Pure

Skrevet af: JacDG   2008-12-10

Pure Rush! Pure Adrenaline! Pure Insanity! Pure Arcade! Pure Fun?

Pure er et af de her spil, der ser godt ud når de første trailers kommer, og når man ser det første in-game materiale, men samtidig er det også den type der skuffer alt for tit. Jeg må da også sige at jeg havde set frem til spillet, men efter E3 var jeg faktisk skuffet, jeg så ikke nogle af de her kæmpe jumps jeg havde håbet på, og var allerede forberedt på endnu et offroad racing spil der ville skuffe, samtidig må jeg også erkende at jeg er mere til de tohjulede crossere end de firhjulede ATV, men da jeg først fik fingre i spillet ændrede mit syn på spillet sig igen til det positive.

Udviklerne af Pure er det tidligere Climax Racing, som også er udviklerne af den ganske udmærkede Moto GP serie, Climax hedder nu Black Rock Studios, og har nu flyttet fokus så langt væk fra asfalten som det overhovedet var muligt, men de har bibeholdt arcadefølelsen og har skabt noget fantastisk.
Min anmeldelse starter der hvor spillet også starter, nemlig med tutorialen som man nærmest bliver smidt direkte ind i. Dette bringer mig derfor videre til styringen, da det som regel er det der bliver introduceret i tutorialen, og lad mig sige det med det samme, styringen er lige i øjet, utroligt simpel men giver dig stadig muligheden for fordybelse. Tricks = Boost, Boost = Tricks, er det simple system som Pure følger, tricks bliver lavet med A, B og Y knappen, du starter hvert løb med kun en af mulighederne åbne, nemlig A da det er de simpleste, når man så får landet flere tricks får man mere boost, som man kan vælge at bruge med det samme for at få et hurtigt forspring over konkurrenterne, eller gemme det for at kunne låse op for B eller til sidst Y tricks'ene som bliver vildere og vildere, du kan også tweake alle tricks så de bliver endnu sejere, men faktisk er alt muligt i virkeligheden. Det er så lige indtil du låser op for de sindssygt imponerende Special Tricks som er det der kræver allermest boost, og lad os da bare prøve at beskrive det med ét enkelt ord Wauuuw!! Tiden stopper nærmest mens du elegant svæver gennem luften, og snurre rundt i en dans med døden, og i denne drabelige sekvens får du muligheden for at skue ud i horisonten og mod jorden som aldrig har været så langt væk som i det øjeblik.
Hvis jeg skal sætte min finger på en eneste ting er det Pre-load systemet som får mere højde på dine jumps, desværre er det på samme analogpind som diverse trick er på, derfor kan der være problemer med at lave nogle af de forskellige tricks, og nogle tricks, der hvor du skal skubbe analogpinden opad bliver sikkert dem du bruger hele tiden, dette medføre mindre boost og mindre point i freestyleløbene, sådan oplevede jeg det i hvert fald.
Spillet tilbyder også en ret imponerende byg-din-egen-ATV-feature, der er simpelthen mulighed for at sammensætte dit eget køretøj, med alt fra støddæmpere, til motorer, til farve, det er ganske sjovt at sidde og fifle med de forskellige indstillinger, da det også påvirker dine løb.

Pure byder kun på tre sølle løbstyper, hvoraf intet nyt er opfundet men på den anden side bliver det aldrig kedeligt at køre gennem dem. Race som er et løb på tre runder på en ganske normal bane, Sprint er et løb på fem runder på en utroligt lille bane med tætte sving og Freestyle hvor det selvfølgelig gælder om at få lavet så mange points via tricks, rundt om på banen er der så forskellige bonusser som 2x eller får special trick med det samme, der er ingen dårlige power-ups så det er bare med at tage så mange så muligt, lidt taktisk er der også, da man har inkluderet et benzin niveau, dvs. at løbet egentligt er uendeligt, for jo flere og større tricks du laver jo mere benzin får du. Da alle løbstyper byder på nok variation til at gøre det spændende, specielt lokaliteterne er fantastiske, flotte og detaljerede landskaber hele vejen gennem USA, Italien, New Zealand og Thailand, som blot er nogle af de steder du får lov til at pløje din maskine gennem.
Bane designet er fremragende, og skaber nogle virkeligt intense løb. De normale baner har mindst to forskellige ruter man kan tage, så hvis du i forvejen elsker at lave stunts så er der en rute til jer, hvis du ikke kan lide at smage på skyerne, er der også en rute til jer der bedst kan lide at holde fødderne, eller rettere sagt hjulene på jorden.
Holdbarhed er noget der er utroligt vigtigt i alle spil, personligt vil jeg gerne have en lang single player del, som jeg kan fordybe mig i uanset hvad for en type spil jeg spiller, og jeg må desværre konstatere at holdbarheden er en af de få negative ting jeg kan finde i Pure, det tog mig en god del under de gyldne ti timer at gennemføre og vinde alle løb i hele spillet, noget der skuffede mig utroligt meget. Heldigvis kan en god multiplayer tit redde et kort spil, desværre har multiplayeren overhovedet ikke fanget mig, også selvom jeg utroligt overraskende nok domineret alle mine modstandere (Ja jeg stinker online) så har det bare ikke været nok for mig, selvom et løb med 16 spillere er utroligt intenst, så mangler der bare noget som jeg ikke kan sætte ord på.
Hvorfor kan udviklere disse dage ikke forstå en gylden ting, Split-screen!!! Et problem der er med så mange utroligt gode spil, som Far Cry2 og Burnout Paradise, og nu også Pure, som et arkade racerspil burde Split-Screen være noget af det essentielle i spillet, der bliver talt så meget om at partyspillene er ved at dominere spilmarkedet og folk nu rykker sammen i stuerne, men når andre spil går i den modsatte retning, altså tvinger venner, familie og andet godtfolk til at gå online for at mødes i en dyst så skaber det altså endnu en gang et billede af os, gamere som kedelige mennesker der er bange for sollys og fællesskab, hvorfor er det så forbandet svært at inkludere en split-screen.

Så vender vi tilbage til det lidt mere positive, nemlig den tekniske side.
Jeg plejer altid at være utroligt glad for soundtracket i EA's spil, da det er min smag med meget pop rock eller punk rock, og jeg var faktisk lige ved at tro at Pure havde haft EA med inde over for selve soundtracket er genialt, og sammen med en fremragende lyd fra ATV'erne så er det bestemt ikke noget der trækker ned.
Pure er et af de flotteste spil dette år, alt skinner og stråler med en fantastisk farvepalette. Når man første gang ser hvordan ens figur langsomt bliver dækket af mudder, mens han nærmer sig et enormt hop, Pre-loader perfekt, flyver langsomt igennem luften, fyre et specialtrick af, og kigger hvor langt man kan se ud i horisonten og samtidig hvor detaljeret det er, holder man vejret et kort sekund.

Hvad bliver konklusionen så, se det er faktisk ganske svært, faktisk det sværeste for det bliver jo opsummeringen og på en måde hovedgrundlaget for selve karakteren, så det skal næsten være mere velbegrundet end hele anmeldelsen.
Pure er et fantastisk underholdene spil, som virkelig forbløffer med dets simple tilgang til offroad racingspil, det fungere hele vejen, det er utroligt flot og lyden er lige i øjet, præcis som styringen.
Desværre er holdbarheden virkelig dårlig, og det er som sagt noget af de vigtigste i et spil, og derfor havde jeg faktisk givet det otte, men efter at have skrevet dette og sat ord på det, har jeg ændret mening, og smider lige karakteren et niveau højere op, simpelthen på grund af den underholdningsværdi spillet tilbyder, på trods af de få timer spillet faktisk holder.

Brugeranmeldelser7
Samlet karakter: 8.5/10
1