Assassin's Creed II

Skrevet af: Strawb   2010-03-29

Assassin's Creed II er opfølgeren til det anmelderroste Assassin's Creed fra 2007/2008. I dette spil følger man den italienske playboy Ezio Auditore da Firenze, og hans jagt på hævn over de hemmelighedsfulde Templars. Spillet foregår denne gang i renæssancens Italien, og selveste Leonardo Da Vinci spiller rollen som Ezio's ven og opfindsomme "sidekick".

Personligt fik jeg aldrig gennemført 1'eren, men jeg følte ikke på noget tidspunkt at historien var uforståelig. Tværtimod fandt jeg den mere fængende end 1'eren, så thumbs up for det.

Grafikmæssigt er der ikke den store forskel fra 1'eren. Grafikken er flot og flydende, med undtagelse af skyggerne, som (stadig) ligner noget der er lavet i MS Paint. Ansigter har fået et facelift, og udtrykkene virker bedre end i det gamle.

Styringen virker også bedre, der er dog undtagelser. Kameraet vil nådesløst og pludseligt skifte vinkel til tider, hvilket ofte forårsager et skift af styringen, og man rammer derfor ved siden af det man sigtede efter når man løber rundt på tage. Derudover er den sløv til tider, så man kan komme til at løbe op ad en væg, man slet ikke ville op ad, men derimod væggen ved siden af. Dette har kostet mig et par livsklumper adskillige gange. Udover det, er det stadig en fryd, endda en større fryd, at kravle og løbe rundt i byerne, som byder på mere variation end det tidligere spil.

Kamp er sjovere end i det første spil, da man har flere kampmuligheder end bare "slå slå, block, counter" osv.. I 2'eren er det muligt at tage våbnene fra sine angribere og bruge dem imod dem med det samme. Ganske sjovt, i et stykke tid. Mængden af counters er øget, og det er ofte hyggeligt at se de brutaler måder man kan myrde vagter og andet godtfolk på. Specielt at kæmpe med sine snigmordsvåben er sjovt, og klart de meste "grafiske". Dog føles det ofte som om vagterne bare står i kø for at blive myrdet, selv i kampe hvor man er ene mand mod 8-10 vagter. Block, counter, næste. Dodge, kill, næste osv.. Stadig actionfyldt nok til at være morsomt, er det dog, skal det lige siges.

Man har også fået et nyt mordvåben, nemlig et skydevåben som opgradering til ens armbånd. Dette er særdeles praktisk i visse missioner, og sparer oceaner af tid. Man skal dog først samle visse bygningsplaner, før våbnet bliver unlocked.

Lydmæssigt er der ikke meget at sige. Skuespillerne er okay, specielt taget i betragtning af de skal snakke italiensk eller med italiensk accent størstedelen af spillet. Specielt at så meget italiensk er med i spillet, er virkelig en fryd, og man føler sig hurtigt indhyllet i geografien og tiden. Der er dog visse tidspunkter under ens missioner hvor monolog-loops bliver mere og mere frustrerende, fordi man er tæt nok på til at høre det, men ikke nok til at afslutte det. Musikken er sjældent renæssancisk, og skifter helt til upbeat elektro i kamp- og jagtscener, så den bliver aldrig en fast del af spillet.

Noget der virkelig fangede mig i dette spil, var alle puslespillene man kan/skal løse gennem spillet. Man render rundt i byerne og finder runer, som man så skal "åbne" ved at løse en gåde af en art, og disse kan virkelig være indviklede til tider. Men dette er kun en kompliment. Uden udfordring føles sejren tom. Derudover er der alle de fysiske prøvelser og "labyrinter" som man skal forcere, men disse tager sjældent længere end et par sekunder at gennemskue. At udføre dem, kan til gengæld godt tage adskillige minutter.

Ubisofts DRM "løsning" var noget som jeg virkelig fandt modbydeligt, men lysten til at spille overgik det heldigvis. Dog er det ikke fedt at blive smidt ud af spillet med beskeden "internet connection has been lost" når både MSN, uTorrent og Firefox kører lystigt i baggrunden. Denne behandling af kunder som pirater er latterlig, og har desværre fundet vej ind i anmeldelsen, da det ruinerer spiloplevelsen nogle gange.

Udover det, er ACII afgjort oplevelsesrigt og sjovt, og hvis man er fan af spillene, bør man uden tvivl have fat i denne fortsættelse. Jeg kan kun anbefale det. Lad os så håbe af Ubisoft bliver klogere til næste gang, og skiller sig af med DRM.

Brugeranmeldelser14
Samlet karakter: 8.2/10
1