde at leve op til. Det skal være opfølger til sidste års Game Of The Year, og tilbyde mere end COD4. Infinit Ward er dog gået over til at arbejde med det næste Call Of Duty spil, og har ladet Treyarch overtage. De lavede Call Of Duty 2: The Big Red One (PS2 og gamle Xbox only), og det gode men ikke særlig meget fan elsket, Call Of Duty 3. Og får at gøre det værre, så går de tilbage til Anden Verdenskrig endnu en gang. Kan de lave et godt spil, eller lider det pga. den Anden Verdenskrigs tidsalder?

I World At War spiller du som en soldat fra 2 lande. Private Miller fra Amerika, og Dimitri Petrenko fra Rusland. Dimitri kæmper med sine russiske kammerater om at komme til Berlin, og benfrie verden fra Nazisterne en gang for alle. Private Miller kæmper med sine amerikanske kammerater imod japanerne i Stillehavet.

Historien i World At War er ikke noget særligt at nævne, og når desværre ikke de samme højder som COD4's historie. Man lærer kun at holde af 2 personer under hele historien, ens soldat er endnu en gang den stille type og siger aldrig noget, og nogle dele slutter for hurtigt. Men på trods af det, er den stadig god fordi den bliver præsenteret igennem en masse gode scripted events, og med de fremragende loading skærme der fortæller facts om krigen, og viser gammelt krigs videoer. Spillet har også denne gang fået 2 kendte skuespillere med som stemmer. Gary Oldman (The Dark Knight) som spiller din russiske kommandør, og Keifer Sutherland (24 timer), som din amerikanske kommandør. De gør det begge fremragende, men man må virkelig nævne Gary Oldman, der virkelig gør et fantastisk arbejde. Sidst men ikke mindst er World At War en virkelig barsk omgang. Spillets intro er brutal, og hele spillet er fyldt med krops dele der kan skydes af, en masse bandeord, en mørk stemning, og brutale nærkamps dyster. Det er ikke det Call Of Duty vi kender, og det minder lidt om Saving Private Ryan. Det er dog også med til at gøre at World At War skiller sig ud på WW2 spil fronten.

World At War spiller ligesom de andre Call Of Duty spil. Du har store omgivelser hvor du skal nå frem til dit mål, sammen med en masse hold kammerater, og kæmper intenst mod en hær af fjender. Call Of Duty 4 tilbød det samme, bare i nutiden og med en masse fantastiske scripted events. World At War tilbyder næsten det samme som COD4, bare i anden verdenskrig.

Der er dog sket nye ting. Du kan bruge baronetter på nogle våben, skyde krops dele af folk (ja selv hovedet), og fjender kan slå dig til jorden og du skal hurtigt trykke på det højre analog stik for at stikke ham i halsen.

Men der er 2 ting der virkelig gør kampagnen fed. 1: Flammekaster! Den er utrolig sjov at bruge, og man kan virkelig sætte ild til alt og alle. Den er utrolig sjov at bruge, og er et af spillets højdepunkter. 2: Alternative veje. Spillet er stadig linært, men der er mere end en vej at komme frem til dit mål. Det ikke lige frem noget der gør genspildnigns værdien bedre, men det gør at hvis man sidder fast, kan prøve at takle dit mål på en anden måde, hvilket gør tingene mindre frustrerende.

Lige som i COD4 har World At War fantastiske øjeblikke. Der er en pæn del af dem, og de er fede. De gør spillet intense, og hjælper på genspildnigns værdien fordi man vil opleve dem igen og igen. Ja så fede er de!!! Der er dog en anelse mindre af dem end COD4 og selvom de er rigtig gode, så slår de ikke 3 punkter fra COD4 (hvilket jeg nævnte i starten).

Spillet er også noget mere udfordrende end de tidligere spil. Du vil ofte dø fra granater som har det med ofte at lande foran eller bagved dig. Det giver spillet udfordring, men er en smule billigt. Stadigvæk skal spillet roses for at have en højre sværhedsgrad end de tidligere spil, da de andre spil ofte var en smule for lette på Regular.

Ligesom i COD4 er der en online del, hvor du optjener EXP, stiger i level, og åbner nye perks, våben, challanges, og create a class muligheder. Der er dog sket udvidelser. Der er kommet tanks som man kan styre (ligeledes i hoved kampagnen), og køretøjs perks. De styres godt, men kan sagtens afgøre en match alt for let. Man kan komme helt op til level 65, Prestige Mode åbner ting, og der er flere perks. Det var noget af det sjoveste nogensinde at spille i COD4, og det holder stadig i World At War.

Der er dog sket meget mere. Det er nu også muligt at spille hele kampagnen igennem i co-up med op til 3 andre spillere. Der er 2 co-up modes. I den første skal i bare komme igennem banen sammen. Den anden mode år ud på at få den største high score som overhovedet muligt, ved at dræbe fjender og få en stor multiplayer. Sidst nævnte er et af de bedste punkter ved spillet. Det er utrolig underholdende at være sammen med 3 andre i et spil, og kæmpe for den største high score. Plus en masse challanges der kan give dig EXP så du kan stige i level i hoved online delen. Man kan også spille split screen med op til 2 spillere offline.

Der er også death cards at finde på hver bane, der åbner koder der enten har en sjov effekt, eller gør spillet sværere. Det er en kopi af skulls fra Halo 3, men det gør det ikke mindre sjovt. Til sidst er der Nacht Der Untoten, som jeg ikke vil afsløre for meget om, men vil sige er fremragende, og er utrolig sjovt.

Spillet har kun nogle få punkter hvor man kan være lidt negativ. Når man er færdig med en online match bliver du smidt ud af lobbyen og får at vide at "Server Connection timed out" hvilket er virkelig dumt. Der er også en script fejl i næst sidste bane hvor din kommandør ikke vil gå derhen hvor han skal, og du vil være tvunget til at dræbe dig selv med en granat for at kunne komme et checkpoint tilbage og rette fejlen. Det langt fra noget der skader spillet, men det skal lige nævnes.

Spillet er længere end COD4, men kun en time. Spillet er omkring 6-7 timer langt, hvor COD4 var 5-6 timer langt. Der er dog en masse at gå i gang med bagefter, og det er det mest indholdsrige COD spil til dato.

Grafikken er stadig utrolig flot. Det er Call Of Duty 4 engien der bliver brugt, og det kan ses. Flotte personer, flotte teksturerne, fantastiske omgivelser, og en imponerende frame rate. Plus de for evigt fede røg effekter, og at man kan skyde krops dele af folk, gør at World At War er et flot spil.

Lyden er også virkelig god. Der er flotte pistol og eksplosions lyde, fremragende stemme skuespil, og atmosphere. En ting der også er værd at ligge mærke til er spillets musik. Den er for det meste elektronisk og slet ikke så helte modigt som man ellers forventer af et WW2 spil. Den er mørk, og intens, og er godt at høre på.

Alt i alt er Call Of Duty: World At War et fremragende spil. Treyarch har vist at de virkelig kan lave et Call Of Duty spil, fordi World At War er et fremragende spil. Det er fyldt med indhold, er voldeligt og intenst, mørkt og usædvanligt, og utrolig sjovt at spille. Dog på historien, de fede øjeblikke, og lidt af gameplayet falder World At War en smule på knæ for COD4. COD4 er et bedre spil, men World At War er lige i hælende på det. World At War er et fremragende spil, men er ikke et 10 tals spil ligesom COD4. Men et 9/10 er stadig en flot karakter, og jeg kan ikke andet end at anbefale Call Of Duty: World At War til alle.

Brugeranmeldelser14
Samlet karakter: 7.3/10
1