Dead Space

Skrevet af: Nike   2009-01-04

EA må siges at have et dårligt ryg i spil branchen. Ja vist laver de nogle gode spil, og tjener kassen, men folk har faktisk meget imod dem. De køber sig til alle udviklere, og de udgiver Fifa, Tiger Woods, og Need For Speed hvert år, og ofte er der ikke nogle ændringer der er værd at snakke om. Kort sagt de opgrader deres spil. Men i 2008 overaskede EA. De startede 2 nye serier. Mirrors Edge og Dead Space. Dead Space har faktisk ikke taget så lang tid at lave, så det hele var klar til en halloween udgivelse i October 2008. Er spillet så det hele værd?

Spillet foregår i det 26 århundrede. Du spiller som Issac Clarke, der sammen med 3 andre flyver til skibet USG Ishimura, der for noget tid siden sendte et nøds signal. Mission er vigtig for Issac fordi hans kæreste er ombord. Men kort efter de kommer ombord på skibet finder de problemet. Udover at skibet er en del skadet, så er monstre, kaldet Necromorphs. Nu begynder kampen for at finde ud af hvad der er galt, og hvad der er skyld i alt det her.

Spillets historie er desværre en dårlig historie. Ja det er intressant i starten, men lige så snart man kommer længere ind i historien kan man gætte det. Det er en typisk amrikansk gyser historie, fordi den har de fleste clicher som man normalt finderi en amrikansk gyser film. Der ud over er der to problemer med historie fortælling. Spillet går aldrig ind i cut scene mode og du har altid kontrol over din person. Det er dog ikke det dårlige. Det dårlige er at undervejs møder du personer som snakker til dig og hjælper dig, eller udfører gruteske handlinger. Problemet er at alle disse personer står altid bag et vindue eller låst dør, og du er tvunget til at bare stå og kigge på, hvorefter til sidst de går væk fra vinduerne og så kan du komme videre. Det bliver hurtigt irriterende, og jeg kunne ikke slippe fornemmelsen af at jeg var i en forlystelses park, i et spølges hus hvor man går rundt og ser hvordan der ser ud, og stemmer der snakker til en undervejs. Plus at det meste af historien bliver forklaret igennem Audio Logs og beskeder fra dine venner, og begge ting kan faktisk være lidt svært at følge med i. Det andet problem er at Issac faktisk aldrig snakker. Han er den typiske video spil helt, der bare holder sin kæft og gør hvad der bliver sagt. Dette gør at man ikke føler noget for ham, og hans plot med sin kæreste (Her er et lille hint. Tag det første bogstav på hvert kapitel navn, og bland dem, så kan du danne en sætning) er fuldstændig ligegyldigt, fordi man ved kun at han kommer sammen med hende, og at hun er på skibet. Issac virker også temmelig ligeglad med hvad der sker, og reager sjældent på hvad der sker.

Dead Space er et trejde persons skydespil, i stil med Resident Evil 4. Kameraet er over skulderen, og det samme gælder når du sigter. Fjender du dræber smider endda penge som kan bruges til at købe nye våben, opgraderinger til din dragt, og ammunition, og du kan finde Power Nodes der opgrader dine våben. Hmmm det lyder også utrolig meget som....Resident Evil 4! Spillet er faktisk en tro kopi af Resident Evil for det meste. Fremgangs måden er for det meste det samme, og hvad der sker under spillet og hvordan fjender kommer frem minder også utrolig meget om Resident Evil.

Men for en gangs skyld så kan det accepteres, fordi spillet er sjovt at spille. Det føles godt at styre Issac, og spillet tilbyder også nogle af sine egne elementer. Det første er Zero Gravity sektionerne. Her kommer du enten helt ud i rummet, eller i rum med intet tyndekraft. Udover at du så har begrænset ilt, så kan du også hoppe frit imellem loft og vægge og gulv, og det er i disse sektioner spillet er på sit absolute højde punkt. Disse sektioner har som regel puzzles at klare. De er ikke de sværeste puzzles, men de er Zero Gravity dele er et af de bedste tidspunkter i spillet.

Spillets fjender er også højde punktet i spillet. Du kan ikke bare skyde dem i hovedet, og så forvente at de falder til jorden og forbliver der. Nej i stedet for skal du skyde deres arme, ben, fange arme, eller whatever de har der stikker ud af dem. Og selv der skal man være hurtig fordi giver man dem for meget tid, så kan de helbrede sig selv. Fjenderne i Dead Space er uhyggelige og svære, og man frygter faktisk hver eneste kamp man bliver nødt til at tage med dem. Spillets boss kampe er også gode, selvom der er for få af dem.

Det er det unikke med spillet, men der er også en anden ting. Der er slet ikke nogen skærm ikoner på skærmen overhovedet. Liv bliver vist via en søjle på din ryg. Ved siden af bliver din Stasis måler, der bliver brugt til at gå i slow motion. Når du finder ting bliver det vist i hologrammer, og beskeder fra fjender kommer frem på små skærme lige foran Issacs hoved. Der er stadig et inventory system, der er ens med de gamle Resident Evil spil, bare uden frustration. Men naturligvis pauser spillet ikke, hvilket åbenbart er en ting som video spil skal have lige nu.

Under spillet er det også muligt at bruge psyiske krafter, til at bevæge objecter, hvilket spiller en stor del i puzzles. Du kan også stampe i jorden så du kan ødelægge kasser, og har nær kamps angreb. Og bed til at du ikke skal bruge sidst nævnte, da det for det meste er billeten til den sikre død. Og hvis du ikke ved hvor du skal hen, så kan du holde R3 neden og en blå linjle vil vise dig hvor du skal hen.

Spillet er dog ikke problem frit. Der en en del irriterende øjeblikke i spillet. Escortere en person og beskytte personen, hive en ting fra et sted til et andet imens fjender respawner, og så er der en del rum hvor du bliver lukket inde og kan først komme ud når fjenden er død. Det er et sjovt spil tro mig, men der er også øjeblikke der går en på nerverende.

Spillet er overaskende langt. Det tager omkring 12 timer at gennemføre det, så det holder et godt stykke tid. Genspildnings værdien afhænger dog mest af trophies/achievements da spillet ikke har en del der er specielt minde værdig.

Grafisk er spillet smuk. Animationerne er nogle af de bedste jeg længe har set, og fjenderne er godt lavet, også selvom man konstant kæmper imod de samme fjender. Selve skibet er rigtig flot, og det ser virkelig uhyggeligt ud. Det skal også siges at Dead Space er utrolig voldligt, og man kan for sjov undre sig over hvilke syge stoddere der har lavet det her. Det er lige så voldligt som Rambo 4, og hvis du ikke passer godt på Issac, kan han få nogle ret grusomme skæbner. Det er et spil som små børn under ingen omstændigheder skal spille!

Lyden er også god. Lyd effekter er gode, og atmospheren er og bliver fantastisk. Det er dog ikke det mest skræmmene spil, da det ligesom amrikanske gyser film, mener det er mere skræmmende at give spillere choks. Stemme skuespillet er blandet. Dine hold kammerater svinger imellem at være at være god og dårlig, mens alle andre har godt stemme skuespil. Musikken er okay men underlig placeret. Nogle gange går den amok over ingen ting.

Alt i alt er Dead Space et sjovt spil. Det er lidt skræmmende, holder lang tid, og er underholdende at spille. Det bliver dog holdt tilbage af en skuffende historie, og irriterende ting i gameplayet. Jeg kan sagtens anbefalde spillet, men det er bestemt ikke fejl frit.

Brugeranmeldelser9
Samlet karakter: 8.4/10
1