Dansk
BRUGERANMELDELSE

Game Dev Tycoon

Jeg starter spillet. Jeg får ikke nogen menu, men derimod bliver jeg smidt direkte ind til spillet. Jeg starter på et lille 2D kontor i 80'erne.
Der får jeg nogle instruktioner om hvordan jeg laver et spil. Jeg skal første vælge titlen, genren, emnet, platformen, min Game engine, som jeg dog ikke har i starten af spillet, og hvilke grafikker der skal bruges. Når man har gjort det, smides man ud i en af spillets 3 faser. Når du har startet med at lave et spil, skal vi igennem tre faser. Vi skal igennem den første nu.

Der er tre forskellige kategorier man kan vælge imellem her i første fase: Engine, Gameplay og Story/quests.
Siden jeg har valgt et Military/Action spil valgte jeg at fokusere mest på Engine, så en lille smule på gameplay og ingenting på story/quests. Det samme foregår på de andre to *faser*, bare med nye kategorier man skal balancerer imellem. Der er tre kategorier i hver fase.
I fase to er der Dialogues, Level design og Artificial intelligence (Ai) som er kategorierne man skal balancere imellem.
I tredje fase er der World design, sound og graphics at balancere imellem.

Ude i siderne af de her faser kan man se nogle forskellige adds, fx. Multiplayer. Det fungerer sådan at du skal balancere derude med selve faserne. Dvs. hvis du vælger at tage tre ting til engine der koster 30k at have på hver, så skal du nok have den lidt mere op så der bliver lavet hvad der skal laves, dette måles i en procentbar. Hvis du ikke får procentbaren til at forsvinde ved at have den på 100 procent, giver den dine medarbejdere stress.
Efter man har trykket *OK* til at slutte en af faserne, begynder karaktereren at indsamle fire slags points: Bug points, som giver bugs man kan ordne i slutningen af dit spil som du laver, design points, som giver flere points til dit design (oh really) , Technology points der giver flere point til din teknoligi og endelig research points. Jeg vender tilbage til research points. Når du bliver færdig med de tre faser kommer du ind i en menú hvor du får Exp. for de forskellige katergorier, jo mere du har sat dem op, desto mere Exp. point.

Salget og anmeldelserne af spillet begynder samtidigt, og karakterene fungere på den måde at den giver dig en skala fra 1 til 10, og bedømmer hvor godt spillet er.
Dette påvirker salget meget på den måde at hvis det er et 6/10 spil sælger den bedre end 3/10 spil, selvom der er mere hype på 3/10 spillet end 6/10 spillet.

Med de research points du får fra spillene kan du researche forskellige ting som Marketing der giver hype, eller Co-op der giver en add-on du kan bruge til at putte på din næste Game-engine.

Du kan også researche nye emner, som fx. Pirat eller ninja.

Når du får muligheden for at flytte ind i et andet hus, kan du få medarbejdere. Medarbejdere er vigtige at have, da de giver ekstra hjælp til et spil får at få mere teknologi. Man søger efter medarbejdere ved at vælge en af de tre kategorier: Complex algorithm, Game demo og Showreel.

Karakterene har fire forskellige stats som man kan gøre større ved at træne: Design, Tech, Speed, Research. Ellers bliver man bare ved med at gøre det samme over og over igen, men man når det sidste level har man mulighed for at få teknologi ekspert og design ekspert, det kræver dog at man har en med et højt teknologi stat eller design stat.
De kommer også i level dine karakters, og når de når et bestemt level har man mulighed for at specialisere sig inden for en kategori. Jeg valgte at min karakter skulle være specielt god til lyd, fordi jeg ville godt lave nogle spil hvor et godt lydsystem var nødvendigt.
Tilbage til det med eksperter var det til to forskellige ting.
Med en teknologi ekspert kan man låse op for et "teknologi rum" hvor man kan lave sine egne konsoller.
Hvis du får en design ekspert kan man få en afdeling hvor man kan researche større projekter some f.eks et MMO eller sin egen spil-messe. Ja, det er der også!

Dette spil er utroligt tidsfordrivende mens man kæmper sig op af stigen for at overleve i 30 år som et firma (man kan selvfølgelig spille videre efter de 30 år er gået, som er spillets levetid), og som at lave bestsellers som GTA-V eller min personlige transporter-simulation spil der fik 10/10 på alle mulige punkter :P

Alt i alt har jeg anbefalet det til alle mine venner og alle har kunne lide spillet. Så hvis du gerne vil have et godt spil til ca. 75 kr. på Steam, så siger jeg must-buy.

Samlet karakter: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.