Dansk
BRUGERANMELDELSE

Dragon Age: Origins

Det er forbi. Kannushi'en kan ikke mere. Han har gennemgået pinsler og tortur i et forsøg på at gennemføre Dragon Age: Origins...

Men ak... mine resourcer er brugt op. Jeg har ikke mere koffein og mine kanyler er knækket. Desuden er jeg løbet tør for tændstikker til øjnene.

Jeg har givet det tredive timer. Det er muligt at det strider imod mine principper at anmelde noget jeg ikke har gennemført men jeg er nået forbi de tyve timer som er krævet ifølge min reviewing-system.

Mit princip siger nemlig at spil ikke må være for længe om at blive gode. Jeg plejer at give de fleste spil omkring 10 timer til at fange mig - noget som de fleste spil er i stand til. Men RPG-spil er ofte lidt længe om at udløse sit potentiale. Det er derfor at jeg har en grænse på 20 timer. Jeg synes ærlig talt selv at jeg er meget tålmodig.

------------------------

Lad os begynde så. Dragon Age: Origins er et rollespil. Du skaber dig en figur og fører ham/hende igennem et eventyr. Fordi det nu er fra vesten så har vi naturligvis de obligatoriske moralske valg; valg som selvfølgelig ikke har den store indflydelse på hvad der sker. Ny dialog er bare overhovedet ikke tilstrækkeligt. Vi taler om et 30+ timer langt spil. Der skal mere til for at gøre moralske valg interessante for mig. Det er ellers et område der har meget potentiale.

Tag for eksempel den her scene hvor jeg skal tage stilling til om en lille dreng skal slås ihjel fordi han er besat af en dæmon. Det sagde jeg ja til. Hovedsageligt fordi at jeg på INGEN måde skulle ind i den drømmeverden igen. Ellers bare fordi at jeg havde lyst til at se hvor langt de ville gå med det. Det endte så med at kniven blev stukket i knægten. Selvfølgelig off-screen. Det gør dermed spillet til Dark Fantasy fremfor blot Fantasy.

Men hvad skal det begreb overhovedet betyde? Det er som med 'immersion'. The Dark Fantasy Epic - Dragon Age: Origins. Man tænker at nu skal det blive noget andet end blødsødne børnespil som Fallout 3 (ironi, selvfølgelig) eller Mass Effect. Et rigtigt voksen spil som ikke har nogen hæmninger.

Det er bare ærgeligt at det ikke passer. For det første. Jeg var en smut på et bordel kaldet "The Pearl". Der måtte jeg så stille mig tilfreds med den nok værste og mindst eksplicitte sex-scene jeg nogensinde har set. Man kan ganske vist også ligge i med mænd men det gør det da ikke voksent. Det gør det da bare så homoseksuelle også kan blive skuffede.

Spillet er rimelig voldeligt men det er heller ikke noget nyt. Jeg kan i det store hele ikke forstå hvad der er der gør spillet så "mørkt". Så princippet i sig selv har ramt mig fuldstændigt ved siden af.

Gameplayet er ifølge Kannushi-analyse et rip-off af Final Fantasy XII med en masse western-RPG inflydelse. Western-RPG'er er meget anderledes i forhold til Japanske RPG'er. Jeg har oplevet en lurende tendens til at WRPG'er fokuserer langt mere på at du skal spille en rolle og foretage nogle valg for at forme historien mens JRPG'er fokuserer langt mere på at give spilleren en dyb og interessant historie uden at lade spilleren få en reel indflydelse. En anden forskel er at japanske RPG'er ofte spenderer langt flere resourcer på musikken. Læsere af mine blogs vil vide at jeg bliver knotten hvis ikke spil har god musik så...

Jeg har i hvertfald været advaret på forhånd for jeg vidste godt at dette var et WRPG og dermed ikke ville indeholde den interessante historie og musik som jeg efterspørger. Men jeg vidste dog at det var udviklet af Bioware, udvikleren af det bedste WRPG jeg nogensinde har spillet: Mass Effect.

Dette er dog ikke Mass Effect. Dette er en grusomhed mod min sjæl og min krop. Det har gang på gang opført sig som om at de ikke havde evnen til at være kreative... men det har de.

Men først. Tilbage til gameplayet. Det er vigtigt at vi lige for afklaret hvorfor dette spil er så dårligt.

Når jeg starter spillet op bliver jeg mødt med den obligatoriske "Create Your Character" skærm. Men hvad er det jeg ser? Der er ikke skabt en ordentlig character for mig! Det betyder at jeg skal rode rundt med deres overflødige system mens jeg forsøger at lave mig en helt der er til at holde ud at se på. Det er noget andet med Mass Effect, jeg synes at Shepard var helt perfekt fra start. Jeg ville ikke ændre på ham. Han passede perfekt til mig. Uanset hvilken spillestil jeg anlagde. Ond eller god.

Dernæst bliver du sluppet løs i en stor verden kaldet Ferelden. Ferelden er fyldt med alle rollespil's kliché'erne vi alle kender fra D&D og Ringenes Herre. Orker og trolde invaderer verdenen (Dark Spawn), der er naturligvis elvere til stede, dværgene gemmer sig som sædvanlig i deres miner og hygger sig med sine hamre og økser. Der er intet der er blevet glemt her. Rundt på din færd vil du blive sendt i kampe mod fjenderne. Kampystemet er et komplet rip-off af Final Fantasy XII komplet med Gambit system under betegnelsen Tactics. Det fungerer på samme måde. Kampene er håbløst ensformige og der er ikke særlig mange moves til rådighed for en kriger og kampene består som regel bare af at klikke på A overfor en fjende og slå på den til den dør. Der er nogle moves du kan bruge men ingen er særligt interessante og ingen af dem er særlig eksplosive eller farverige. Husk at sørge for at dine characters bliver healet når de er ved at dø og så skulle du være fin.

Jeg ved godt at jeg spiller på Casual men det er min reaktion når jeg bliver præsenteret med en kampsystem som ikke bygger på skills men stats. Kannushi forsøger at åbne en kiste: Insufficient skill. BULLSHIT! Det hedder insufficient stat! Jeg havde ingen impact på om den kiste blev åbnet eller ej. I det mindste i Oblivion og Fallout, begge to væsentligt bedre WRPG's, var der et mini-spil.

Grafikken er ikke helt dårlig men den er heller ikke noget særligt. Fantasy-verdenen er dødkedelig at se på og det skaber ingen stemning andet en dræbende kedsomhed. Farverne læner sig op af den sædvanlige vestlige-farvepalette og figurdesignet er som i alle andre fantasy-spil. Orker, dværge, elvere, bla, bla, bla.

Værrere endnu er dog lyden. Dragon Age bygger på det koncept at det er okay at helten ikke har nogen stemmeskuespiller. I modsætning til Mass Effect. Derudover er stemmeskuespillet dog helt fint, men det er stadig uacceptabelt at min helt ikke siger noget! Bullshit, siger jeg. Bullshit! Det får mig ikke til at leve ind i rollen, jeg har brug for en stemme til at underbygge mine valg og få oplevelsen til at være ordentligt fortalt. Det giver, for mig, ikke mening at have min samtalepartner være den eneste der siger noget som om han/hun blot læser mine tanker.

Musikken er også noget hø. Der er ikke et eneste smukt, catchy eller bare fantastisk stykke musik. Jeg er 30 timer inde og jeg har ikke hørt noget mindesværdigt endnu! Det er for dårligt.

Historien er det sidste jeg vil tage fat i. Jeg har hørt så ufattelig meget ros om hvor fantastisk historiefortælligen skulle være i dette spil og hvordan du vil bekymre dig om dine characters etc.

Det er ikke engang tilnærmelsesvis tilfældet. Dine characters fejler ikke noget men de er ikke noget særligt. Der er ikke noget decideret originalt omkring dem. Der er dog EN undtagelse, den biseksuelle elvermand Zevran. Han var en god figur. Ud over ham er resten uinteressante. Ligeså er historien. Punkt 1: Hvad nytter det at have god historiefortælling hvis der ikke er nogen interessant historie at fortælle? Punkt 2: Historiefortællingen er faktisk slet ikke så god. Den er domineret totalt af Mass Effect og endnu mere af RPG'erne fra Japan.

For det første er der så mange ting du ikke vil forstå hvis du ikke læser Codex'es du samler under spillet. Alle de detaljer som ellers ville gøre oplevelsen mere interessant hvis blot de var bedre præsenteret. For det første gider jeg ikke at læse alt det der. Det skal gerne blive udtrykt gennem spillets hovedhandling, på en interessant måde og uden at jeg behøver at søge informationerne. Dette var dog heller ikke tilfældet i Mass Effect men det var til gengæld et meget mere interessant univers og dermed havde jeg mere tilbøjelighed til at læse kodekserne.

--------

Nå... meget er blevet fortalt. Du sider sansynligvis og bobler af raseri lige nu efter at have læst det her. Hvis det er tilfældet så vil jeg bede dig om at hidse dig ned og istedet skrive til mig og fortælle mig hvor meget jeg tager fejl.

Alt der er blevet skrevet i denne anmeldelse er 100% min mening om spillet.

Her er en smule input fra en af mine venner efter at han og jeg sammen har tvunget os igennem kapitlet hvor man søger hjælp hos dværgene.

"Der ser virkelig ikke særligt interessant ud". Og det har han ret i. Allerede efter to timer havde jeg en led følelse af skuffelse i mine knogler. Dette var ikke Mass Effect. Det var Dragon Age. Det er som at samligne Touhou 10 med Touhou 1. Det er som at sammenligne et blowjob med at få sine tekstikler smadret med en mukkert.

I det store hele så føles det som at side buret inde i et fængsel i selvskab med Kaptajn Murasa fra UFO som tvinger dig til at samle flag i Assassin's Creed 1: ALLE FLAGENE! Lige fra Kong Richard-flag til Acre-flag til Flame Man flag. Det hele. Derudover skal man gennemføre Uncharted: Drakes Fortune på Crushing og få guldstjerner i alle events i Prototype. Det er det laveste RPG'er kommer. Det er vederstyggeligt.

Grafik: 5
Gameplay: 2
Lyd: 5
Historie: 3

Overall: 2/10 (Husk her at jeg ikke lader lyd eller gameplay spille nogen rolle. Når først gameplayet er forkasteligt er der ikke nogen redning. Især hvis historien ikke er interessant)

+ Godt stemmeskuespil.
- Ringe musik, kedelig grafisk indtryk, dårligt og uoriginalt kampsystem, uinspirerede figurer, dårlig historie, generel overflåd af irriterende småting, man skal gennemføre det 3 gange for 1000G, Bioware er ikke bosat i Danmark så jeg kan lære dem en besked og så videre.

Final Disclaimer:

Tag det med ro derude. Politiet vil ikke slæbe en Kannushi med fråde om munden ud fra DA Producerens kontor blot for at hans sekretær vil løbe ind og finde produceren, ganske vist stadig i live men dog banket til retarderet. Reduceret til en grønsag ved hjælp af slag med bat på hjerneskal. Introduktionsmøde mellem mandens fortænder og fortorvet. Etc.

Den slags sker ikke. Jeg vil trods alt gerne have at folkene på Mass Effect projektet ikke mister modet og frygter jeg vil gøre det samme med dem hvis de også fucker op med Mass Effect 2 hvilket jeg ser frem til med en glødende passion som var jeg blevet lovet en gang sex med en tengutøs.

Det må ikke blive dårligt. Det har 1'eren at leve op til.

Vi ses senere. Assassin's Creed 2 står for skud næste gang!!! XD

Samlet karakter: 6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10