Skate 2

Skrevet af: JacDG   2009-02-23

Præcis som sidste år, havde EA en længe ventet open-world opfølger klar til januar måned. Sidste år var det Burnout Paradise der blev udgivet, og var klart en af årets bedste spiloplevelser der blev smidt i maskinen gennem hele 2008, og med spændende DLC ser det også ud til at jeg kommer til at udforske Paradise City en del mere dette år. Om Skate 2 kan genskabe Burnouts magi og få mig til at spille det i samme tidsperiode, det og meget andet får i svaret på i denne anmeldelse.

Skate 2 er som sagt en opfølger, opfølgeren til det genrerevolutionerende Skate, der med sin innovative styring, fik Tony Hawk serien til at ligne noget der var flere år gammelt. For dem af jer der har boet under en sten eller bare har fravalgt alt med navnet Skate, er en gennemgang af grundkonceptet nok på sin plads. Tony Hawk serien havde længe styret skateboardspillenes verden og som de fleste spil blev det til sidste overmalket og man ledte efter et mere realistisk spil, det fik vi da EA's Skate ramte gaderne. Skate flyttede rundt på styringen og ændrede det uengagerende kontrollayout fra Tony Hawk og skabte en virkelig intuitiv form for spillestil. I stedet for at hoppe og lave diverse tricks fra de gennemsnitlige knapper, blev skulderknapperne taget i bruge til de forskellige grabs, og den venstre analogpind bliver brugt til at hoppe og lave fliptricks som eksempelvis kickflips. En anden ting jeg er sikker på tiltalte mange skatere og fans af sporten, er det faktum at de sindssyge combo's nu var fjernet til fordel for et mere jordnært spil. Og uden nogensinde at have spillet det første Skate af grunde jeg vil komme ind på senere, ved jeg dette da Skate 2 bygger på præcis samme formel.

Legepladsen er byen New San Vanelona, den gamle by blev ødelagt under massive jordskælv, det har fået et firma ved navn Mongo Corp. til at passe på de bedste og flotteste steder i byen, og dermed er skate paradiset er ødelagt og man må arbejde hårdt for at vise sine moves. Historien er fuldstændig ligegyldig da faktum er at du bliver smidt ud i en fantastisk stor og vellavet verden, hvor du kan gøre som du lyster, dejligt.
Efter du har designet din egen skater, fra en god position muligheder og har gennemført en kort tutorial åbner verden sig og så er det bare at skate igennem, og da spillet følger en formel der er simpel, det er ikke din skater der skal blive bedre men dig der skal udvikle dig gennem spillet, igen noget der giver et større realismeindtryk og faktisk gør at du aldrig behøver at klare nogle af de mange challenges der er at finde.
Hvis man alligevel begynder at klarer singleplayer delen, vil man støde på en masse challenges, god variation, og en masse frustration. Der nogle forskellige challenges at vælge i mellem, man kan blive fotograferet til to forskellige skaterblade, man kan køre med halsbrækkende fart i dødsløb eller skate med professionelle, her er skateren Danny Way, opfinderen af mega-rampen er nok det største og mest kendte navn. Selvom de fleste challenges er meget ens lav en bestemt type trick her, eller scor så og så mange point, så følte jeg aldrig at jeg på nogen måde at jeg lavede det samme, da det virker som om ens mål variere utroligt meget uden de egentligt gør.
De fleste challenges var virkelig sjove, og viste en masse af de fede steder man kan skate, men nogle af dem var så pinagtigt svære at jeg til tider ønskede at kaste Cd'en ud af mit vindue. Det sker da man nogle gange skal udfører et specifikt trick, på et specielt sted, og da man kun har et bestemt stykke tid eller ikke må fejle én eneste gang før man skal genstarte, jeg fandt nogle af disse udfordringer smerteskærende svære, hvilket sagtens kan have noget at gøre med mit niveau. Jeg elsker spil der ikke holder en i hånden, men det blev nogle gange for meget, specielt fordi selve spillets design også kan ødelægge en del for dig. Hverken andre skatere, biler eller fodgængere ser ud til at ænse dig, derfor vil de tit komme i vejen for præcis den rute du bliver nødt til at tage for at klarer en allerede umulig challenge, dette er utroligt frustrerende, det sker alt for tit og har gjort at spillets karrieredel ikke er 100 % gennemført. Men ser vi bort fra de challenges der for mig ødelægger en hel del af oplevelsen, så er der som sagt et par gange, god variation og dødsløbene er en dejlig afveksling og en god måde at tjene penge, til en stor garderobe af licenseret tøj eller en ny skatepark.

Lad mig gå tilbage, tilbage til begyndelsen af min fascination af denne sport og andre i samme klasse, nemlig X-games og store atleter som Dave Mirra, Travis Pastrana og ikke mindst Tony Hawk og alle de andre skatere greb en sommer min opmærksomhed og jeg har ikke set tilbage siden. Dette har blandt andet ført mig forbi en fantastisk serie som SSX, og de tidlige Tony Hawk spil, og derfor interesserede det første Skate mig også, men det blev dog aldrig til noget da jeg frygtede noget af den frustration som dette spil desværre også byder på.

Skating er en livsstil, og det illustrere spillet utroligt flot. Hvis man som jeg har fulgt med i MTV serien "Life Of Ryan" der udover at være den typiske "jeg er en super rig flot teenager åh hvor har jeg store problemer" teenage-tøseserie, så er det faktisk ret spændende når det kommer til at følge den unge Ryan Sheckler og hans skatting, når der skal tages billeder til magasiner eller der skal skates street konkurrencer præcis som i Skate 2. Med det sagt er min pointe at Skate 2 er fantastisk som en simulator, jeg må indrømme at street delen var fantastisk når man bare kører rundt i San Vanelona og finder gode skate steder laver et par små flips, lander et grind flipper væk og lander perfekt, ja så er Skate 2 genialt, men når der bliver sat mål, ødelægger det meget af fornøjelsen.

En af de største nye ting der er tilføjet til Skate 2 er helt sikkert at man kan hoppe af sit skateboard og flytte rundt på ting i verden, og dermed skabe sine egne steder at skate. Og personligt syntes jeg ikke det fungere specielt fantastisk, da styring er ganske horribel, det føles som om at styre et tankskib og virker ikke helt gennemført. Når man så skal flytte ting rundt stødte jeg igen ind i en del problemer, da objekterne er underligt fysikbaserede og derfor kan flyttes rundt efter de er sat på plads. Det ser ekstremt dumt ud når en lille skater flytter en kæmpe rampe ved at køre direkte ind i den, og da alle andre i verden har en IQ lavere end en gnu's så vil de tit ødelægge de steder du ellers havde brugt massere af tid på at perfektionere. Nogle af de andre nye tiltag er at man kan hægte sig fast til bilerne, og den nye Hall of meat, hvor ens fatale knoglesmadrende styrt bliver talt op i point, noget der nogle gange virker som en undskyldning for at se på ens fejltagelser, men alligevel ganske sjovt da man kan dyste om hvem der kan få det mest syrede fald, både on- og offline.
Skate 2 indeholder i princippet samme online del som førnævnte Burnout Paradise, samme lette måde at hoppe ind og ud af online freeskate som er det samme som freeburn. Desværre opstår nogle af de samme problemer også, i præcis freeskate da jeg tit har stødt på nogle af dem der bare vil spolere det for andre.
Ellers er der rigtigt mange gode ting at finde online, om end der er nogle flere ting der nager mig. Loadetiderne er ganske harmelige og jeg har oplevet indtil flere freezes i netop loadetiderne. I de forskellige baner der er at finde i ranked multiplayer virker det til at nogle bliver uretfærdigt belønnede med deres start position, da nogle steder er bedre at starte da det er muligt at få mere fart eller bedre højde og dermed flere point. Alt i alt er online delen flot oh veludført, en god oplevelse, helt på højde med den jeg fik da jeg spillede Burnout, hvis ikke bedre. En ting der dog er dejlig at se er at EA replay vender tilbage som i alle deres andre titler, man kan igen smide sine fedeste og sjoveste video eller fotos op og andre skatere kan bedømme dem, desværre er den opsparingsplads man bliver givet meget begrænset.

Sandheden er at jeg kunne skrive endnu flere ting som jeg ikke bryder mig om i Skate 2, det er i min bog fyldt med fejl, men kernegameplayet er bare så godt at jeg sagtens kan tilgive de fleste af dem, da spillet byder på fantastiske animationer, en utroligt velfungerende online del og en fantastisk stor åben verden der er sjov at udforske, men det er bare frustrerende som bare pokker. Om Skate 2 får mig til at spille det lige så længe som Burnout: Paradise ved jeg ikke, kernegameplayet er i hvert fald godt nok til at holde med fast længe. Til sidst vil jeg ønske at EA virkelig vil prøve at få fjernet nogle af de utallige fejl, og ikke gøre det til en af de årlige serier der kun bliver forbedret marginalt, for rammerne der holder Skate på plads er fantastiske, men spillet misser alligevel akkurat 8 tallet og lander på et stort 7 tal, og selvom spillet "kun" får 7 er det utroligt anbefalelsesværdigt da det er en så genial følelse at drøne rundt i byen og naile tricks både on- og offline.

Samlet karakter: 7.5/10
1
2