Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
BRUGERANMELDELSE

Bioshock 2

De der var en stor fan af Bioshock spillet, blev i sin tid hyped da det blev announce'et, at der ville komme en forsættelse af spillet vi alle holdte af.
Udover det blev der også taget højde for en efterspurgte multiplayer, som en del ønskede i det første spil. Selvfølgelig var der også dem der blev lidt skeptiske da vi så den store "nye" Big daddy, som åbenbart skulle være vores protagonist i det næste kapitel af denne franchise.

Spillet er sat 10 år efter handlingen i det første Bioshock. Byen Rapture er blevet mere faldefærdigt og dens indbygger mere muteret.
Rent grafisk har Bioshock 2 fået en god make-over og endnu engang kan man blive opslugt i det pæne undervands miljø og utryg i det faldende sceneri.
Lyd og musik ligger også til højrebenet og er utroligt stemningsfyldt og atmosfærisk, som til tider overgår sin forgænger.

Denne gang er følger vi ikke en stakkel mand, men en Alpha-Type Big Daddy kaldt "Delta". Han er genopstået fra de døde og er nu på en mission for at rede sin Little Sister, som han ikke har set i over 10 år; ja han er nok inden for et shock når han finder ud af hun ikke er så "little" mere.
Så derfor er han, i bedste Bioshock stil, nødt til at vandre fra den ene ende af Rapture til den anden for at kunne genforenes med sin "datter". Tror mig, hvis du er forvirret, så du ikke den eneste, Bioshock 2 har en tildens til at hiver Lore ud af røven, som historien skrider frem, men heldigvis til det bedre.

Endnu engang bliver vi vist flere flotte lokationer, som alle har sin egen tema og stemning, som i det hele taget fungere rigtig godt. Dog er problemet at historien er så lineær at man ikke kan vende tilbage til dem, hvis man har brug for at være sikker på man har fundet alle de tusind audio-logs, som ligger spredt og gemt over det hele.

Combat er blevet forbedret, man kan nu dual-wield én plasmid og et våben, hvilket bringer mere sjov ind i gameplayet. Plasmids kan nu også blive opgraderet flere gange, så der er meget mere plads til have det sjovt og udforske nye "builds" og strategier. Dog syntes jeg det er stadigvæk fattig på RPG elementerne, men det er til at overkomme.

Ens modstander er også blevet mere mangfoldige, vi har ny flere former af spliceres og Big Daddy, plus en hel ny type: "Big Sister". Endnu engang en ting der ikke giver helt mening for eksempel: Hvorfor er der big sisters og hvorfor hedder de ikke "Big Mamma".

Ok "Big Mamma" lyder måske lidt for dumt.

Men nu hvor jeg er skøjtet hen over det basale, så komme vi til mit ynglings punkt i sådan en her anmeldelse:
Hvorfor syntes jeg at Bioshock 2 er bedre end sin forgænger?
Altså jeg tror folk var uenige med mig da jeg gav Bioshock 7/10, men de må være endnu mere uenig når jeg så giver Bioshock 2, 9/10.

Først og fremmest har Bioshock 2, bedre grafik, lyd og gameplay end sin forgænger, men dét der vejer mest; Er at jeg syntes Bioshock 2 bare er en mere unik oplevelse.
Protagonisten har bedre motivation, settingen har mere at byde på, plottet er dybere og mere interessant og spillet prøver virkelig at fange sit publikum med sine spørgsmål omkring etik og politik (Ok, afslaget for det er måske et det bedste, men altid noget de prøver).

Jeg følte bare en bedre flow i historien og fordi at vi allerede kendte til Rapture, kan vi få lov at se den sande dark(er) sides og de ting der skete før og efter byens fald.
Den største down-side omkring Bioshock 2, er muligvis at mange plot-holes bliver undskyldt med det er plasmids der kan få en til at gøre sådan. Men det var først noget jeg lagde mærke til da længe efter jeg var færdig med spillet, så jeg tager det ikke så tungt.

Selvfølgelig er der også flere former for slutninger, de alle sammen har den sammen anslag, men heldigvis en tilfredsstillende god nok variation og jeg var rørt til tåre af min, så jeg klager heller ikke på det punkt.

Så singleplayer delen holder sig selv rigtig godt oppe, men som sagt var der også en mutiplayer og der kan jeg kun sige én ting:
Det er det mest ubalanceret, halvhjertet og tidsspildende multiplayer jeg har prøvet længe, så derfor bare lad være!

Med dét sat på plads vil jeg runde med disse ord:
Et fantastisk forsættelse af Bioshock, med en masse gode oplevelser, det kan godt være den er lidt korter, men indholdet er mere kødfyldt og spændende. Den eneste grund til at jeg ikke giver den 10/10, er fordi at spillet til tider halter lidt på sin egen Lore, men det er ikke noget, som er helt forfærdeligt.

Over and Out - Gobomania.

Samlet karakter: 8.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10