Tomb Raider

hvem er bedst Tomb Raider eller Naythan Drake,det er nok mest en smagsag. men selvom at Tomb Raider ikke er det hun en gang var,er hendes ny spil,af samme navn både underholdende og spændende.

de første Tomb Raider var udfordrende og havde mange sjove og svære puzzles. Desværre så kan visse fans,blive skuffet over at, det nye Tomb Raider fokuserer mere på skyde mekanikerne end platform elementerne.

Der er dog stadig platforms elementer,man klatrer hoper svinger og skyder sig vej,gennem banerne.Der er dog enkelte puzzles men de er meget korte og nemme, man gennemfør nok en puzzle på maks 10 minutter. Dog har de virkelig fokuseret på skyde mekanikerne,de fungerer da også utrolig godt. Man kan bruge bue og pil,maskingevær,pistol. Skydesystemer virker dog mere som uncharted den her gang,hvor imod forige spil låste hun fast på fjenderne og skød konstant mens hun,hoppede og sprang. Mens her har man et sigtekorn og man har ikke nærmest uenelig amonition.

historien handler om Lara Croft før hun blev en benhård arkæolog,med andre ord det handler om, lara som ung hvor hun skal til en ekspedition,til en anden ø og bliver kidnappet og, på grund af overnaturlige kræfter kan hun ikke komme væk med sine venner, og fortsætter videre derfra om hvordan hun lærte de forskellige ting hun nu kan. Historien er rigtig spændende og godt fortalt men dog vil jeg sige, uden at afsløre noget at fra Lara`s første drab hvor hun græder over hun var nød til det går der knap og nap, 2 sekunder så kommer hun op og skyder flere vagter indtil den, næste mellemsekvens hvor hun ber om hjælp fordi hun har problemer og er tvunget til at skyde folk. Dog er det ikke det store problem, for det er det eneste problem med historien, resten er helt fint og stemmeskuespilet er også flot udført, selvom jeg var ligeglad med de andre bortset fra Tomb Raider hende selv.

Lyd designet fungerer også som det skal, stemmeskuespilet er flot våbene har god klang, og musiken er meget velavet.

Grafiken er også impronerende det er nemlig et grafisk chok, skovene grotter det hele er varierende og smukt at se på et grafisk vidunder ud over det sædvanlige har vi med og gøre, det er et af de bedste grafiske spil for tiden. Dog vil jeg sige at vis man spiller på konsol er ps3 versionen bedre en x box da der er problemer med x box versionen da den til tider hacker og har tomme miljøer der næsten er grimme,pc versionen er nok bedst grafisk men personlig foretrækker jeg gameplayet på konsolerne da jeg bedre kan lide joystick end mus og keyboard.

Den sådan eneste rigtige store skuffelse ved Tomb Raider er multiplayeren som slet ikke skulle have været der, kedelig meningsløs lacker netværkproblemer og ingen grund til at spille. Enkelte glimt af morskab men allerede efter få uger er der ingen der spiller og man forstår hvorfor.

En anden skuffelse er spillets længde det tar sådan cirka 7 timer og for mig var der ingen genspilningsværdi, de små collectabiles er meningsløse, da de bare er små skatte man bare får og ikke bruger, kampangen er dog stadig så spændende og underholdende at det kun trækker karakteren en smule.

Det nye Tomb Raider er et utroligt godt spil,dog er det en kende kort,med en dårlig multiplayer og enkelte hak i historien. Jeg bliver dog løftet af alt det gode gameplay og den spændende historie. Tomb Raider byder ikke på meget nyt andre spil ikke har. Det er dog det spil Lara Croft fans har ventet på og det har min fulde anbefalelse.

grafik+9

gameplay+8

lyd+9