Uncharted: Golden Abyss

Skrevet af: Qoppa   2012-03-25

Der er gået en uge siden Unharted: Golden Abyss er landet i min postkasse, så jeg er nu klar til at fælde dom over det seneste eventyr med Nathan Drake.

Uncharted: Golden Abyss har givet mig et glædeligt gensyn med den Nathan Drake, på hans evige jagt efter skatte, sagn og andet godt. Som en stor fan af eventyrsspil og film, som tager udgangspunkt i sagn fra den virkelige verden, lever jeg mig hurtigt ind i historien. at historien så ikke er den bedstskrevne, gør ikke så meget, da den giver et momentum, og en grund til at fortsætte omkring næste hjørne i banerne. Uncharted: Golden Abyss foregår før de andre spil i serien, og dette passer mig egentlig fint. Serien tåler sagtens spinoffs istedet for fortsættelser af den anden historie.

Mekanikkerne i spillet er meget lig dem på PS3 systemet. Det hele er set før, og fans af serien vil hurtigt finde sig hjemme i styringen af spillet. Baner skal forceres ved at klatre på husmure, og fjender skal skydes fra dække bag sten og andet murværk. Uncharted serien er en blanding af mange spil, men de bliver blandet godt, så man føler at man spiller et selvstændigt spil, og ikke et kopiværk af andet spil. Store inspirationskilder må siges at være: Gears of War, Prince of Persia og Tomb Raider.

Dog er der i dette spil nogle mekanikker jeg ikke kan fordrage. PS vita systemet har en touch skærm og en touchplade. samtidig er den bevægelsesfølsom og mærker om du hælder den eller ej. Disse mekanikker, føler jeg, er mange gange et irritationsmoment, da det føles som om de er blevet smidt i spillet, bare for at sige de er der. Disse mekanikker er blevet udnyttet fuldt ud. Som eksempel kan jeg nævne, at når Drake skal krydse en træstamme over en flod eller andet, stopper han op, og du skal nu finde balancen ved at flytte vitaen fra side til side. Dette afbryder spillets momentum, og bringer mig til irritation. Her synes jeg det kunne være smartere at skulle "balancere" hele vejen over træstammen, i stedet for bare et enkelt sted.

Nogle mekanikker, som at gå dækning, kan godt virke lidt gammeldags, da Drake ikke altid gør som man ønsker.

Grafikken er jeg meget tilfreds med, og jeg er yderst imponeret over de kan presse den grafik ud af den lille maskine. Det er noget af det flotteste jeg har set på en håndholdt konsol.

stemmeskuespillet er meget overbevisende og jeg har flere gange taget mig selv i at le af samtaler, som Drake fører med de andre personer i historien. De føles levende, og ikke særligt monotome.

alt i alt er Uncharted: Golden Abyss et rigtigt godt spil. Jeg føler mig godt underholdt hvert minut. Dog kunne man godt ønske, der var fandtes en multiplayer mode. Historien er ikke verdens længste, og det kunne være sjovt at spille noget Team Deathmatch, som man kender fra Konsoludgaverne.

ting jeg elsker i dette spil:
- Stemmeskuespillet
- Grafik