Dansk
BRUGERANMELDELSE

Crysis

Skrevet af: Strawb   2011-01-09

Først og fremmest ved jeg udmærket at spillet er nogle år gammelt, men jeg syntes det virkede spændende at kigge på det med nye øjne. Jeg fik egentlig idéen til det for længe siden, men det er først for nylig jeg fik taget mig sammen til at gøre en anmeldelse færdig.

Spillet blev vel modtaget da det udkom, og da jeg købte det på tilbud gennem Steam for nylig, syntes jeg det var på sin plads til at kigge på det igen.

For at få det åbenlyse af vejen: grafikken i Crysis er stadig noget af det ypperste man kan finde blandt PC spil, selv 3 år efter udgivelsen af spillet. Crytek har været kongerne af eye-candy siden de lavede Far Cry, og Crysis er bestemt ikke noget undtagelse. Grafikken er utrolig, men kræver samtidig et monster af en maskine for at kunne køre spillet med gode indstllinger ved en høj opløsning. Med det sagt, er trope-øen dog stadig smuk som bare fanden, og miljøet er virkelig gennemført.

En trope-ø med destruérbare asiatiske outposts er ganske vist meget tiltrækkende, men uheldigvis føles det meget ensartet når man bevæger sig gennem den. Øen skal forestille at fungere som sandbox, ihvertfald ifølge nogle, men selv med speed-boost fra dragten tager det utrolig lang tid, at bevæge sig over store afstande. Derudover føles det ikke som om det er det værd at udforske øen. Modsat spil som Prototype og Just Cause 2, hvor man kan få noget ud af udforske(og hvor det desuden også er meget nemmere), er der ikke rigtig nogle belønninger for at kigge sig omkring. Spillet bliver derfor lineært, ligesom de fleste spil i FPS-genren.

Lad os snakke lidt om gameplayet. Jeg vil ikke gentage kommentarer om gameplayet der blev lavet, da spillet udkom. At kigge på fejlene, virker mere relevant.
Dragten i Crysis har 4 indstillinger: styrke, hurtighed, en cloak funktion, og forbedret beskyttelse. De 4 indstillinger fungerer nogenlunde hver for sig, men det er også netop sådan de føles: noget der burde have været hver for sig; eller i det mindste burde have været indbygget i dragten, specielt beskyttelse og styrke. At skulle skifte mellem funktionerne så ofte som man gerne vil, er virkelig noget der sætter en stopper for morskaben, eller resulterer i ens død i en hektisk situation. Derudover er det en pine at bruge cloaking funktionen til tider, fordi det ellers ville være umuligt at slippe gennem et område. Selv på hundrede meters afstand, har asiaterne ikke noget problem med at spotte en, selv midt om natten. Cloaking funktionen er derfor nødvendig i mange tilfælde, hvilket ikke rigtig lader til at stemme overens med den frihed udviklerne proklamerede spillet havde, da det udkom.
På punktet med dragtens funktionerne, kunne de også godt have strømlinet kontrollen lidt. At bruge enten V eller musen til at skifte med, er ofte utrolig kluntet, og kunne sagtens have været gjort bedre. Genvejstaster er ganske vist til rådighed, men selv de virker dårligt opsat, og kan endda være irriterende.

Som jeg nævnte lige før, har asiaterne ofte intet problem med at se en på flere hundrede meters afstand. Gennem junglebevoksning. I mørke. I en mørk heldragt. Come on, Crytek, der er noget der hedder sværhedsgrad, men der er også noget der hedder moderation. Jeg forstår godt at det skal være svært at slippe forbi patruljer, men at skrue den menneskelige synsevne op til "unaturlig", er ikke ligefrem noget der virker som det er der for at udfordre en. Snarere for at få en til at ragequitte. AI'en i spillet er derfor ofte uudholdelig. Uudholdelig, og utrolig fjollet. For ikke at nævne ligeså hårdføre som kakerlakker.
Selv på almindelig sværhedsgrad, er det ikke ualmindeligt at en asiater med kasket på, kan holde til 3 headshots...og måske 8-12 skud i torsoen. Jeg ved godt at spil bliver kedelige når de bliver fuldstændig realistiske, men det er godt nok sjældent jeg ser mennesker i skydespil der kan holde til så meget, medmindre de har rustning på.

Ja, jeg skal passe på at det ikke bliver til en flamebait anmeldelse, men efter at have spillet det igen, er der simpelthen så mange ting der har irriteret mig omkring spillet.
For eksempel, at køretøjerne håndterer som sæbekassebiler, og at helikopterne er vanvittige.

For at stoppe mig selv inden jeg imploderer, er her min afsluttende bemærkning.
Jeg synes Crysis blev skamrost da det udkom, med Gamespot i spidsen(surprise), og at det slet ikke var den ros værd det fik. Historien mod slutningen var forudsigelig, gameplayet var kluntet, fjenderne fjollet holdbare, AI'en, for mangel af et bedre ord, overpowered, og øen var slet ikke den sandkasse den åbenbart skulle have været. Til trods for alle de fejl og mangler, er det dog stadig attraktivt på en meget besynderlig måde. Det er stadig solid action for alle pengene, så selvom jeg ikke kunne undgå at bemærke de ovenstående ting, nød jeg stadig den overliggende oplevelse. Det må være det med at snige sig helt op i ansigtet på en asiat, og kyle ham 20 meter ind i skoven.

Brugeranmeldelser17
Samlet karakter: 8.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10