Resident Evil 4 (2004)

Resident Evil 4 er et super lækkert bekendtskab. Specielt for dem der ejer en Gamecube. Du starter ud i en lille landsby kaldet Pueblo, "landsby" på spanks sjovt nok, og har til mission at bringe Præsidentens datter shley Graham tilbage med alle ni liv. Introen summer i mit sorround sound intet anende om hvad dette eventyr har på sig. Jeg bliver sat af på en lille grussti, og mit eventyr kan nu begynde.

Jeg er vandt til at spille gyser spil. Jeg er sgu' ikke bange for de der zombier som går stille og roligt imod mig, som om verden stod stille. Nej, jeg har jeg min pistol og mine patroner. Sidder jeg og tænker, i det jeg går ind i et gammelt faldefærdigt hus. Jeg møder en lokal indbygger, og prøver på at få noget information ud af ham omkring Ashley. Lidt efter finder han en økse frem, og jeg kan se at dette begynder at ligne en farlig situation mere og mere. Jeg tar' en tår af min nyoplukkede Coca Cola, og finder så min pistol frem i spillet for at 'neutralisere' ham. - Hvem var han egentlig? Han var ikke en zombie som dem jeg kender fra de tidligere Resident Evil spil...

Jeg fortsætter. Op på 2. sal for derefter at finde nogle patroner til min pistol. Jeg tænker et kort øjeblik på hvordan jeg skal komme ud af huset uden at blive opdaget. Pludselig kommer der en zombie op til mig på 2. sal. Hvordan kom han derop!? - De kan da ikke bare kravle ind ad døre og vinduer på den måde! Spillet skal jo loade! Men nej, ikke i Resident Evil 4. Der er stort set ingen loade tider, og dem der er, er utrolig korte i forhold til rummenes størrelser. Jeg er forbløffet! Dette er simpelthen forbløffende!

Pludselig kan jeg mærkeblodet sive rundt i mine åre, og hjertet pumpe som aldrig før! Jeg er trukket op i en krog, jeg har intet på mig. Hvad skal jeg gøre? Jeg ser et vindue og hopper ud af det, og små glaspartikler svæver rundt som engle omkring mig i denne verden fyldt med sindssyge indbyggere. Jeg skynder mig væk fra huset for at finde ammunition, og kommer derefter tilbage for at dræbe dem.

Hvem er disse væsner?

Jeg fortsætter min vej videre på den smalle sti, og pumper væsnerne fulde af metal fra min pistol. Engang imellem når det bliver alt for hektisk bruger jeg en granat som for at finde mere ammunition, og andre gange må jeg sparke min vej frem til den destination min mission vil føre mig til.

10 min. senere står jeg i midten af Pueblo, og ser det blive sort på min særm stille og roligt. I mørket kan jeg se at der står Resident Evil 4, og jeg har aldrig oplevet noget lignende. Fra da af blev jeg klar over hvad dette spil havde at tilbyde mig. Flere timers gys i bedste kvalitet. Mine muskler har ldrig været så spændte, og jeg har aldrig været så bange for et spil.

Lad mig først og fremmest sige, at grafikken er fuldstændig sindssyg. Den er gudesmuk, og viser virkelig hvad Nintendos lille Gamecube kan præstere. Små støvpartikler formes idet en kastet granat eksploderer. Blodet strømmer ud til alle sider. Lydeffekterne er perfekte og alt dette kombineret ned i én lille skive på blot 12 cm! Jeg er forbløffet. Ikke nok med det, er stemmeskuespillet fremragende, og Leon, den udsendte redningsmand, giver dig bare sådan en lyst til at spille dette spil. Men det er ikke det bedste. - Noget af det jeg som spiller allermest ligger allermest mærke til er spilkarakterenes personligheder. Hver især udvikler du et forhold til karakterene, og at de alle hr deres små finurlige jokes i spillet er altså totalt fedt!

Gameplayet i spillet er ligesåvel som grafikken også fantastisk. I stedet for at have de der blinde vinkler og det der trælse kamera som står stille i én bestemt vinkel, følger kameraet dig nu rundt istedet. Dette virker fænomenalt, og giver dig en fornemmelse af et first persn shooter. Dog må du lige vende dig til at skulle se Leon over ryggen, og ikke se fr karakterens æjne som i de 'originale' first person spil. Men selv dette er forbløffende lavet. Da du får et enormt psykisk pres ved ikke at kunne se hvad der er omme bag din ryg. Der kan være hvad som helst, men du kan ikke se det. Og i de siuationer hvor du kan høre fodtrin bagved din ryg, og går ligeud, løber der koldsved ned af ryggen på dig. Det gjorde der i hvert fald i mit tilfælde.

Vær ikke bange for ikke at kunne købe ok væben. Der er over 20 med i dette spil + 2 hemmelige, som jeg ikke vil udtale mig om i denne anmeldelse. Men én ting er sikkert. - Der er nok at vælge imellem, og du kommer aldrig til at kede dig!

Historien er, sjovt nok, også fantstisk. Man ved ikke hvad der kommer til at ske, og man kommer igennem alt! Lige fra kæmpe søer til gigantiske drypstenshuler. Dette er gyserspil som du aldrig har oplevet dem før. Dette er Resident Evil 4. Dette er et spil som vil forblive i min erindring for altid!

Grafik: 10
Gameplay: 10
Lyd: 9