Uncharted 2: Among Thieves

Det er efterhånden 2 år siden at vi stødte ind i skattejærgern Nathan Drake i Uncharted Drake's Fortune. Uncharted Drake's Fortune var et af de mest ventede spil til PS3 konsollen, og spillet blev så sandelig også velmodtaget af både anmeldere og publikum. Nu er der så kommet en 2 med titlen Uncharted 2 Among Thieves. Kan spillet levere samme fremragende spiloplevelse, eller er det et spil der aldrig skulle ha været blevet udgivet.

Historien var det første spils store force, og det gør sig også gældende her. Historien i Uncharted 2 er mindst lige så fremragende som det første spil. Historien omhandler hvor det legendariske Shambalah er, eller om det overhovedet findes. Mere vil jeg ikke sige om historien for den skal opleves. Bare hver forberedt på en fed historie fra start til slut.

Grafisk er spillet også flottere at se på end Uncharted Drake's Fortune og det siger ikke så lidt, for Uncharted 1 var vanvittig flot at se på, faktisk et af de flotteste konsol spil på den tid. I Uncharted 2 kan man se en kraftig forskel, landskaberne rækker længere, klipperne er dybere end tidligere, og ellers alt i spillet er bare super flot. Du vil flere gange stoppe op og bare kigge ud over udsigten i spillet. Også ansigstanimationerne er ekstremt flotte, og det føles faktisk som en helt lille spillefilm man sidder og spiller, i de mange mellemsekvenser der er undervejs.

Lyden er fantastisk. Våbnene lyder væsentligt bedre end det første spil i serien, specielt er jeg ret vild med pistolen, der har en helt fantastisk lyd. Men udover våbnene er lydeffekterne når man klatre, vader igennem vand eller snelandskaber, vandvittig godt lavet. Stemmeskuespillet er også godt, skuespillerne ligger energi i det, og det kan man mærke som spiller. Virkelig godt stemmeskuespil.

Nu nærmere vi os det nok vigtigste aspekt i alle spil, nemlig gameplayet. Spillet går i bund og grund ud på at skyde fjender, løse puzzles og klatre op og ned af forskellige kløfter og lign. Spillet rummer ca 20 til 25 våben, og alle våbnene er sjove at skyde med, nogen mere dødbringende end andre. Mange fjender skal nemlig ha godt 10 skud før de gider bukke under, og så meget tror jeg dog ikke en skudsikker vest kan holde til. Dog kan man altid prøve med et headshot, som dræber på første skud, hvis da ikke det er en fjende med hjelm på. At nogen fjender kræver så mange skud er nok også det svageste punkt i hele spillet og det er vist også det eneste punkt der ikke er fremragende. At klatre føles som en drøm, det er meget underholdende, og mange gange er der også puzzles på de steder du klatre, men det er ligesom i Uncharted 1 at der kun er en vej igennem banerne. Der er heller ikke helt så mange puzzles som i det første spil, og dem der er, er ikke særlig svære at komme igennem. Mange af gåderne omhandler som regl den samme opgave.

Holdbarheden er god. Spillet tog mig 10 timer at gennemfører på Normal, hvilket jeg egentlig synes er en fin længde for denne type spil. Der er også en multiplayer del, både i form af online kampe, som fungere fint, og så er der CO-OP, som omhandler små opgaver man skal klare. Plus der selvfølgelig er skatte at samle op, og hvis man vil samle alle skatte tager spillet nok det dobbelte. Så holdbarheden fejler bestemt heller ikke noget.

Alt i alt er Uncharted 2 Among Thieves et mesterværk. Det er meget underholdende, har en fin længde, en fremragende historie, et fantastisk lydspor, der er ikke noget at sige til at Uncharted universet er elsket af mange. Enhver der spillede det første spil SKAL ha det her spil.

Brugeranmeldelser15
Samlet karakter: 9.5/10
1