Grand Theft Auto IV

Skrevet af: sofus2   2010-12-22

Efter den kæmpe succes med San Andreas, var der meget høje forventninger til GTA IV. Men kan det leve op til forventningerne, eller er det en skuffelse? Find ud af det her.

Efter en kriminel tilværelse i Eropa, bliver hovedpersonen Niko Bellic, lokket til Liberty City af sin fætter Roman for at starte et nyt liv med rigdom og berømmelse. Men Niko finder hurtigt ud af, at det slet ikke er så fedt som Roman siger. Nico kommer hurtigt ud i problemer, og får skabt sig mange fjender.

Historien i spillet er ret klassisk, og byder ikke på særligt mange overraskelser. Den er ikke specielt spændende at følge med i, da der stort set sker det samme igen og igen. Spillet gør heler ikke det helt store for at man sku' kunne følge med, men man får da et nogenlunde overblik. Historien er ikke specielt fantastisk, og der er meget ligegyldigt snak.

Tilgengæld er er grafikken rigtig flot. Der er mange detaljer og lakken på bilerne skinner i solen. Der er gjort meget ud af, at byen skal virke levende. Man kan nu se folk lave lange samtaler, eller snakke i mobil telefon. Du kan også møde nogen der har slåskamp. Figuerne er lavet rigtigt flotte, og ser denne gang ikke perfekte ud(San Andreas). Niko har foreksempel skønhedspletter, og ujævninger i huden. Det eneste problem jeg har med grafikken, er at den er så mørk. Om natten kan man næsten ikke se noget, og jeg blev nød til at skrue lysstyrken op.

Lydene i spillet er rigtigt gode. Skydelydene er meget realistiske, og det suser om ørene på en, når de flyver forbi. Man kan høre tydeligt om det er et kraftigt eller svagt våben du har gøre med. Glock siger foreksempel en lille, men kraftig lyd, mens Deagle siger et højt brav. Lydene til køretøjerne er gode. Hvert køretøj har fået sin egen lyd, og de lyder som dem i virkeligheden. Stemmeskuespillet er godt, og man kommer nogen gange til at grine af Romans endeløse klynken.

Gameplayet er ligesom det plejer at være. Man kan stjæle biler, skyde efter tilfældige og få politiet efter sig. Det er som det plejer. Men til GTA følger der jo altid en stak misioner med. Men her skuffer spillet en del. Misionerne er ikke intrersante, da man skal det samme hver eneste gang. Du skal enten skygge en, eller dræbe narkogangstere. Det er måske spændende de første fem gange. Men alle 100 misioner. det er lige i overkanten. Der mangler også checkpoints i misionerne. Hver eneste gang du dør i en mision er det HELT forfra. Og nogen gange skal man køre ret langt for at komme til misionerne.

Alt i alt er spillet okay, men så heler ikke mere. Grafikken og lyden er i top, men historien og misionerne er så kedelige at man kun lige kan spille spillet i små doser. Det der redder det op på et 6/10 er at det stadig er sjovt at flygte fra politiet.

PLUS: Grafikken. Lyden. Det er stadig sjovt at flygte fra politiet.

MINUS: Historien. Kedelige misioner. Der mangler checkpoints i misionerne.

LYD: 8/10