Fable 2 er efterfølgeren til Fable - Lionheads første, store rollespil fra 2004. Masser af løfter blev lovet dengang. Ikke alle løfter blev opfyldt, men blev alligevel en kæmpe succes. I to'eren er det stadig på samme recept, men store, nyere forbedringer er blevet smidt i gryden. Så nu gælder det om at finde sværdet, armbrøsten og dit ønskede morale-kompas frem og gå i den retning, som du nu finder bedst.
Fable 2 er egentlig det samme som det første spil; Du er helten, som skal vælge at udføre handlinger, der enten er gode eller onde. Selvfølgelig skal du også nakke en ond skurk med storhedsvanvid.
I Fable 2 vender vi tilbage til Albion, hvor der er gået 500 år gået siden det første spil. Du starter som en lille, ubetydelig gadedreng/pige. Din storesøster og du lever en ynkeligt og usselt liv på gaden i den store by, Bowerstone, og vinteren står snart for døren.
En dag kommer der en rejsende til byen for at sælge "magiske genstande", som han påstår, at de er. Din søster og du mener, at I ikke har noget at miste. Sammen begynder I at tjene nogle penge for at købe en magisk spilledåse, der eftersignede skulle kunne opfylde et ønske. Dog bliver din søster dræbt, og du selv ilde tilredt kommer til kræfter ti år efter, hvor du er voksen. Her ønsker du at få hævn over din søsters død, redde landet fra diktatorisk monarki og skabe din egen tilværelse.
Fable 2 er et ganske enkelt spil, det kan spilles af alle. Selve etterens historie er ikke nødvendig for at forstå toeren. Når du er gammel nok, og begiver dig ud i verdenen sammen med din firbenede ven, står et tidobbelt stort Albion åbent for dig. Du kan vælge, hvad du vil gøre: Vil du udforske landet, finde skatte, udføre opgaver, arbejde og tjene penge, købe ejendomme og virksomheder?
De opgaver, som du kan påtage dig for at blive anerkendt, er alt fra at skulle dræbe monstre, befri tilfangetagende borgere, hjælpe mennesker eller noget helt tredje. Et eksempel på en opgave var, da jeg skulle hjælpe to idioter, der havde påkaldt de døde med en bog, der var kommet i deres hænder. Mit job var så at myrde de døde og skaffe bogen tilbage til de to, der havde påkaldt dem. Ganske enkelt, hvis man er til nemme og overskuelige opgaver.
Du kan som sagt selv skabe den person, du vil være. Dette gælder alt fra morale til udseendet. Skal du være god eller ond eller bare neutral? Det er op til dig! Alt efter hvad du vælger, vil dit udseende afspejle dine valg. Folk vil reagere på din person: Enten vil de løbe skrigende bort, så snart du sætter din fod i deres nærværd, eller også vil de hylde og samtidig beundre dig. For at gøre det sociale liv mere livagtigt og virkelig føle, at du gør en forskel, har du visse "udtryk", du kan bruge i din omgangskreds. Er du en provokerende -, vulgær - eller høflig person?
Hvis du vil slå dig ned som ægtemand eller ægtekone, kan du gøre det. Køb et hus, gift dig med en og start din egen lille familie. Du kan købe stortset næsten købe alle huse omkring dig, enten i byerne eller ude på bøhlandet, som din familie og du kan flytte ind i. Hvis du ikke skulle have lyst til at binde dig ægteskabeligt, men stadig have noget med ejendomme at gøre, så kan du købe boder, huse og endda større bygninger for at skabe dit eget lille imperium. Huse kan leges ud, butikker kan du eje og husleje og pris kan gøres uhyrlig lave eller høje efter dit ønske. Forvent dog alligevel, at dine lejere vil blive yderst sure over en 75 + % husleje.
Kamp er en væsentlig faktor i et hvert rollespil og Lionhead har prøvet at gøre Fable 2's kamp mere tilgængelig for alle spillere - Både de mere garvede og de nybegyndende spillere. Der er tre områder, som du både kan lære og meste: Sværdkamp, skydevåben og magi. Du optjener færdighedspoint, hver gang du bruger dine færdigheder. Dem kan du spendere på nye evner.
Sværdkamp er ligetil. For mit vedkommende føltes visse ting af sværdkamp for overflødigt og lidt svære at lave. Især chainattacks krævede en hvis form for "feeling og god timing" for udførelse, og den er ikke til at finde hver gang. Så jeg holdt mig mest til at parer, undvige og trykke angrebsknappen i bund.
Skydevåben spænder alt fra pistoler, geværer og armbrøster. Du kan både skyde i første persons synsvinkel og i tredje person.
I magi har du flere forskellige besværgelser, såsom at påkalde de døde fra deres grav, hidkalde flyvende sværd og ikke mindst den kendte ildkugle. Du har evigt mængder af det, og skal ikke indtage magidrikke som i det første spil, hvis den skulle ryge i bund. Du vælger visse besværgelser, du vil bruge, alt efter du holder magi-knappen nede.
Både historien og efter-historien kan spilles sammen med en ven i Co-op - Mulighederne er mange!
Grafikken er meget flot, men en smule grumset til tider og uskarp. Rent grafisk er det knapt rykket en millimeter fra første spil. Men det gør ikke noget, for Fable II levere klassisk rollespilstemning: Landskaberne, skove, slotte og de mange andre lokaliteter er overhovedet ikke kedelige. En hver rollespilsfan vil føle sig hjemme.
Lyden er glimrende og mest dialog i de stemningsfulde sekvenser, bliver indtalt af din mentor, som mest af alt lyder som Kreia fra Star Wars; Knights of the old republic II. Ellers er de mange andre leveringer glimrende og falder i god jord i dette rollespil. Dog kan man godt mærke, at det er et engelsk hold, der har lavet spillet. Til tider kan der forekomme svære engelske ord.
Fable 2 er et solidt rollespil oplevelse og er tilgængelig for alle. Lyden er glimrende, men er som sagt udviklet af et engelsk hold. Grafikken er flot, men det ligner en smule noget fra det første spil. Historien er ganske kort og kan gennemføres på cirka 12 timer. Hvis man til gengæld tager sig tid til at undersøge Albion, gennemføre de mange opgaver samt undersøge hvad spillet ellers kan tilbyde, vil spilleren få meget ud af Fable 2.