For folk herinde der kender mig, eller nogle af mine tidligere anmeldelser, så ved i at jeg er ikke stor fan af Halo. For mig er serien noget af en brøler, og jeg forstår slet ikke hvorfor serien er så populær. Det eneste gode ved Halo serien for mig er musikken og Master Cheif ham selv som er så forbandet sej. Det var derfor ikke lige frem glæde der dukke op for mig da Halo 3: ODST blev annonceret. Men der var noget udsædvanligt denne gang, jeg blev faktisk mere og mere interesseret i det jo mere jeg hørte om det. Nu fik jeg det så dagen før jeg blev 18, så nu kommer spørgsmålet: Er Halo 3: ODST for en gangs skyld et godt Halo spil?
Spillet forgår kort efter Halo 2. Du spiller som en Orbital Drop Shock Trooper kendt som The Rookie. Du bliver sendt ind i byen Mombasa, som er under angreb af The Covenant, sammen med din enhed. Landingen går dog galt og du vågner op 6 timer efter landingen, helt alene. Du skal nu bevæge dig rundt i byen og finde ud af hvad der er sket med dine hold kammerater.
Historien ligger op til en meget interessent historie, i at du igennem hele spillet opdager hvad der er sket med dine hold kammerater. Problemet er bare at det ikke er det værd. Der sker ikke noget utroligt, spænende, eller sørgeligt. Det hele er set før, og det eneste der gør at personerne efter lader bare et lille indtryk på dig er humoren, som er rigtig god. Det hjælper heller ikke at det bedste ved plottet er en side historie, som langt de fleste aldrig får set til ende, fordi de bliver fortalt via audio logs som kan findes under spillet. Så ja endnu engang en skuffende historie som er blevet overdrevet rost af anmeldere.
Gameplayet er næsten det samme som Halo 3 (det sjovt nok en "udvidelse" af Halo 3), med en del ting der gør at spillet er noget anderledes. Først og fremmest har du en en mindre del af Mombasa du frit kan udforske som du vil. Det skal lige understreges at dette er ikke et sand kasse spil, og det kan tydeligt mærkes. Ingen side missioner udover at finde audio logs. At have en lille del af en by at udforske virker ret meningsløst når der ikke er næsten intet at lave, og det dårligt bliver udnyttet mission messigt, men det har nogle højde punkter.
Da du ikke spille som den velkendte Master Cheif så er du denne gang ret sårbar, og har ikke de samme muligheder med våben. Du dør ret let, og du kan ikke have et våben i hver hånd ligesom i Halo 3. Det gør at man bliver mere forsigtig på vejen længere fremme, og må planlægge lidt hvordan du vil bevæge dig frem. Det er den bedste del ved Halo 3: ODST, og det gør os at du ikke bare kan løbe rundt som en hjerne død og skyde på alt hvad der rør sig. Det handler om stealth, og besparelse af ammunition. Dette skaber en rigtig god atmosfære og man føler sig virkelig alene og sårbar.
Det burde derfor være belønnende når du så endelig får fat i et større våben udvalg, men her falder spillet tilbage til Halo standard. Våbnene i Halo spillende har altid været svage og det samme gælder her. Jeg kan sagtens forstå at de mindre pistoler ikke gør særlig meget skade, men når du kan pumpe en fjende med halvlandet magasin fra en maskin pistol og 3 shotgun skud helt tæt på før han går ned, så er der altså noget galt. Dine våben er svage som bare pokker, og det dræber noget af det sjove.
Køresektionerne er lige i de andre Halo spil, god styremetode men underlig handling, og så har spillet endda en utrolig lang køre sektion som gentager sig selv flere gange i løbet af kort tid. I denne sektion er det som om at udviklerne have flere ideer til køretøjer i spillet, og de skulle alle bruges her. Dette giver for mig en af de værste køresektioner i video spil til dato.
Der er også online elementer som altid. Skulls fra Halo 3 vender tilbage men denne gang er de alle åbnet fra starten. Co-up med i alt 4 spillere , men det går lidt imod spillets atmosfære så spil Co-up når spillet er gennemført. Spillet har os noget der hedder Firefight mode, hvilket kort sagt er Halos version af Horde Mode fra Gears Of War 2. Her er der dog køretøjer involveret. Det er rigtig sjovt, men man kan ikke undgå at blive irriteret over at matchmaking åbenbart var for meget at forlange, så hvis du ikke har venner der har spillet, så er det næsten umuligt at spille det med andre.
Spillet startede med at være en udvidelse men endte med at blive et fuldt spil, siger udviklerne. Det kan ikke rigtig mærkes. Spillet er utrolig kort, omkring 4-6 timer. Det var omkring så langt de sagde spillet ville være da det blot var en udvidelse. Men hvis dette er et fuldt spil, hvorfor så kun 4-6 timer, med kun co-up og en ny online mode? Ja Halo 3s online del følger med som en bonus disk med forge og det hele, men det har rigtig mange i forvejen, og selvom alt DLC er inkluderet, så er det et ret dumt valg. Det er ikke godt overhovedet i forvejen så hvorfor skal jeg have det 2 gange?
Men ja som sagt kort historie, lidt co-up, ny online mode der kan været meget svær at spille, og dårlig online oplevelse på ekstra disk.
Grafisk er spillet identisk med Halo 3, og siden 2007 er der sket ting med grafik så grafikken er lidt forældet. Personerne ser lidt underlige ud og deres animationer er os underlige nogle gange. Men der er god frame rate og gode omgivelser, der dog godt kunne have blevet udnyttet lidt mere.
Angående lyden er det meste godt. Lyd effekterne gør stadig at dine våben føles som legetøjs våben købt i Toys´R´Us men stemme skuespillet er rigtig godt. Musikken er dog stjernen af showet men en masse gode melodier. Spillet har også en god atmosfære der skal noteres.
Alt i alt så slog det ikke fejl. Halo 3: ODST er endnu et dårligt kapitel i Halo serien. Det skuffer mig lidt meget fordi det virkede ellers så anderledes i forhold til de andre spil. Ja anderledes er gameplayet men kvaliteten er nogenlunde det samme. Endnu et overdrævet rost kapitel i en overdrævet rost serien. Ufortjent endnu en gang.