Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Skrevet af: Nike   2009-04-20

Vi kan lige så godt indrømme det alle sammen. Da PSP blev vist frem og grafikken blev vist, så tænkte vi alle sammen den samme tanke: Hvor kunne det være fedt hvis Grand Theft Auto kom til PSP. Så kunne jeg spille GTA overalt! Siden da var det vores store drøm. Så kom November 2005, og der skete det endelig. Grand Theft Auto: Liberty City Stories udkom til PSP. Så nu var der dømt GTA i bussen, i skolen, på vej til arbejde, stort set overalt kunne GTA nu spilles. Men var det egentligt så godt som vi håbede på? Tja nu er der godt nok gået 4 år siden men nu vil jeg beskrive min oplevelse med spillet dengang det var nyt.

Spillet foregår i 1998, 3 år før GTA3. Du spiller som Toni Cipriani der vender tilbage til Liberty City efter at have måttet holde lav profil. Han får straks arbejde igen af sin boss Don Salvatore, og så fortsætter mafia foretningen.

Historien i Liberty City er desværre ikke lige så vigtig som i San Andreas. Den er stort set ligegyldig her og forfilm er kun til for at komme med sjove jokes, og præsentere personer som også var med i GTA3. Så kort sagt, GTA:LCS er et spil hvor gameplay kommer i første række, og historie i sidste række.

Gameplayet i GTA:LCS er stort set GTA3, bare med et par nye ting. Der er free aim, anderledes styring, og motorcykler. Ja for første gang nogensinde er det muligt at køre rundt på motorcykler i det Liberty City vi kender. Udover det så er det ellers nye missioner, nye slags side missioner, og en ny hoved person.

Men som sagt, spillet er på PSP hvilket betyder at det styrings messigt er en del anderledes. Lad os se på hvorfor det er sådan først. PS2 har R1 og R2, L1 og L2. PSP har L og R. PS2 har et højre og venstre analog stik. PSP har kun et venstre. Dette betyder jo ret åbenlyst ændringer i styrringen. Pile tasterne bliver brugt til at skifte radio stationer, og bruge hornet, og gå ind i side missioner. Der er ikke så slemt i sig selv, men de 2 næste ting er lidt slemme. For at udføre drive-bys skal du holde L nede, og så skubbe analog stikket til højre eller venstre. Det føles kluntet at udføre et drive-by, og så gør det også at det er svært at styrre bilen. Det andet problem er spillets kamera som ofte kommer i vejen. For at rette på det det problem skal du holde L nede og stå helt stille, hvilket gør at dit analog stik styrer kameraet. Disse problemer ødelægger ikke oplevelsen, men de vil skabe en del irritation.

Ellers er det GTA som vi kender det. Fyldt med missioner, side missioner, vold, grov humor, og en masse døde betjente. Liberty City er ikke særlig stor i forhold til San Andreas, men der er stadig en masse at lave, se, og finde. Missionerne her er dog forkortet ned til 5-10 minutter, men det er også bedst når nu det er på en håndholdt konsol, og taget i betrægtning af at spillet kan køre i fire timer før batteriet går ud. Spillet har nogle gode missioner, og spillet bliver aldrig kedeligt.

Men spillet er stadig ikke uden problemer. Dette er mere en udvidelse eller rettere sagt mod til GTA3, fordi tøj butikker, styrke center, resturanter, RPG elementer, køb af nye steder at gemme (du kan du gemme 3 steder, med et sted på hver ø) og flyvning er ikke nået med. Jo man kan flyve kortvarigt via en glitch i spillet, men mere bliver det ikke til. Man kan ærge sig uendeligt meget over dette, men man bliver aldrig utilfredes med hvad spillet tilbyder dig.

Spillet er omkring 10 timer langt, og der er en del side missioner at gå i gang med bagefter. Spillet har også multiplayer men det er kun Ad-Hoc, hvilket betyder at du ikke kan gå online, og det betyder også at jeg ikke har haft mulighed for at prøve det. Men det er et stort spil for et håndholdt spil, så du får en del for pengende.

Grafisk er det impornerende på PSP. Frame Rate har nogle problemer en gang imellem men det er sjældent. Der foregår mindst lige så meget i byen som der gjorde i GTA3, og spillet loader kun når der er forfilm, og når man skifter ø. Det er impornerende at se det hele køre rigtig godt på PSP. Liberty City ligner sig selv, med nogle få steder der endnu ikke er blevet bygget, eller færdig bygget endnu. Det gør ikke nogen forskel men det skal lige nævnes.

Lyd messigt er det hele som det skal være. God musik, gode lyd effeker, og godt stemme skuespil. Stemme skuespillet har dog ingen kendte skuespillere med denne gang så du kan godt glemme alt om at høre Michael Madsen som Toni igen, ligesom i GTA3.

Alt i alt er Grand Theft Auto: Liberty City Stories et rigtigt godt spil. Det er næsten som en drøm der går i opfyldelse. Det bliver holdt tilbage fra et 10/10 pga kontrol irritationer, og at det er en ned graderet version af San Andreas, men Liberty City Stories er et spil jeg kun kan anbefalde at købe. Så tag tilbage til Liberty City på din PSP og få timers underholdning ud af det.

Samlet karakter: 8/10
1
2