Alan Wake

Skrevet af: Nike   2010-05-23

Sikke et år, det er inden for video spil. Ikke kun er der kommet det ene kvalitets spil, efter det andet, men der er os en lang tids forsinkede spil, der er udkommet. Splinter Cell Conviction var det første, og selvom det skuffede en smule, var det stadig et godt spil. Nu er det så endelig blevet Alan Wakes tur. Det har været under udvikling i 5 år, men nu efter et par års stilhed, og en skrottet PC udgave, er spillet her endelig. Det er lavet af Remedy, der tidligere har skabt sensation i video spil, med Max Payne. Der er ingen der tvivler på kvaliteten af deres tidligere spil, men er Alan Wake også et kvalitets spil, eller skuffer det fælt, ligesom Final Fantasy XIII?

Hoved personen er Alan Wake (sjovt nok), en best seller forfatter, der har mistet inspirationen (writers block). Han tager derfor til Bright Falls sammen med konen Alice, for at komme væk fra det hele. Desværre bliver der ikke meget ferie for Alan. Alice forsvinder sporløst, og om natten sker der underlige ting. Beboerne bliver som slugt af mørket, og bliver psykopater.

I en historie som dette, er det vigtigt at man holder mysteriet interessant og spændende. Det er hvad Alan Wake gør. Jo dybere man kommer ind i spillet, jo mere vil man have svar på hvad der foregår. Dette har dog også en del at gøre med spillets personer, der er troværdige og skarpt skrevet.

Man lærer virkelig at holde af disse personer, og som sagt før er de meget troværdige. Selvom Alan overaskende hurtigt for styr på skyde våben, så tror man virkelig på han er forfatter, og hans mange monologer (der både er godt skrevet og godt udført, typisk Remedy) overbeviser spilleren om, at han virkelig er forfatter.

Den er også lagt en masse referencer til andre forfattere, bøger og film. Dette gør også verdenen mere troværdig, og man vil blive overasket over, hvor meget Remedy har gået op i at skabe Bright Falls. Denne verden føles virkelig, selvom du ikke har GTA friheden. Man føler at man er i dette lille samfund, og det kan der kun gives ros for.

Spillets historie er fremragende og mindeværdig. Den er fortalt fremragende, og den giver sig tid til at lade situationer og personer til at udvikle sig. Man kan måske sætte spørgsmåls tegn ved, hvorfor det var nødvendigt at prøve at give spillet en tv serie følelse, og slutningen er kryptisk, men det gør ikke så meget, fordi der er mange flere gode punkter end der er dårlige. Angående slutningen hjælper det dog, at der kommer nye baner til spillet, den 27 juli.

Alan Wake er et tredje persons action spil, der byder på action, og frygt. Spillets fjender (kaldet Taken her), kan let slå dig ihjel, og de kommer ofte i grupper. Du har skyde våben tilrådighed, men de er ingen ting værd, takket være mørket, der omgiver dem.

For at nedlægge dem, skal man bruge sin trofaste lommelygte. Man skal lyse på dem længe nok, til mørket forsvinder. Når det er gjort, kan du dræbe dem almindeligt. Der kommer andre våben til rådighed senere, men Alans arsenal er ikke det største. Dette gør dog intet, fordi det ville ødelægge spillets historie og atmosfære.

Din lommelygte virker dog ikke uendeligt. Den kører på batterier, og man skal jævnligt skifte batterier, når du kæmper imod fjenderne. Når man bruger den til at udforske, bruger den intet strøm, så irritationen er elimineret. Desuden får din lommelygte også langsomt strøm tilbage, når den ikke bliver brugt.

Alan Wake er ikke uhyggeligt. Som spillet selv siger, så er det en psykologisk thriller. Hvor det psykologiske er, ved jeg ikke, men det er en thriller i hvert fald. Men selvom spillet ikke er uhyggeligt, er det alligevel skræmmende. Man frygter disse fjender, og når der er en stor gruppe af dem efter dig, kan man ikke undgå at gå lidt i panik. Det eneste tidspunkt man er i sikkerhed, er om dagen, eller når du står under lys. Det kan være en nervepirrende oplevelse, at prøve at starte en nød generator, imens fjenderne er efter dig.

Spillets action, er også rigtig godt. Der er intet sigtekorn, men der er alligevel let at ramme dine fjender. Kun ved en af spillets valgfrie samle objekter, viser sigte systemet sin svage side. Der er også en række boss kampe, der er ganske gode, og poltergeist objekter (ting i omgivelserne, der er blevet overtaget) der kun kan dræbes med lommelygten, er fremragende.

Spillet er lineært, og leder dig igennem det ene fantastiske øjeblik efter det andet, men man bliver også opfordret til at udforske. Omgivelserne er store, hvilket ikke kun betyder at fjender kan komme overalt, men at der er hemmeligheder at opdage. Det er dog i form af samle objekter. Der er kaffe kander, kister med forsyninger, og dåser stablet som pyramider (der skal skydes, og det er her sigte systemets svage punkt bliver vist frem).

De mest interessante ting, er dog 3 andre ting. Radioer og fjernsyn, giver et stort indtryk af spillets verdenen, og har fra tid til anden, nogle rigtig sjove øjeblikke. Men vigtigste er dog manuskript dele. Disse ting finder man ret ofte men værdien af dem, er faktisk meget underlig. De bygger en del op om Alan, og gør ham mere troværdig som forfatter, men de fortæller også direkte, hvad der sker om lidt. Det noget man må afgøre med sig selv, men de hjælper historien.

Som du måske har fået indtryk af, så er Alan Wake et godt spil. Det er sjovt, skræmmende, og intenst. Det har en masse mindeværdige øjeblikke. Spillet er ensformigt, men pga spillets øjeblikke, og historie, så bliver det aldrig et problem.

Spillet har faktisk kun en stor fejl, der holder spillet fra det magiske 10/10: levetiden. Spillet tager omkring 8-10 timer at gennemføre, men medmindre du går efter samle objekter, så er der ingen genspildnings værdi. Der er en anden sværhedsgrad der bliver låst op, men ellers kommer den rigtige genspildnings værdi først, når det første DLC udkommer.

Alan Wake er et spil der ser godt ud. Omgivelserne er smukke, og effekterne er fremragende. Der er dog et par ting der holder det tilbage. Personerne ser gode ud, men de kunne godt have set lidt bedre ud, og for en aller anden underlig grund, så passer lyd og billede ikke sammen, i de 14 tv udsendelser du kan se i spillet. Udover disse ting, er grafikken dog god.

Lyd siden er dog helt igennem fremragende. Spillet har en fantastisk atmosfære, der virkelig hiver dig ind i verdenen. Stemmeskuespillet er ligeledes fremragende. Musikken er også en stor favorit. Udover nogle rigtig gode originale numre, er der en masse sange fra virkeligheden. Noget der især skal nævnes, er bandet Poets of the Fall, der både har en sang med i spillet, og som har komponeret 2 helt nye sange kun for spillet, hvor den ene af dem er ret genial.

For mig er Alan Wake en kandidat til Game of the Year, sammen med Heavy Rain. Jo vist har spillet et par problemer, men det er en sjov, skræmmende og mindeværdige oplevelse, der ikke forlader en i et godt stykke tid. Det noget møg med leve tiden og slutningen, men det kan tilgives lidt, da der kommer DLC. Alan Wake er måske ikke 10/10 værdigt, men det stadig en fremragende oplevelse, og en af mine kandidater til Game of the Year.

Brugeranmeldelser7
Samlet karakter: 8.9/10
1