Uncharted 2: Among Thieves

Skrevet af: JacDG   2009-10-28

I did not tell half of what I saw, for I knew I would not be believed
- Marco Polo

Så er stemningen vidst sat ikke? Hvis ikke, kan jeg fortælle at netop denne sætning indleder det eventyr, der er Uncharted 2, og hvis du som læser har glædet dig til spillet, ja så er der en god grund til det.

Uncharted 2 er... Uncharted 2 er... Ja, jeg ved jo snart ikke, hvor skal jeg begynde og hvor skal jeg ende? Uncharted 2 er et eventyr, et interaktivt medie der syntes at være lige store dele film som spil, og det er på både godt og ondt, en rejse der tager dig vidt omkring og noget der skal opleves.
Rejsen starter noget traditionelt med en gennemgang af spillets kontrol osv. Heldigvis kan jeg hurtigt drage paralleller til det fænomenale Uncharted: Drakes Fortune, da introduktionen er ganske actionfyldt, og sammen med citatet bliver stemningen sat, og jeg følte mig ganske varm indeni.

Uncharted 2 er præcis så poleret som jeg forventede. Jeg kunne med det samme mærke, hvordan der var blevet nusset og pusset omkring hver eneste afkrog i spillet, og hvordan selv de mindste detaljer var blevet studeret på grænsen til det sygelige for at skabe det perfekte spil, og det er lykkedes - næsten. For selvom Uncharted 2 gør mange ting rigtigt, har det alligevel sine fejl. Vi har at gøre med spillet som er så tæt på at opnå den hellige gral inden for spilverden, og hvis man vil vide hvorfor spillet alligevel ikke når derop, ja så skal man tage et nærmere kig på forgængeren.

Uncharted: Drakes Fortune er for mig en af PS3ens ypperligste oplevelser. Spillet har en fantastisk historie, og karaktererne ender med at stå som nogle af de mest veludviklede jeg nogensinde har set, og samtidig er det stadig et af de mest imponerende spil rent teknisk. Dette ender faktisk med at skade Uncharted 2. Jeg følte at jeg havde set det hele før, da mange elementer går igen fra det første spil, her snakker jeg om historien. Jeg må indrømme at jeg faktisk var skuffet over selve plottet hele vejen gennem spillet. Tag ikke fejl, vi har stadig et smukt eventyr, men det virker for mig, lidt som gårsdagens rester, det kan stadig være godt, bare en smule uinspireret. Plottet halter måske en smule men det gør faktisk ikke så meget, for vi har stadig personerne. Nathan Drake og resten af figurerne er fantastisk udformede, og det er med det samme ganske tydeligt, at der var blevet arbejdet endnu mere med de forskellige personligheder. Selvom vore helte og skurke er meget stereotypiske så virker det bare for mig, og specielt sammenspillet mellem de forskellige personer er genialt. Der bliver fyret jokes og kække bemærkninger af stort set konstant, og samtidig har vi muligvis det bedste og mest overbevisende stemmeskuespil i hele branchen, hvilket får figurerne til at fremstå endnu mere ægte, og dermed kan man næsten ikke kan gøre andet end at føle med dem. Personligt var jeg utroligt godt underholdt at kemien, og det var personerne der gjorde historien værd at følge med i, for mig. Med to spil i Uncharted serien, har Naughty Dog altså skabt et at de mest sympatiske og spændende persongallerier jeg har set, og netop det er en af de største styrker i dette spil.

Det største problem jeg havde med det første spil var balancen og shooting aspektet. Heldigvis er dette område noget der er blevet voldsomt forbedret i denne omgang. Balancen mellem platforms sektionerne, og sektionerne hvor der er fokus på action er virkelig spot on. På intet tidspunkt føltes det som om, der blev brugt for meget tid på den ene eller anden del. Spillet er også utroligt "well paced", der sker altid noget nyt, der er altid noget nyt at kigge på, hvilket gør at der stort set ikke er et kedeligt moment i hele spillet. Faktisk er det propfyldt med nervepirrende sekvenser, hvoraf der er for mange til at beskrive, desuden ville det også ødelægge oplevelsen, hvis jeg fortalte om nogle af de hjertegaloperende øjeblikke du kommer til at opleve hvis dette spil ryger i din PS3. Når du springer fra afsats til afsats, bygning til bygning, eller andre skøre ting, ja så er du vidne til det bedste ved gameplayet. Selvom det til tider føles for automatiseret, så er det bare fandens underholdene at svinge, klatre og springe gennem Nepal og de andre lokaliteter du besøger. Der er også lidt mere fokus på puzzles i denne ombæring, hvilket er en velkommen ændring. Selvom der ikke er noget der kan udfordre hjernen synderligt meget, er det ganske underholdene.

Dejligt er det også at se kampsekvenserne har fået en ordentlig opstramning. Udover det første spil indeholdt alt for meget, så var det alt for frustrerende, blandt andet opsugede fjenderne nærmest dine skud. Men selvom det er blevet forbedret er der stadig momenter af grusomhed gemt. Der er tidspunkter hvor der er alt for mange fjender på skærmen, til jeg kunne nå at skyde dem alle inden de havde lavet Drake om til schweizerost. Hvis jeg var så "heldig" at få en medhjælper med, ja så stod personen bare i vejen, desuden virkede det ikke som om de kunne slå nogle fjender ihjel selv, uanset hvor mange kugler de placerede i kroppen på de forskellige lømler. Fjenderne kræver stadig en del skud, dog ikke så mange som det første, så det er ikke der problemet ligger. Desuden er dine modstandere skræmmende præcise med granater. Jeg oplevede ofte, at der blev kastet granater der ramte min ryg, selvom jeg sad bag cover! Men selv med de problemer, som bestemt ikke er "synlige" hele tiden, ja så er kampene virkelig sjove, specielt da der nu også er stealth elementer at finde i Uncharted. Dette burde måske rettes til velfungerende stealth. Jeg var skeptisk over for netop det element i spillet, men det er klart den bedste nye tilføjelse, da det er ganske let og utroligt sjovt. Desværre skader det balancen i kampene. Hvis du vælger at gå ind og skyde med alt hvad du ejer og har, ja så bliver udfordringen en del større, og du vil møde op til tre gange så mange fjender, end hvis du gik den snigende vej. Det er jo egentligt meget realistisk, men når de fjender der tromler ind, kommer med kæmpestore maskinkanoner og kan kræve tre skud med en rocket launcher, så ryger selvsamme realisme ud af vinduet. Men igen, der er ikke rigtig nogen grund til ikke at vælge at snige dig frem, da det fungere utroligt godt.

Singleplayer-delen af Uncharted 2, er en time eller to længere end Drakes: Fortune, og bevarer hele vejen gennem et højt tempo, og ender tids nok til at spillet ikke overskrider sin velkomst tid, men heller ikke tager hjem for hurtigt, altså en perfekt længde ganske som det første. Denne gang er en ting dog væsentligt anderledes. Vi har fået både co-up samt multiplayer. Her var jeg også ganske skeptisk, da min personlige holdning er at ikke alle spil har gavn af disse ting, men som så ofte før tog jeg fejl. Jeg har fået utroligt meget sjov ud af begge ting, både i beta såvel som i den færdige version. Jeg vil ikke sige vi har noget der kommer op på siden af et spil som Call of Duty 4, men der er et væld af modes, options og forskellige "perks" Du kan købe de forskellige ting med de penge du får for at unlocke trophy's i singleplayer. Så hvis du manglede noget at give dig til, efter at have spillet Drakes Fortune igennem et par gange, ja så er det løst denne gang, med en god og bundsolid multiplayer, der helt sikkert godt kan hive nogle timer ud af dagligdagen.

Det sidste jeg syntes er værd at nævne omkring dette spil er dets udseende. Uncharted 2 er uden tvivl det flotteste spil udgivet på en konsol, nogensinde! Uncharted 2 er et teknisk vidunder, men modsat stort set alle andre spil, så føler jeg også at spillet har sjæl.
Det her er ikke det brune miskmask, men derimod en levende og farverig verden, der bryster sig af stor variation i sine omgivelser, og uanset hvor i verden du og Nathan Drake befinder dig, er detaljegraden enorm. Selvom kuglerne fløj om ørene på mig, følte jeg det var min pligt at stoppe op og nyde udsigten, og jeg må ærligt indrømme at min underkæbe flere gange røg på gulvet med ekspreselevator, der er nogle blændende syn at opleve. Disse syn bliver forstærket af nogle utrolige panorama "skud" med kameraet, der lader dig nyde de fantastiske scener. At jeg flere gange kunne have svoret Drakes ansigt rent faktisk var virkeligt, er bare et kirsebær på toppen af isbjerget, og det selvom Drake og spillets skurk, ser ud til at have fået lidt mere opmærksomhed end de andre figurere, det er dog små detaljer i en række af superlativer der skal til for at beskrive hvordan Uncharted 2 ser ud. Endnu mere fantastisk er det at spillet hverken skal installeres, ej heller er der nogle loadetider, det gør det bestemt ikke til en mindre imponerende bedrift, og netop det faktum sørger faktisk også for at hele spillet bare bliver mere hektisk, mere flydende og meget mere filmisk.

Uncharted 2 er det tætteste du kommer til at spille en stor Hollywood film. Der er ret så mange træk hos Uncharted 2: Among Thieves der kan sammenlignes med en stor Hollywood film, så hvis man ikke kan lide de store Blockbuster film, så er der gode chancer for at man ikke vil finde dette spil specielt tiltalende.

There's a review above you! There's a review above you!.... There's a review below you! There's a review below you!

Jeg må indrømme at spillet er imponerende godt, og Drake og kompagni formåede at skabe en følelse af savn. Spillet sluttede af på perfekt vis, og efterlod mig med et kæmpe smil i fjæset, og gav mig samme varme følelse som åbningen gjorde. Ja Uncharted 2 er et klassespil, men ikke uden fejl, der er stadig nogle ting der skal forbedres i et eventuelt tredje kapitel, før at jeg kan give en højere karakter. Det ændre ikke på at dette spil nok er det bedste du kan smide i den Playstation 3, og du burde give det en chance uanset dine forventninger, for sandheden er at Uncharted 2 bare er så svært at fortælle om, det skal derimod prøves!

Brugeranmeldelser15
Samlet karakter: 9.5/10
1