Damnation

Skrevet af: Nike   2010-07-22

Damnation startede sit liv som en mod til Unreal Tournement 2004, hvor den fik anden pladsen i kategorien Best Total Conversion mod. Nogen øjnede muligheden for at dette kunne blive et godt spil, så Codemasters gik i gang med at lave Damnation. Efter en masse forsinkelser, og en demo der på mystisk vis aldrig nåede at blive udgivet, udkom spillet endelig i 2009. Jeg fik først fat i dette spil for en uge siden, da jeg lånte det af min halv fætter, hvis PS3 sørgeligt nok var afgået ved døden, pga det gule lys. Men hvis jeg skal være ærlig, er jeg lykkelig over at jeg ikke betalte for dette spil.

Damnation foregår på en alternativ udgave af jorden, hvor den amerikanske civil krig har varet i flere årtier. Du spiller som Rourke, en friheds kæmper der sammen med nogle venner, bekæmper den onde diktator Prescott.

Alt det her med at den amerikanske civil krig varer i flere årtier og bekæmpelsen af en diktator i et industrialiseret Amerika er en meget fin idé, men det falder fuldstændig sammen. Der er ingen baggrunds historie til dette, og det bliver aldrig udnyttet. Personerne har en smule baggrunds historie, men ingen personlig, og er tynde som papir. Selv skurken Prescott er elendig. Han virker ikke ond, og det hjælper ikke på det, at vi kun hører om hans "ondskab" via personerne og de optagelser der flyder banerne og gentager sig selv hvert 3 minut. Alle de soldater du kæmper imod kunne være en hvilken som helst hær. Det hele hænger meget løst sammen, er tyndt lavet, og det hjælper heller ikke at spillets forfilm er forfærkelige at se på og lytte til. Slem historie.

Damnation er et skyde spil med platform elementer. Tænk Gears of War møder Tomb Raider. Ind i mellem er der køretøjs sektioner hvor du kører på din motor cykel.

Først og fremmest er der skyde delen, der mildt sagt er kedeligt. Dine våben føles lidt som legetøjs pistoler, både i hvordan de håndteres, og hvor mange skud fjender skal have for at dø. De her fjender kan tage et pænt antal skud, før de endelig er nedlagt. Det hjælper heller ikke at fjenderne dårligt reager på at du skyder dem. Desuden kan man komme ud for, at ens våben enten nægter at skyde, eller ikke rammer der hvor du sigter, og når sigtet i forvejen er løst og meget upræcist, så gør dette bare endnu mere ondt.

Når man kommer sig over, at det er L3 der genlader dine våben, så ser man os at fjenderne for det meste er dumme som snot. Nogle gange står de bare ude i det fri, og laver ingenting. De venter pænt på at du skyder dem. Men på trods af dette, så kan spillet være møg svært og frustrerende nogle gange. Nogle fjender har den magiske evne til at dræbe dig i et skud, checkpoints gør det hele værre. Dette er et spil, der vil få en til at gentage 10 minutters gameplay gang på gang, fordi man pludselig bliver dræbt af noget der var umuligt at forudse.

Man har nærkamps angreb til rådighed, men bare at ramme en fjende, kræver meget held. I alle tilfælde får det dig bare dræbt, hvilket gør denne mulighed værdiløs.

For at modarbejde disse to ting (i hvert fald er det pointen), har du eagle vision og co-up. Eagle vision gør at du kan se hvor dine medhjælpere og fjender er i rummet, og aktiveres ved at holde L1 nede. Fin ide, men det virker ikke altid. Den har en tendens til ikke at vise dig alle fjender, hvilket kan betyde at man bliver dræbt af en fjende som man ikke vidste var der. Desuden kan du stå et sted, og ikke se nogle fjender, og så gå et par centimeter frem for så pludselig godt at kunne se dem.

Den anden del er som sagt co-up, hvilket jeg ikke har kunne prøve af, da jeg ikke havde nogle i nærheden af mig der gad gå split screen, og fordi der er fuldstændig dødt online. Det efterlader en med en elendig partner, der kun kan finde ud af at løbe i mængden og få sig selv dræbt gang på gang. Især sidste bossen falder sammen, fordi den skal flankeres, men den har hele tiden øje på dig, og din partner løber over i et hjørne og glor ud i luften.

Men det største problem er bane designet. Det er designet omkring et cover system, men der er et stort problem: spillet har intet cover system. Dette øger kun frustrationen, da man ikke ordenligt kan gå i dække, når man bliver beskudt. Desuden giver det en masse øjeblikke hvor du ikke kan skyde forbi et vindue, fordi din pistol går igennem væggen under vinduet.

Spillets platform sektioner er okay, men heller ikke her er der noget sjovt at komme efter. Nogle gange bliver du bedt om at lave wall jumps, og det kan være overraskende svært at udføre disse. Bliv ikke overrasket over at prøve gentagene gange på at klare et wall jump. Desuden, så er det nogle gange meget kryptisk at finde ud af hvordan man kommer videre. Jeg endte med at sidde fast nogle gange uden ide om hvordan jeg skulle komme videre.

Til sidst er der motor cykel sektionerne og selv her er der ikke andet end kedsomhed. Man kører bare igennem tomme omgivelser, der en sjælden gang har fjender. Det styres fint, men det er møg kedeligt.

Og det bringer mig til et gennemgående tema med spillet: det er død sygt og frustrerende. Som nævnt tidligere, er der en stor mangel på checkpoints der betyder lange sektioner der skal gentages igen og igen, og fjender der er alt for stærke. Den anden ting er, at der sker absolut ingenting i dag. Det gælder kun om at gå fra det ene sted til det andet, og skyde fjender, deltage i lidt platform, og se en elendig forfilm.

Det der gør alle skydespil store (i hvert fald på single player fronten) er begivenhederne. I Uncharted 2 (et andet spil som Damnation imiter) har vi f.eks. tog sektionen hvor du skal bevæge dig frem til den forreste vogn imens toget kører og en masse fjender er efter dig. I Damnation er der ingen begivenheder, og bortset fra en elevator der kollapser på et tidspunkt, så sker der ingen ting.

Så ja Damnation er slet ikke sjovt at spille. Faktisk er det et af de værste oplevelser jeg har haft med video spil. Banerne trækker i lang drag, og tager en evighed at gennemføre. Det ville ikke være et problem, hvis der faktisk skete noget, eller spillet var sjovt at spille. Det er en smerte fuld oplevelse, fyldt med kedsomhed og frustration. Det er meget forståeligt hvorfor der er ingen spillere at finde i online delen.

Spillet tager omkring 10 timer at gennemføre, hvilket i min opfattelse er omkring 9 timer og 55 minutter for lang tid. Der er 20 emblemer at opsøge, men med mindre du går efter trophies, så er de ingen ting værd.

Grafisk set, så er Damnation et stort uheld. Omgivelserne ligner noget der er taget direkte fra et PS2 spil, personerne er utrolig stive i animationerne, og fjenderne mangler variation. Udover dette er der en masse små problemer. Fjender fryser nogle gange i luften, sprængte krops dele der drejer rundt på jorden, personer der kan gå igennem omgivelser, og de elendige forfilm. Desuden har spillet en elendig frame rate, der hverken kan tåle mere end to fjender af gangen på skærmen, eller et stille stående tog i baggrunden. På et tidspunkt skød jeg en fjende der sad fast ved en stige, der sendte frame raten tilbage til power point niveau, og sådan blev det ved i et minut, hvilket gjorde spillet uspilleligt i det minut det varede. Hvordan dette kan kører på en PS3 og en 360 er et godt spørgsmål.

Ved lyden, har vi elendige lyd effekter. Dine våben lyder lige så svage som de er imod dine fjender. Musikken er ikke elendig, men den er bestemt heller ikke mindeværdig. Stemme skuespillet er elendigt, og ikke på den sjove måde. Ingen af disse "skuespillere" har nogen idé om hvordan man laver troværdige stemmer, og de ender med at blive meget irriterende. Især dine "med hjælpere" får man lyst til at slå ihjel fordi de hele tiden kæfter løs. Desuden er hver bane fyldt med beskeder fra den "onde diktator" Prescott der gentager sig selv hvert 3 minut. Heldigvis kan man skyde højtalere så der bliver stille, men det drev mig til vanvid rigtig mange gange.

Damnation er et perfekt eksempel på hvordan man ikke laver et video spil. Der er kun 1 positiv ting ved spillet og det er spillets trophies der er utrolig lette at fremskaffe. Eller er der kun fejl, frustration og kedsomhed at hente her. Det er en af de mest smerte fulde oplevelser jeg har haft inden for video spil, og jeg kan på ingen måde anbefale dette. Alt er gået galt her, og jeg vil nu erklære dette spil, som det værste video spil jeg nogensinde har spillet. Føj!

Samlet karakter: 1/10
1
2