Uncharted 2: Among Thieves

Fremragende. Uncharted 2: Among Thieves er intet mindre en fremragende... genialt.. storslået! Det lyder måske overdrevet, men det er den oplevelse jeg sidder tilbage med, nu hvor jeg har klaret spillet, efter en ca. 11 timers fantastisk underholdning.

Historien i Among Thieves er utroligt spændende, og du bliver for begyndelsen fanget og draget med ind i universet. Persongalleriet er virkelig godt, og dialogerne er utroligt realistiske, hvilket er et resultat af Naughty Dogs brug af motion-capture. Vil dog ikke gå yderligere i detaljer, da historien rummer mange fede plot-twists og andre overraskelser. Men kort fortalt, følger vi hovedpersonen fra 1'eren Nathan Drake, også kaldet Nate, der endnu engang drager på eventyr, og påny ender med at få problemer med en eller anden galning. Denne gang en tidligere serbisk soldat, Zoran Lazarevic, der har samlet sig en privathær, i jagten på mere magt.

Spillets grafik er noget af det bedste, hvis ikke DET bedste der endnu er set til denne generations konsoller. De forskellige cut-scenes der uddyber og gør historien mere detaljerig, ligner scener fra en film, og da der ingen loadtider er, bemærker du næsten ikke skiftet mellem disse og ingame. Især sneen og regnen i spillet er genialt lavet. Banedesignet er også et stort plus, og der er masser detaljer på skærmen, samtidig med at der i nogle baner også er en overdådig udsigt, du nærmest automatisk måbende vil stoppe op for at nyde. At du i Among Thieves følger Nates jagt på en mystisk genstand (ja, så fik I lidt mere af historien) både i Istanbul ,Borneo (jungle), Nepal og Tibet er endnu en genistreg fra udvikleren Naughty Dog, da dette betyder du aldrig kommer til at kede dig, eller have følelsen af at du "har set denne bane før", ligesom der kunne være tendens til i 1'eren (konstant junglemiljø).

Lyden er ligesom grafikken, i virkelig høj klasse. Dialogerne er formidabelt udført og Nates (samt de andre personer i spillet) reaktioner virker realistiske. Ofte kommer de også med sjove kommentarer, eller reaktioner på diverse hændelser. Persongalleriet er i det hele taget rigtig godt, både med gengangere fra 1'eren og nye spændende typer, som f.eks. den nådesløse Lazarevic. Våbenenes lyd er også god, mens soundtracket lyder som noget fra en storfilm.

Gameplayet minder om en blanding af Assasins Creed, og et FPS (spillet er dog et TPS). Der er mange epsioder, hvor Nate nødsages til at udføre nogle halsbrækkende stuns, og klatrerture. Men i det meste af spillet, befinder du dig bag en dækning, midt i en skudduel med Lazarevic utallige soldater. Disse dueller er dog aldrig kedelige, og de mange forskellige typer af fjender gør også at du ofte skal udtænke nye taktikker for hver kamp du går ind i. Endnu engang formår Naughty Dog altså at sørge for at spillet ikke bliver til en omgang rutinemæssig shoot-out. Ikke nok med dette, kan du også forsøge dig med snigangreb, hvilket ofte er en fordel. En rask boksekamp er også muligt, men hvis du spiller på "svær" vil du hurtigt blive nedlagt hvis du går i håndgemeng med mere en én modstander. Våbenudvalget er fint, og der er god variation mellem de forskellige våben. De fleste fjender dør efter 5-6 velplacerede skud (fra maven og opefter), mens specielle typer skal have et helt magasin. Selvfølgelig er der også en række våben, såsom Desert 5 og Dragunov der får has på din modstander i første forsøg.

Spillet kan sagtens genspilles flere gange, især hvis du vil have alle de skjulte skatte, eller indsamle alle trophies. Der er, som noget helt nyt, også en onlinedel. Deathmatch og diverse andre klassikere kan spilles på 7 baner. Du kan også forsøge dig med coop samarbejde, hvor der også findes en række forskellige modes. Sidstnævnte er mest underholdende, men onlinedelen er slet ikke så god som spillets singleplayer.

Alt i alt er Uncharted 2: Among Thieves en perle, og noget af et våben for Sony (PS3 ekslusiv) i kampen om at have markedets bedste spiludvalg. Det er helt klart det bedste spil jeg har spillet til en PS3, og enhver ejer af denne maskine, burde erhverve sig spillet hurtigst muligt.

Grafik: 10
Gameplay: 10
Lyd: 10