Shadow Complex

Skrevet af: JacDG   2009-08-28

Shadow Complex var det sidste spil, i dette års Summer of Arcade, på Xbox live. Summer of arcade, havde allerede bragt os nogle gode titler, med 'Splosion Man som det klare højdepunkt. Shadow Complex lignede hele vejen den store titel, som skulle afslutte perioden med et brag, men levede spillet op til forventningerne?

Med det samme spillet startes op, kan jeg godt se en af grundene til at dette spil, var hovedspillet under Summer of Arcade, spillet er nemlig teknisk imponerende for et arcade spil. Spillets udvikler Chair Entertainment, blev købt af Epic, og man må formode at de lige har givet en hånd med at presse mere ud af deres egen Unreal 3 motor der driver spillet. En ulempe ved Unreal 3 motoren (eller dem der bruger den) er at vi ofte ser et kedeligt design, og det samme er gældende her. Hoveddelen af spillet forgår i de kedelige gange, inden for murene af Progressive Restorations hovedkvarter. Det bliver meget hurtigt ensformigt, og variationen i omgivelserne er næsten helt væk. Banedesignet gav mig et virkelig godt førstehåndsindtryk, masser af hemmeligheder og muligheder. Desværre forsvandt det indtryk omkring halvvejs. For selvom der er gemt en pokkers masse ting i spillet, og tingene rent faktisk er værd at bruge sin tid på at finde, ja så kræver det ikke mange hjerneceller for at få fat i dem. Den eneste udfordring er faktisk bare at spille historien, få alle gadgets og så bryde ind i de åbenlyse "gemmesteder" og få fat i de opgraderinger, jeg mangler virkelig nogle puzzle elementer her!

Personligt have jeg håbet, på noget god historie, både fordi universet er bygget på en bogserie der har været nomineret til nogle priser, samt det faktum at vores alle-sammens "Nathan Drake" ligger stemme til hovedpersonen. Desværre blev mit håb skudt i sænk, efter de første scener. Plottet involvere denne Progressive Restoration gruppe, der vil overtage San Francisco. Denne gruppe lader åbenbart døren til den tophemmelige base stå til fuld afbenyttelse for hvor kære helt. Hvor kære helt, oplever også nogle flashbacks, hvori han snakker med sin far, og fortæller at han ikke kan lide at dræbe! Få minutter senere står man bag en kæmpe kanon, og massakrerer en god bunke soldater, fordi han vil rede en pige han næsten lige har mødt - nåh ja, og så ender det da også med at han, er den eneste person der kan rede San Francisco. Dårligere og mere ligegyldig historie har jeg da ikke oplevet, siden Dark Sector og det var skidt.

Det der appellerede til mig, var det faktum at det var et 2D action spil. 2D delen havde endda fået et lille twist, så der også var forgrund og baggrund man kan interagere med, dog kunne ved at skyde fjender. Udforskningsdelen fungerer ganske godt, og det samme gør action aspektet, desværre følte jeg styringen var en anelse tung, og følte næsten at der var et splitsekunds forsinkelse mellem, tryk og handling når det kom til hopning fra vand til afsats osv. Det er ikke så skidt som i, lad os sige Little Big Planet, men der er brug for forbedring. Spillet er desværre en lang gentagelse, det er det samme stort set hele vejen igennem, og spillets største fejl er blandt andet dette. En anden ting der virkelig trækker ned, er at jeg absolut intet husker. Jeg husker virkelig ikke nogen del af spillet, ikke engang den sidste ban. Eneste fede touch var de baner hvor man fik lov til at dykke en masse. Diverse bosskaraktere var heller ikke noget specielt, og hele pakken var faktisk meget let at glemme.

Ja spillet har problemer, men samtidig fandt jeg det utroligt svært at holde mig fra. Jeg skulle lige lidt videre, bare lige lidt mere. En af grundene er nok, at jeg stort set ikke spiller sådan nogle 2D spil, og det derfor var meget anderledes end det jeg normalt spiller. For det andet fornyer spillet hele tiden sig selv. Det lyder måske mærkeligt når jeg klandrer det for at være repetitivt, men lige når jeg begyndte at kede mig, bum så var der lige en ny gadget at more sig med. Jeg må også indrømme at der gik helt sport i at samle alt hvad der var, men til sidst blev der simpelthen for meget backtracking, til jeg gad finde det hele. Men hvis der er en lille (eller stor) completionist gemt i dig, så vil jeg bestemt love dig for, at du ikke vil blive skuffet, også selvom udviklerne kunne have været mere kreative. Også på det område.

Jeg må sige, at jeg er virkelig splittet omkring Shadow Complex. På den ene side har vi en halvskidt styring, elendig ikke-eksisterende historie, og kedeligt look. På den anden har vi en ganske spændene "udforskningsdel" Fede undervandselementer, og nogle ganske seje gadgets, samt muligheden for at komme hen til steder, før man burde. Så spænder spillet ben for sig selv, med nogle turret sektioner, med dårlig frame rate. Spillet er dog middelmådigt, men hvis man absolut skal have et 2D action spil findes der bedre alternativer over Arcade delen, Bionic Comando: Rearmed, eller Casltevania: Symphony of the night, ville begge være fremragende valg. Shadow Complex var dog en ganske okay afslutning, på Summer of Arcade, hvis højdepunkt stadig er 'Splosion Man.

Samlet karakter: 7/10
1
2