Dansk
BRUGERANMELDELSE

MAG

Skrevet af: Nike   2010-02-17

Hvis du så Sonys konference på E3, tilbage i 2008 og husker du måske at dette spil blev omtalt. Der har siden været noget snak om spillet. Er det virkelig muligt at lave et online spil, der understøtter 256 spillere i en match? Zipper, udviklerne af SOCOM serien, har gjort deres forsøg, for at vise at det kan man. Spillet hedder MAG, og er (som forventet) kun på PS3. Efter omkring 15 timers spil, føler jeg mig klar til at fortælle jer om spillet.

Når du starter MAG første gang, skal du lave din egen person, via en ret tam character creator, og bagefter vælge faction. Du har 3 valg: S.V.E.R., Valor og Raven (hvilket var den faction jeg valgte). Hver faction har hver deres våben og udstyr, så det kan betale sig at tænke lidt over hvem man vil kæmpe for.

Når det er gjort, er det en god ide at gå til trænings banen, for at lære kontrollen. Den er forholdsvis hurtig, men den lærer dig intet om køretøjer, turrents eller dit mini kort, så forvent at brug et par timer på at lære spillet at kende. Den første mode i spillet er Suppression. Det er deathmatch for op til 64 spillere, og er et godt sted at starte. Dog efter min erfaring giver den kun exp en gang.

Game mode nummer 2 er Sabotage. Her er i 64 spillere. Hold A forsvarer 2 punkter på banen, imens hold B angriber. Bliver de 2 punkter overtaget, åbnes der et tredje punkt der skal destrueres. Tredje game mode er Acquisition, med op til 128 spillere. Hold A skal fragte 2 køretøjer i sikkerhed, der tilfældigvis ligger i hjertet af hold B's base. Hold B skal forhindre dette. Til sidst er der Domination for op til 256 spillere, og som først er åbnet efter level 8. Hold A skal overtage otte punkter og holde på dem i nok tid, imens hold B skal forsvare.

En ting der skal siges er, at det er nogle lange kampe du spiller i MAG. Alle modes (på nær træning og Domination) tager 20 min at gennemføre, imens Domination tager 30 min. Så det er noget at være opmærksom på.

Som standard i et hvert online skydespil disse dage, er der exp system og level op. Maks level er 60, og når det er opnået kan du vælge Veteran Mode, hvor du starter på ny, men beholder dine stats og medaljer. Når du stiger i level, får du et skill point, som kan bruges på forbedring af dine færdigheder, og på nye våben. Ikke alle felter kan blive brugt, så du skal bruge dine point med omhu. Hvis man dog fortryder det, kan man få alle sin point tilbage, og ligge dem på ny.

Hele systemet er fint nok og giver en følelsen af, at man har opnået noget, og at man gør sin person bedre, men skill point systemet er faktisk rigtig godt. Det lader din personliggøre din spille stil. Du har ikke nogle klasser at vælge imellem, og du kan ikke skabe din egen klasser. Spillet læser dig på hvordan du spiller, og giver dig et navn baseret på det.

Spillet i sig selv er rigtig sjovt at spille. Kontrollen tager lidt tid at vende sig til, men når det er gjort, så virker det. Det skal dog siges at MAG er et spil, der helst skal spilles men en strategi. Du får ikke meget ud af at lege Rambo, da du dør så let som ingen ting, ligegyldigt hvor stærkt det rustning du har på er. Det er vigtigt at kommunikere med dine hold kammerater, og planlægge spillet. Friendly fire er ikke noget du kan slå fra, så det er med at tænke over dine bomber, granater, og luft angreb. Dette gør spillet meget sjovere og belønnende. Der er virkelig intet, som at arbejde dig igennem det modsatte holds forsvar, del for del. På dette punkt er MAG fremragende.

Spillet kører også utrolig godt. Jeg oplevede godt nok et par gange, at spillet sendte mig en lille afstand tilbage fra hvor jeg gik sidst under en match, men det er ikke noget der påvirker spillet, og det sker meget sjældent. Ellers så kører spillet faktisk fremragende. selv i 256 spiller kampe.

Hvordan er det så med så mange spillere? Det er noget af en oplevelse, på nogle punkter. Du ved du er en lille del, af en større oversigt, og de ting du gør kan alene ikke ændre noget. Det ikke altid man har fornemmelsen af, at der virkelig er 255 andre spillere sammen med dig, men den er der. Spillet kan blive kaotisk og intenst. Det sker faktisk ret ofte, så der er lidt at glæde sig til.

At holde styr på så mange spillere er heller ikke noget problem. Din faction bliver delt op i hold, så f.eks. i en Sabotage match, er i 4 delinger, med 8 spillere i hver. Hver deling har en leder, der afgør hvilke ting der er bedst at prioritere, og har adgang til luft angreb. Du skal være i level 15 før du har adgang til dette, og det kan være svært at få adgang til dette, da du skal søge om at få lederskabs rolle til spillet, og der er mange der søger det. Delings ledere giver også bonusser til folk der står i nærheden af ham/hende, som f.eks. hurtigere genladnings tid, eller ekstra liv. Spillet giver dig navnet på din leder, men hvor på banen han er, må du selv finde ud af, og det kan være meget irriterende.

Angående antal spillere, så er der en del der spiller MAG, så der er som regel korte vente tider før du kommer ind i et spil, men her opstår et par problemer.

Som nævnt i starten, er der 3 faktioner, der hver har deres eget udstyr og våben. Problemet ligger i, at største delen af spillerene, spiller for S.V.E.R. Dette betyder at største delen af dine kampe bliver imod S.V.E.R., fordi det er den faction der får flest sejre, og tilsyneladende har det bedste udstyr (siger tilsyneladende fordi har ikke prøvet at spille for S.V.E.R.). Alle mine kampe imod S.V.E.R. har næsten altid endt i nederlag til min faction, det er ret så irriterende i længden.

Et andet problem er banerne du spiller. De er store nok, så det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i, at de mangler variation, og fordi de baner du spiller på, afhænger af hvem du spiller for. F.eks. en bane spiller du kun, hvis du f.eks. spiller Sabotage imod Valor. Og i denne bane, kommer du kun til at opleve denne bane fra f.eks. forsvars position, aldrig fra angrebs position. Det sidste problem, er at banerne er lavet ujævnt. S.V.E.R.'s Acquisition bane er et godt eksempel. Bunkere er placeret for tætte på hinanden, med lille mulighed for at flankere. Min faction havde i hvert fald ingen chance for at bryde igennem, og alle 20 minutter blev brugt på, at prøve at bryde igennem front linjen.

Det sidste problem der skal snakkes om, er at dette er jo som sagt ikke et spil for alle. Du dør hurtigt, og ofte. Dette er et spil hvor du venter maks 20 sekunder på at respawne, og bruger et par minutter for at komme frem til hvor det hele sker, bare for at dø lige så snart du ankommer. Det er meget irriterende, og spawn points trænger virkelig til en forbedring. Der kommer et enkelt spawn point, hvis du f.eks. er angriber, og bevæger dig længere ind på fjendens base. Det er belønnende, men det er irriterende at det først er der, du får en hurtigere mulighed for at komme i nærheden af actionen.

Jeg kan godt lide at spille MAG, så jeg regner med snart at vende tilbage til det. Der er en masse medaljer og ribbions at opnå, og de kommer til at tage rigtig lang tid at opnå. Nogle kan direkte virke umulige at opnå, og for at være ærlig, så kræver de til en vis grad held. Men dette gør det os mere belønnende at opnå dem.

Grafisk, så er spillet knap så pænt. Personerne ser meget identiske ud, selvom du har en character creator i begyndelsen af spillet. Frame rate problemer findes stort set ikke, og som nævnt tidligere, så er lag heller ikke noget problem. Dog vil man fra tid til anden finde lig, der sidder fast i animationer, og det lidt sjovt at se på, men skal stadig noteres.

Lyd siden er blandet. Musikken er lavet af Symfoni Metal bandet Apocalyptica, og det bliver brugt godt til at fremkalde de vigtigste øjeblikke under en match. Musikken kunne dog sagtens være bedre, og bandet selv har lavet meget bedre musik end det her. Lyd effekterne for pistolerne er gode, og virker troværdige, men eksplosionerne lyder alt for dumme og tynde.

Alt i alt er MAG et godt spil. Det er et sjovt online skyde spil, der efter lidt tilvending, er en rigtig god oplevelse. Det har nogle problemer der skal rettes, og der kunne faktisk os godt være mere indhold, men der må vi bare håbe at Zipper vil støtte spillet fremover. Det burde de, fordi spillet er sjovt, og har potentiale til at blive noget fremragende. Lige nu er det et godt spil, der fortjener en chance.

Samlet karakter: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10