Dead Space

Skrevet af: frans   2010-01-07

Dead Space er udviklet af en ganske ukendt udvikler kaldet Visceral Games og var en af 2008's helt store overraskelser. En umiddelbart simpel kopi af Resident Evil 4 klædt på med Doom 3's seting og historie endte som et utroligt velfungerende spil, der utroligt nok lykkedes at skabe sin egen identitet. Som så mange andre nyere spil sprang jeg over spillet, ikke helt imponeret eller overbevist over den voldsomme ros spillet modtog, men har nu godt et år efter udgivelse fået fingrene i det. Kan det holde den høje standard anmeldere verden over snakkede så meget om dengang?

Lad os slå en ting fast omkring Dead Space's kampagne. Den er ikke uhyggelig. Ikke det mindste. Hvis du bliver skræmt over dette spil skuffer du mig, lige meget hvem du måtte være. Ikke at atmosfæren nødvendigvis fejler i at suge dig ind i universet, men når du spiller som en ingeniør klædt fra top til tå i panser, bevæbnet med nogle af universets mest dødelige våben, som i hvert fald er alt andet end værktøjer, og ejer et curb stomb, der får Fenix's curb stomp til at ligne en tøset lussing, er det svært at blive al for bange. Dette er et action-spil, men jeg kan ikke helt forstå, hvorfor udvikleren overhovedet har skjult dette faktum, for som action-spil fungerer det enormt godt. Det er alt hvad Resident Evil 5 burde have været. En lang kampagne tilpas varieret uden nogen af mekanikkerne, der nogensinde introduceres føles misplaceret i spillet bakket op af et meget stærkt gameplay. Det gør brug af en række mere eller mindre ligegyldige gimmicks såsom strategisk lemlæstelse af fjender og et HUD, der er integreret i spilverden og de hjælper vel med at give spillet en hvis form for originalitet, men spillet vinder ikke på det, men på nogle superb veludførte og ekstremt intense ildkampe mod Ishumuras muterede befolkning.

Så ja. Dead Space er et godt spil, der på rigtig mange punkter overraskede mig positivt. Hvis jeg skal klage over noget må det dog være spillets historie. Til trods for spillets persongalleri er rimelig kedeligt og hele konflikten virker en smule ligegyldig, fangede den mig på grund af en hvis form for menneskelighed. En ting, som jeg savner i mange andre spils historie, der desværre lige ved målstregen bliver fuldstændig knust under hovedpersonen - Isaac's - mangel på en stemme. Jeg ved ikke hvad udvikleren tænkte på, da de lavede dette i sandhed komplet latterlige designvalg, især når man tænker på, hvor meget udvikleren har gjort for at man skal føle sig som en del af verden.

Teknisk er Dead Space uden tvivl Xbox 360'ens mest imponerende spil, når man tager alt fra lydeffekter, til små detaljer som at flammekasteren ikke virker ude i det tomme rum, til den ekstremt smukke grafik og de altid flydende animationer. Dette er bestemt et spil, hvor den artistiske side har været anden priotet for udvikleren. Intet af designet virker særlig spændende, men så igen, det behøves det heller ikke rigtigt være.

Klart, du kan med lidt god vilje argumentere for at Dead Space's mangler på virkelige innovationer umuliggør titlen klassiker, men personligt ville jeg være dybt uenig med dig. Dead Space repræsenterer nemlig alt, hvad tredjepersons-genren kunne have opnået. For da jeg sagde Resident Evil 5 burde have fulgt Dead Space i hælene, talte jeg ikke helt sandt. Hele tredjepersons-genren burde have fulgt Dead Space.

Kampagne 9/10 - superb kampagne, der blander alle de bedste elementer fra action-genren og kaster alle de dårlige såsom cover-system, regenerende liv og Bungies seks-minutters regel, eller hvad den nu hedder ned i Helvede hvor de hører hjemme

Teknisk side 10/10 - Isaac er forblindende godt lavet og lydeffekterne generelt er de absolut bedste jeg har hørt i et spil til dato

Artistisk side 5/10 - Ikke rigtig noget at råbe hurra for, men heller ikke noget, der er decideret ringe designet. Som jeg nævnte i anmeldelsen træder Dead Space's artistiske side i den grad i baggrunden for at gøre plads til den fabelagtige tekniske side. Også musikken holder sig tilbage for lydeffekterne.

Historie 6/10 - Ganske kedelige omgang gyser sci-fi dog med en hvis menneskelighed over sig, jeg har utroligt svært ved at forklare. Hvor ville jeg dog ønske Isaac havde en stemme.

Brugeranmeldelser9
Samlet karakter: 8.4/10