Call of Duty: World at War

Skrevet af: sofuz   2009-02-21

Mosevand går mig til knæene. En flok amerikanske soldater, bevæger sig langsomt foran mig, og vi trænger dybere og dybere ind i den japanske regnskov. døde japanere, flyder på en stor åben plads. Vi ved hverken hvem der har været der, eller om der stadig er nogen. En mand skriger. To af mine medsoldater får skudt hovedet i stykker, og mit syn bliver blændet af en flashbang granat. Ligene rejser sig fra jorden. De døde japanere er levende. Alt er lyst, og mit syn vender langsomt tilbage. En bajonet bliver hamret ind i brystkassen på mig, og en camouflageklædt soldat, stå foroverbøjet hen over mig. Jeg trækker min kniv, og dolker ham i halsen.

Call of duty er tilbage, og denne gang bringer Activision serien tilbage, til anden verdenskrig. Det er Treyarch der står for ror, og med den samme motor som udgjorde Call of duty 4, har de skabt et fremragende spil. Du følger to soldater, en russisk og en amerikansk, og to forskellige historier, udgør slutningen på anden verdens krig. De to historier er meget forskellige, og specielt den amerikanske er noget for sig. For første gang nogensinde i et Call of duty, befinder du dig på Stillehavsøerne, og bekæmper de japanske soldater.

Der er stor forskel på den måde japanerne, og nazisterne føre krig på. Japanerne er mere brutale, men også en del mere snu. De kan for eksempel gemme sig i træerne, eller ligge gemt i grotter under jorden. De kommer også en del tættere ind på livet af dig, og specielt de berygtede Banzai krigere er ubehagelige. De slås næsten udelukkende ved hjælp af deres bajonetter, og så er de altid iført en grøn camouflagedragt, så de er svære at øje på i det tropiske miljø. Derfor er det vigtigt at man har hurtige reflekser, og får brugt sin kniv godt, når fjenden kommer tæt på dig.

Alle de fede ting fra Call og duty 4 er med, og specielt kniven, og den funktion at du kan kaster fjendtlige granater tilbage, er godt at se igen. der er også ændret en del, og spillet er blevet meget mere blodig, og realistisk. Det var noget af det jeg savnede fra det forrige spil, og specielt den måde at man kan skyde hoveder og ben af fjenderne på, er fedt. Jeg mener dog at det godt kan virke lidt kikset, når en fjende flyver to meter, bare af at blive skudt i maven af en almindelig riffel.

I den russiske del, starter du i Stalingrad, som er blevet overtaget af nazister, og da du vågner, midt i en massegrav, er det op til dig at jage tyskerne ud af Rusland. Du får hjælp af en gammel snigskytte, som også er endt i graven, og sammen skyder i jer vej gennem den smukke by. Han lære dig at bruge en sniper, og lige nøjagtig denne mission, hvor i sniper jer gennem Stalingrad, er helt genial, og drager perspektiv til filmen, Enemy at the Gate.
Senere kommer i til udkanten af Berlin, og til sidst stormer du Berlin, sammen med dine russiske landsmænd. Det er nok det største højdepunkt i spillet, når du kommer til Berlin, og lige nøjagtigt der, ser man den grafiske del på sit ypperste, præcis som i Call of duty 4.

Selvom spillet er bygget på samme motor som det forrige spil, så mangler jeg stadig lidt den Wauw effekt, som der var at finde i Mordern Warfare. Javist, Berlin banerne er gudesmukke, og der er der også visse andre grafiske højdepunkter ved spillet. Jeg syntes bare ikke at den samme detaljegrad og skarphed er at finde, og specielt Stillehavs-banerne, mangler inspiration. For det meste kæmper man på store nedbrændte områder med enkelte palmer, og nogle japanske bygninger, og det bliver meget brunt og kedeligt at kigge på. Der kunne jeg godt tænke mig nogle flere jungle-baner, med nogle store floder og tropiske planter, lidt ligesom i Crysis.
Jeg syntes dog at de enkelte jungle-baner der er, er ret flotte, og bestemt ikke kedelige at se på. Berlin-banerne er derimod utroligt smukke, og efter som jeg har været i Berlin, nød jeg meget at se de kendte bygninger bombet til ruiner. Berlin-banerne overgår efter min mening, den grafiske detalje grad fra Mordern Warfare.

Når du befinder dig midt i de hektiske kampe, er der ikke meget tid til at slappe af og tænke på andet end at overleve, men da granater og skud flyver om ørene på dig, kan man ikke lade være med at bemærke lyden. Ligesom sin forgænger, er der en meget flot lydside, som dog stadig halter hist og her.
Eksplosioner, og kniveffekter, er ekstremt flotte, men jeg syntes at mange af våbnene lyder ens. Jeg ved godt at lydene kommer fra rigtige våben, det kan jeg bare ikke rigtig mærke. Når man endelig får samlet et stort og tungt maskingevær op, forventer man også en brummen og torden, som vil få selv den værste fjende til at ryste i bukserne. I stedet kommer der bare en lille rislen, som sikkert er meget realistisk, det er bare ikke det jeg vil have når jeg spiller.

Spillet er for kort. Det tog mig omkring syv timer at gennemføre, og det er ikke godt nok. Pusten var hele tiden oppe, så det kan godt være at Treyarch frygter at den vil falde hvis de gør spillet for langt, det kan jeg bare ikke sætte mig ind i. når man ligger 500,- i et spil, forventer man også mange timers underholdning, det var bare ikke tilfældet her. til gengæld er der en super multiplayer, som ligger over den fra Mordern Warfare, så der er der i hvert fald meget at komme efter.

Jeg har kun spillet få andre WW2 spil før, og dette er det første jeg investere i, og jeg er fuldt ud tilfreds. Jeg elsker det nye design til våbnene, og specielt de japanske fjender, får mig til at dirre når jeg spiller spillet. Godt nok er der enkelte minusser, men de er til at leve med. Jeg fik ikke den helt samme følelse ved at spille, som jeg gjorde ved forgængeren, men jeg havde en anden følelse ved dette. Det er et meget brutalt og blodigt spil, og det kunne jeg egentlig meget godt lide. Det giver også en følelse af realisme, der gør at man sagtens kan gennemføre spillet igen. men jeg vil også sige at man ikke skal købe spillet kun for kampagnens skyld, man skal også være til multiplayer, ellers er det for mange penge at ligge i et spil.

Grafik 7/10

Gameplay 8/10

Lyd 7/10