Lost

Jeg vågner ude i en jungle, og scenen ligner præcis den der var da Jack vågnede i første sæson af Lost. Jeg styrer en halvskaldet fyr og tænker med det samme at det nok var Jack jeg havde fået fat i. Heldigvis fandt jeg hurtigt ud af at det ikke var en dårlig klon jeg styrede men en ny hidtil ukendt passager. Groovy.

Og det er faktisk meget godt at denne person er opdigtet så man få noget mere dybde presset ind i dette spil. Det lykkes bare ikke. Man skøjter rund oppe på overfladen, og kommer egentlig aldrig rigtig til at grave ned i dybden på nogen som helst måde.

For man får nemlig aldrig noget forhold til denne Elliot Maslow, og han når aldrig at få et til andre. Faktisk nåede jeg at komme igennem spillet uden nogensinde at møde Sawyer, Claire og Jin. Man når aldrig at blive nysgerrig over noget. Alting virker ligegyldigt og uinteressant.

Holdbarhed 3/10

Jeg nåede at få kæmpet mig gennem denne grusomhed på små 5 timer. Efter en slutning som jeg slet ikke forstod noget af bliver man efterladt men nogen credits, og hvis man har yderligere lyst til at risikere sin sanitet, kan man spille det igen. Hvis man har taget billeder af nogen ting der havde en betydning i serien får man lidt ekstra materiale man kan hygge sig med. Problemet er bare at der ikke rigtig er noget sjovt eller spændende at komme efter.

Grafik 7/10

Grafikken er Via Domus' stærke side. Junglen er super skøn at se på, og man føler at man stemningen der dominerer i Lost-serien. Hvis al grafikken var ligeså vellykket som omgivelserne havde grafikken nok fået en 10'er. Men ak og ve, så vel er det ikke.
Persongalleriet er nået af det værste jeg nogensinde har set. Hurley ligner en kræftsyg blanding af Bigfoot og The Honey Monster, Sayids frisure ligner en gammel slidt vaskeklud, Juliet ligner en der lige er undsluppet galeanstalten, på afstand ligner Suns mund en blodig analprolaps, og Jacks øjne har åbenbart vandret et par centimeter ind i hans kranie.

Gameplay 3/10

Ubisoft har af mystiske årsager valgt at fratage alle muligheder for sandbox og frihed. Man kan ikke selv vælge hvor man vil gå hen og spillet er så lineært som det kan blive. Kort sagt går spillet ud på dette: Fra punkt A til B til C til D til U, og så er du bom-færdig. Undervejs skal du løse små puzzles, lede i timevis efter øboer, og løbe væk fra røgmonstret. Sidstnævnte fungere faktisk godt nok. Røgen er lavet supergodt, og faktisk så bliver jeg sgu næsten bange når den kommer tæt på mig. Jo tættere på mig den er, jo flere og højere er de mekaniske lyde den siger.
Styringen fungerer okay, men er heller ikke rigtig noget at råbe hurra for.

Konklusion 4/10

Hvis man ikke har set Lost-serien ville det være idiotisk at købe dette spil. Man ville ikke vide hvem der gør hvad og hvorfor, eller kunne nyde spillet på nogen som helst måde. Selv hvis man har set serien er der ikke særlig meget at hente. Dog har jeg som superfan følt mig forpligtet til at spille det, og har også kunnet finde en lille smule underholdning i spillet. Dette spil kan kun anbefales til dem der virkelig elskede serien. Grafikken trækker det lige op på et stort 4-tal. Det er ærgeligt at det blev så dårligt, når det sagtens kunne have været så meget bedre. En enkelt tanke har strejfet mig adskillige gange. Har spiludviklerne aldrig taget et kig på spillet før de sendte det ud? Min teori er at ham der godkendte at spillet skulle sendes ud i virkeligheden er en chimpanse med sådan en lille fez på hovedet.

Samlet karakter: 4.5/10
1
2