Uncharted 2: Among Thieves

Efter at have set verden gennem Nathan Drakes pixelerede syn, er jeg nu klar med en bedømmelse af det længe ventede Uncharted 2: Among Thieves

Uncharted 2: Among Thieves er udviklet af Naughty Dog som står bag bl.a Jak & Daxter og Crash Bandicoot spillene. Spillet er på samme tid toeren til Uncharted: Drakes Fortune, som ligesom dette var PlayStation 3 eksklusivt. Ifølge Naughty Dog skulle det første Uncharted kun bruge 30 til 40 % af PlayStation 3ens kraft hvorimod toeren skulle bruge hele 90-100 %. Uncharted 2 er et spil som mange har ventet på i lang tid, da det i alle videoer hidtil har set ud til at blive et af de flotteste spil på Sonys sorte monster.

Spillet fortæller historien om en ganske normal mand som skal rede verden, og det vil ret hurtigt stå klart at spillets historiemæssige fremgangsmetode er set tonsvis af gange før. Og før du begynder at snakke om hvor meget mere der ligger i det, vil jeg gerne have lov at stoppe dig. Der er helt sikkert en masse sukkersød kærlighed, forråd mellem venner og alt muligt sejt. Problemet ved det er bare, at det ikke helt fungerer. Det er tydeligt hvad Uncharted 2 med dets historie prøver på, nemlig at fortælle en simpel dog intelligent historie, men i sidste ende ender det desværre bare op med at være fint men ikke fantastisk. Hver gang spillet er ved at gribe fast om en, kommer endnu et halv kedeligt og billigt plot-twist. Det er ikke en historie du vil afsky, men det er bestemt heller ikke en du vil elske.

En ting Uncharted 2 gør enormt godt er til gengæld dets persongalleri, ikke alene er der mange spændende personer, men de er alle sammen veludført og gennemtænkt, naturlige i tale og spændende på deres væremåde. Dertil kommer stemmeskuespillet som også er fuldkommen spot-on. Og det er ikke kun i mellemsekvenserne som det er fantastisk, det er også når du sidder med kontrolleren i hånden og skyder løs. I alt fra ildkampe til når du hopper rundt i sne beklædte bjerge kommer Nathan med de mest vidunderlige kommentarer. Det giver en fantastisk følelse af at du sidder i det, frem for at du bare sidder og spiller et tilfældigt spil.

Spillet er et mix af to spilformer. Den ene er at du vil opleve at du skal hoppe rundt på bygninger og i miljøet meget. Den anden er at der også er utallige ildkampe mellem dig og alle de forskellige fjender man møder i spillet. Uncharted 2 prøver meget tydeligt at gøre meget ud af begge dele ved at lægge lige fokus på de to, men engang i mellem bliver det lige tydeligt nok at der gennem spillets 8-9 timers spilletid vil være en del repetition.

Skyde delen i Uncharted 2 virker sjov, da styringen i spillets er lavet så automatiseret at der næsten ingen frustrationer er, ment på den måde at det måske ikke er så helt vildt realistisk men nok hellere gjorde let sådan alle kan være med. Men problemet er bare at det fungere endnu bedre i så mange andre spil. Noget af det fedeste ved Uncharted 2 er til gengæld at det hele tiden kører på kogepunktet, hvilket betyder at det aldrig rigtigt når nogle steder hvor det er kedeligt. Det betyder også at spillet er rimelig let kæmpe sig igennem.

Noget af det værste ved spillet er til gengæld dets hoppe sekvenser. De er sjove, men ekstremt lette. De er sjove fordi de er så episke, som spillet generelt er, der er helt konkret hele tiden et flot sceneri bag. Men de er så helt vildt lette fordi det alt sammen sker stort set automatisk, du har ikke rigtig nogen kontrol over hvad du gør. Fx skal du utallige gange hoppe mellem to platforme, men lige meget for langt der er i mellem skal du gøre det præcis samme hver gang. Du peger den vej du vil hen, trykker X og så gør den gode Nathan Drake ellers resten. Det virker rent faktisk meget sjovt når du gør det, det holder bare ikke fordi du ingen kontrol har når du gør det.

Teknisk er Uncharted 2 intet mindre end et mesterværk. En milepæl inden for grafik. I spillet kommer du til en hel masse forskellige steder. Alt fra til en smadret by, en stor og pragtig urskov, et bjærg med sne og over til en lille landsby. Og det ser alt sammen så flot ud at du får lyst til bare at spille spillet for at lade dine øjne se det igen. Og ikke alene det, men animationerne er noget af det bedste set til dato i spil. Godt nok har du ikke så meget kontrol over dem, men én ting er sikkert, de er godt nok udført godt.

På mange måder er spillet ganske fint udført, det er helt vildt poleret ned til mindste detalje og der er knald på helt til at rulleteksterne kører over skærmen. Problemet er bare at både historie og spille elementer virker i spillet, men de er bare set bedre så mange andre steder. Det er ærgerligt, fordi med bare lidt bedre hoppe elementer og en lidt bedre skydedel havde det været et rigtig godt spil, med lidt held måske fantastisk.

Jeg har desværre ikke haft nogen mulighed for at afprøve online delen i spillet.

Brugeranmeldelser15
Samlet karakter: 9.5/10