F1 2010
Anmeldelse
Codemasters har ved hjælp af både grid og dirt serien, vist sig at være fantastiske til at lave bil spil. Nu har de kastet sig over formel 1 og håber på at tilfredsstille sportens fans, samt almene bil elskere.
Spillet starter med et interview, hvor man som spiller skal besvare en masse spørgsmål, så som dit navn, kaldenavn og land. Efter det for man så også lov til at svare på "rigtige" spørgsmål omkring din karriere og dit hold.
Du bliver hurtigt introduceret rundt i spillemenuen, af din kvindelige manager. Hun er god til at forklare det, men har en højst besynderlig accent, man kan næsten ikke tage hende seriøst, når hun udtaler det kaldenavn, du nøje har udvalgt via en lang liste af kaldenavne (Mclovin).
I menuen bevæger man sig rundt mellem trailere og interviewfolk. Du har så valget mellem at spille Grandprix, Karriere eller Timetrial. Grandprix sætter dig i skoene og sædet ved den racerkører, og bil du bedst kan lide. F1 2010 gør et godt arbejde med at få alle F1 kørere med i spillet, det giver dig også en masse Facts omkring holdet eller racerkøreren. Efter man har valgt sit hold skal man vælge hvilken bane man vil køre på. Der er i alt 19 baner at vælge imellem, du kan så selv mikse rækkefølgen af alle banerne til smag og behag. Du kan også selv bestemme hvor mange runder der skal være samt vejret, sværhedsgrad og om du vil have træning eller kvalificering med.
Så er der selvfølgelig også karrieren, der kan man ikke undgå træning eller kvalificering, men kan skippe eller spole igennem som man vil. Du skal selvfølgelig også vælge sværhedsgrad, der er easy, normal, hard og extreme. Du har også mulighed for lave en custom sværhedsgrad, hvor du helt selv kan slå forskellig ting til og fra. Hvis du nu godt kan lide at have alle hjælpemidler til men stadig gerne vil kunne smadre bilen, er det muligt. For at få den ultimative oplevelse skal man dog udfordre sig selv med sværhedsgrader, da de alle hver især tilføjer ting til gameplayet. Før du begynder dit ræs for du at vide kravene for din placering i Træningen, kvalificeringen og ræset f.eks. holdet forventer minimum en 12 plads i ræset. Dit job er så bare at tilfredsstille dem så vidt muligt. Træning og kvalificering er stort set det samme, men er meget anderledes end selve ræset. Det giver en god rytme, som gør at spillet ikke virker ensformigt.
Man starter i garagen, og har derfra mulighed for at ændre sine dæk alt efter vejret, tune sin bil, give den mere downforce eller bestemme hvornår den skal skifte gear. Du har desværre begrænsede muligheder for at skifte selve motoren ud, og lave bemærkelsesværdige ændringer i farten og køreegenskaber.
Når man så er færdig med at finjustere bilen og skal ud på banen, er det svært ikke at blive nervøs, og håber inderligt at det hele nu virker som det skal. Første gang man suser rundt i svingene med over 200 km/t, bliver man konstant skræmt af de høje lyde fra den nåde så kraftfulde v8 motor, og når man kører på en lige strækning, sætter speederen i bund og bliver skudt tilbage i sædet, er det som om man selv bliver udsat for samme G kraft. F1 2010 er efter min mening det spil som bedst nærmer sig en perfekt fartfornemmelse. Handlingen af formel 1 bilen virker også uhyggelig overbevisende. Hver gang dækket skrider eller bilen hopper, så man kan høre karrosseriet dunke mod jorden, bliver man skrækslagen, ved tanken om hele ens hold afhængighed af en. Du har ligesom i Grid en holdkammerat, men i F1 2010 spiller det en stor rolle. I garagen kan man se hvem der klarer sig bedst ved en sammenligningstavle. Den holdkører som klarer sig bedst i sæsonen, for lov til at få en ny bil og lave mange flere ting om ved den.
Timetrial fungere som i alle andre racerspil, ved at du kører på tid. F1 2010 har så bare den mulighed at vise dig de kendte racerkøreres tid på den valgte bane. Man skal lede længe efter noget så tilfredsstillende som at klare selveste Michael Schumachers tid.
Hver gang man bliver færdig med et ræs, skal man interviewes om ens egen mening omkring, holdets fremtid og om sin egen fremtid, indenfor F1. Det er ret fedt og er sammen med træningen og kvalificeringen, med til at øge følelsen af ikke bare farten, men hele livet indenfor Formel 1.
F1 2010 er utroligt flot grafisk, ligesom dens forgængere Grid og Dirt.
Alt lige fra bilerne, banerne, himlen osv. er guddommeligt smukt at se på.
Men hvor F1 2010 virkelig skinner igennem både rent teknisk og grafisk, er under regnvejr.
F1 2010 byder på det flotteste og bedste dynamiske regnvejr nogensinde set i et spil. Det er en af de ting man bare lige skal vise vennerne. Regnvejret er ikke bare sindssygt flot at se på, men er også en kæmpe ændring for køreegenskaberne hos bilerne. Bilerne skrider nemt rundt i svingene, så man skal være nænsom ved speederen. Skærmen bliver også dækket af regndråber, og kører man direkte bag en anden F1 bil, er det direkte umuligt at se noget som helts. Prøver man så at køre ud til siden
Er vejen helt dækket til af kæmpe vandpytter, som er glatte og sænker din fart. Da vandet jo ikke er blevet ryddet væk af de andre biler.
F1 2010 er et fantastisk spil og overgås ikke af nogle eksisterende F1 spil. Det har en nær perfekt fartfornemmelse, og rammer hele essensen af at være F1 kører. Det er super underholdene hele vejen igennem både for hardcore F1 fans, men også for alle andre der bare har et hjerte for biler.
9/10
Grafik 9/10 Gameplay 8/10 Lyd 9/10 Holdbarhed 9/10