Dansk
BRUGERANMELDELSE

Uncharted 2: Among Thieves

Spilverdenen er et fantastisk sted. En verden hvor pengemotiverede udviklere arbejder på højtryk på at skabe et produkt som kan fylde deres lommer med guld og små udviklere der også ofte udvikler kvalitetsprodukter glemmes. Det er faktisk lidt trist men har ikke rigtig nogen relation til historien. Vi taler om pengemagerne. I dette tilfælde kaldes firmaet Naughty Dog.

Naughty Dog udgav i sidste år spillet Uncharted. På mærkværdigvis lykkedes det spillet at blive anmelderost og solgt i massevis og rost til at være et af de bedste spil til Playstation 3.

Hvorledes det kom så vidt skal jeg ikke kunne forklare men jeg har dog et enkelt bud... en desperat gamer der kun har PS3 havde virkelig brug for noget der i det mindste var spilbart. Den slags var jo sjældent tilbage i 2007. Størstedelen af maskinens anstændige spil kunne også fås andre steder og de esklusive "perler" begrænsede sig til Resistance: Fall of Man, Ratchet and Clank: ToD og Heavenly Sword.

Set ud fra den synsvinkel er 1'eren vel kun en kærkommen addition til familien som i den periode virkelig stod i skyggen af den amerikanske modpart som ikke blot havde multi-konsol titlerne men også meget bedre spil som Gears of War, Crackdown, Bioshock og Mass Effect.

*Her skal vist lige nævnes at jeg ikke er en Microsoft-fanboy, jeg vælger bare den konsol som har de bedste spil. Hvis du mener at PS3'en i 2007 var den bedste er det naturligvis din egen sag.

2008 og 2009 har dog været gode for PS3'en. Den er blevet konkurrence dygtig og nu er der for nyligt opstået en ny juvel på PS3'ens spiloversigt. Sammenlignet med denne sjældenhed er alt andet PS3'en har at byde på kul. Med undtagelse af MGS4 naturligvis.

Uncharted 2: Among Thieves hedder det og det er dét vi skal kigge på idag.

Historien handler om lykkejægeren Nathan Drake som i forgængeren ledte efter El Dorado. I denne omgang får han færten på en ny og særdeles værdifuld skat, Cintamana-stenen. Han er dog, naturligvis, ikke den eneste der er ude efter stenen.

En krigsforbryder hvis navn jeg aldrig kan huske er også på jagt efter den. Han er en udemærket figur synes jeg og han har sine helt egne grunde til at være interesseret i stenen. Grunde som er hørt før men dog alligevel kommer som en overraskelse. Han har naturligvis også forbandet mange soldater under sig som du kan slås med under spillet.

Historien i sig selv er god men det er ikke derfor spillet vinder point. Det skyldes mere måden historien er fortalt på. Jeg er vild med historiefortællingen. Det er et fænomenalt arbejde. Sjældent har jeg set det udført bedre.

Til at begynde med vises Drake i en lettere ubehagelig situation. Et kvalificeret spørgsmål ville eventuelt være hvordan han er havnet der. Det forklares dog ikke uden videre og mens vi hjælper Drake igennem strabadserne bliver vi fodret med flashbacks som leder op til den nuværende situation og forklarer hvordan det hele hænger sammen. Det hele er gjort fejlløst og er proppet med interessante scenarier.

Naturligvis er det også proppet twists selvom jeg må indrømme at de aldrig rigtig overraskede mig. Spillet er trods alt en spilbar eventyrfilm så hvis man kender opskriften på dem så er man heller ikke så overrasket når nogen lige pludselig skifter side.

Det hele bringes til tops ved hjælp af nærmest perfekt stemmeskuespil, mere om det senere. Først skal vi kigge på gameplayet.

Jeg har hørt en anmelder, Spoony One (check ham hvis du ikke kender ham. Han er fantastisk) sige at spillet er nøjagtigt ligesom 1'eren. Det kan hænge sammen med at han kun var kommet til kapitel 5 men whatever. Jeg kan ihvertfald sige at det ikke er tilfældet.

Jeg synes 1'eren var dræbende kedelig, aldrig havde skyggen af variation og var så ringe designet at jeg ikke kunne spille spillet på Normal uden at blive frustreret.

*Her skal det lige nævnes at jeg elsker en god udfordring og det gør ikke noget hvis jeg skal prøve en masse gange ved et område før det lykkedes for mig. Det skal dog bare ikke være trial and error eller/og urimeligt svært og hvis det giver mig følelsen af at være unfair behandlet kan det ødelægge alle kvaliteter ved spillet.

2'eren er lysår væk fra 1'eren. At sige at 2'eren er opstået ud fra 1'eren ville være det samme som at sige at man har fundet en diamand i en skraldespand tilhørende en dagplejemor.

Among Thieves er nærmest indbegrebet af variation. Spillet har 26 kapitler og de er alle sammen unikke. Jeg vil ikke begynde at spoile hvor mange forskellige fantastiske scenarier du skal igennem. Det er simpelthen utroligt. Netop som jeg troede at jeg havde fået endnu en banal Gears of War-klon med kiksede platform elementer blev jeg vist hvor meget jeg tager fejl.

For det første finder spillet sted mange forskellige steder rundt om i verdenen. Lige fra et mørkt museum til Borneos jungler, Nepals borgerkrigshærgede gader og kolde isklædte bjerge. En mileskridt fra 1'erens monotone jungle-setting. På min Uncharted 1 anmeldelse fik jeg en kommentar hvor nogen tilsyneladende var blevet irriteret over min brok over dets jungle-setting og spurgte mig om hvordan det kunne være blevet gjort meget anderledes. (Hvis jeg har fortolket korrekt). Her er svaret. Dette er hvad jeg forventer. Det er 2009. Jeg vil have mere end bare jungler. Det er okay at der er jungler men det skal ikke være hvad det består af. Der skal være variation i omgivelserne såvel som gameplayet og Among Thieves klarer sig fantastisk på det punkt. Der er ikke et øjeblik hvor jeg kedede mig og sværhedsgraden føltes mere poleret.

Et andet kritikpunkt jeg havde til 1'eren var at styringen ikke var helt optimal. Jeg har ikke erfaret samme problem med 2'eren. Mange siger at styringen er identisk men jeg har faktisk kunnet ramme folks hoveder denne gang. Måske fordi fjenderne ikke ligner nogle der forsøger at spille Twister og spille Battletoads med et DDR-pad.

Hvad der menes her er at fjenderne hele tiden bevægede sig rundt og bukkede hovederne og nærmest aldrig stod stille. Det er effektivt for dem ja, men Drake kan ikke gøre det samme. Han må pænt tage i mod skudene og forsøge desperat at ramme folks hoveder. Hvilket jeg i sidste ende bare droppede og skød efter kroppen istedet. Så kunne man da ramme. I Among Thieves er fjenderne meget mere mobile hvilket passer bedre til styringen. Det er nemmere at ramme et stillestående mål når man har et sigtekorn der er så lille.

Den eneste bøvl jeg har med styringen er at Drake ikke altid kan skelne mellem hvornår der skal rulles og hvornår der skal tages dække da begge er på samme knap. Det er dog et meget uvæsentligt problem der kun har naget mig ganske lidt. Skulle bare nævne det.

Grafikken i spillet skal også roses. Den er simpelthen smuk. Ikke blot er animationerne fantastiske (hvilket er noget af det vigtigste for mig) men omgivelserne... jeg kunne skrive uanede mængder tekst om omgivelserne. De er en sand fryd for øjnene. Nepal er så smuk som den dejligste prinsesse. En lille tibetansk landsby for mig til at stille spørgsmål om hvad der var så æstetisk over Ratchet and Clank eller Mega Man. Det er forbandet smukt. Det henleder tanker på Subterranean Animism, en absolut smuk 2D shooter. Men dette er 3D og det tekniske niveau er i top.

Må jeg gå tilbage i KZ2 anmeldesen og ændre grafikkens karakter til 2? :)

Among Thieves er mindst 9 gange smukkere en Killzone 2. Hvorfor lige 9? Fordi jeg kender en idiot som er forbandet nem at manipulere og så er hun tilmed lækker... hov, jeg tabte lige tråden. Vi skal ikke til at tale om hvad jeg har lavet i weekenden. Det skal vi ikke nu, her på dette pæne og ordentlige site.

Vi talte om hvordan Among Thieves bare slår Killzone 2 ihjel grafisk set. Jeg var vildt imponeret over KZ2 og mens det stadig bevarer et teknisk højt niveau vil Among Thieves smukke grafiske design altid være uendeligt meget flottere.

Farverne er smukke. Detaljerne er smukke. Omgivelserne i deres helhed er smukke. Animationerne er smukke. Alt i dette spil er forbandet smukt.

Bortset fra kvinderne, de er lidt meh... men nu er det jo ikke os alle der har de samme underlige perverse fetiches som jeg så... lad os bare sige at spillet et 109% grafisk mesterværk.

Til sidst er der lyden. Det sidste kapitel jeg vil dække. Jeg er omtrent en time inde i anmeldesen og jeg er glad for at kunne spendere så lang tid på at skrive en anmeldelse af spillet.

Ja, det var lyden jeg kom fra. Spillet har stadig lidt meh lydeffekter når det kommer til våben, særligt sammenlignet med andre spil som Far Cry 2 og Gears of War 2 eller Killzone 2.

Hvis vi dog ikke gør det og sammenligner med 1'eren er det en stor forbedring. Der er en smule mere knald på våbene men det er ikke det store.

Nu da vi har fået al kritikken af lyden ud af vejen er det vidst på tide at tale om de positive sider.

Stemmeskuespillet er fremragende. Det er absolut exceptionelt. Det er på niveau med Jokeren i The Dark Knight. Det er nøjagtigt som det skal gøres. Absolut ingen problemer her.

Musikken i spillet er også langt mere stemningsfuld end i 1'eren. Den er smuk, episk og passer så godt til spillet. Det er ikke Gears of War og det er ikke et soundtrack man kan nynne med på i timevis men det er fandeme stadig godt. Det passer simpelthen bare spillet perfekt.

Konklusion.

Uncharted 2: Among Thieves er et mesterværk. Ingen tvivl om det. Et 8-tal kan slet ikke gøre det. Et 9-tal ville også nærmest være utilstrækkeligt. Det er simpelthen underholdning af den højeste klasse vi kan få i vesten og på lovlig vis. Der er ikke et eneste kedeligt øjeblik i dette 9-timers eventyr. Spillet er mere lækkert end en pige med kanin-ører klædt i miniskørt og jakkesæt (eller hvad du nu tænder på. Hvis du da er gammel nok til den slags). Det er en oplevelse ingen må gå glip af.

Hvis du ikke har en PS3 så få en for dette spil er simpelthen bare et sublimt mesterværk. Endelig et spil der er på niveau med MGS4.

Nate? 10-tallet er dit!

Grafik: 10
Lyd: 9
Gameplay: 9
Historie: 9

Det gode: Historien er interessant, spillet er sjovt, musikken er passende, stemmeskuespillet er fænomenalt, grafikken er fantastisk og det samme kan siges om spillet

Det dårlige: Subtile problemer med at Drake ikke altid kan finde ud af hvornår der skal tages dække og hvornår der skal rulles. Udført bedre i Gears of War 2 og ikke andre steder.

Brugeranmeldelser15
Samlet karakter: 9.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10