Metal Gear Solid: Portable Ops

Skrevet af: Nike   2008-02-19

Metal Gear Solid er et af mine yndlings serier. Jeg har været bidt af MGS siden jeg var 7 år gammel. Det der med at snige sig igennem fjendens base har altid været et hit hos mig. Det var først måske 4-5 år senere at jeg forstod historien, og det gjorde at jeg elskede serien endnu mere. Nu da vi spænt venter på MGS4 til PS3, er Metal Gear Solid Portable Ops udkommet til PSP, der skal forklare mere om Big Boss, Solid Snakes far. Men hvordan trives det på PSP? Før havde vi kun Metal Gear Ac!d der var ganske underholdende, men nu hvor et rigtigt MGS spil er ankommet, er det så noget værd?

Spillet foregår i 1970, 6 år efter Snake Eater. Snake er blevet taget til fanget, og bliver afhørt. Nogen vil gerne vide hvor den sidste del af "Philosopher's Legacy" (du skal have spillet MGS3 for at vide hvad det er) er. Han flygter dog fra fangeskabet, men lidt hjælp fra en gammel MGS person, nemlig Roy Campbell, som hjalp dig i MGS1 og MGS2, men da de kommer ud, finder de ud af, at Snakes gamle gruppe, Fox har begået oprør, og lederen Gene har overtaget basen, hvor Snake og Roy befinder sig. De beslutter sig for at tage kampen op imod Gene, og hans hær. Som i et hvert MGS spil, er der meget mere til historien, og der er massere af drejninger, og mærkelige/over naturlige ting. Kort sagt, ligesom et rigtigt MGS spil, men der mangler noget. MGS har altid haft gode skurke, og Gene slutter sig til rækken som en af dem. Grunden til at han gør dette, gør at man næsten holder med ham.

Spillet spilles ligesom MGS3, da du kan sådan set de samme ting som i det spil. Portable Ops har dog en ting som skiller det ud fra andre spil i serien. Du kan skabe din egen hær. Du kan slå dem ud, og slæbe dem hen til din lastbil, hvorefter du efter et stykke tid får overtalt dem til at slutte sig til dig. Der er flere klasser i spillet. Der er folk der er bedst til at helbrede dine person udenfor kampe, folk der laver ammunition, og folk du tager med i feltet, eller sætter til at arbejde bag scenerne. Du skal dog passe på, fordi hvis du mister en mand, er han væk for evigt, også må du ud og finde en erstatning for ham.

Det er godt fundet på, og det virker fremragende. Det er også flettet ind i spillets mutilplayer del, hvor du kan vinde personer fra andre spillere, men sammentidig også midste dem. Du kan også få nye personer ved at gå til alle mulige hot spots rundt omkring i Danmark. F.eks. kan du måske hente en mand i din nærmeste Mcdonalds. Der er faktisk ret sejt, og det er impronerene at udviklerne har levet det sådan.

Spillet er også utroligt sjovt at spille. Det er det samme gameplay som i MGS3, så det virker meget godt. Styringen er også ret god, men der er et problem. I MGS3 Subsistence (som var en udvidelse af Snake Eater), blev vi introduceret for et 3D kamera, som hjalp MGS3, man slap af med det ukontrollerede kamera som plagede spillere før. I Portable Ops ville det have været bedre hvis man havde det gamle kamera. 3D kameraet bliver brugt her, og du styrer det med pile tasterne. Kameraet er konstant i vejen, og det kan være svært at både holde styr på det, og din persons bevælgelser. Det kan gøre spillet svært på nogle punkter, men det ødelægger ikke spillet, fordi spillet er så sjovt, at man glemmer problemerne. Og på den anden side vender man sig til det.

Spillet er indelt i baner, og en bane tager ikke mere en 5 minutter at klare, hvilket passer perfekt til et håndholdt spil. En ting MGS er kendt for, er lange forfilm, og det samme gælder her. Men der er ikke lige så mange forfilm som i andre MGS spil, så det er ik så slemt her. Forfilmene er også anderledes i MGS:PO. Her er de tegnet, i still med Metal Gear Soild: Digtial Graphic Novel. Det er uroligt smukt at se på, og der er en fed stil over det, og der er stemme skuespil, hvilket der ikke var i MGS:DGN.

Spillet tager 10-15 timer at gennemføre, men bagefter er der hemmelige personer at åbne, plus online med op til seks spillere, så der er meget at lave i Portable Ops.

MGS har altid været kendt for sin ultra pæne grafik, og det holder desværre ikke helt her i Portable Ops. Personerne er gode ud, og forfilmene er lækre, men omgivelserne skuffer. Næsten alle områder er omgivet af store mure. Det føles som om man har taget en papkasse, lavet banerne inde i papkassen, hvor størrelsen af papkassen bestemmer hvor stor banen kan være. Der er ingen trapper i spillet, men i stedet er gulvet lavet som en bakke. Lagt oven i det er en masse tomme rum, der på sit højeste indholder et bord og en stol. Det er et skuffende level design, og det føles dovnet. Det er svært at forstille sig, at spillet faktisk er baseret på Subsistence grafiksk.

Lyden er dog i orden. David Hayter som Snake er altid en fryd for ørerne, og resten af stemme skuespillet er også fremragende. Lyd effekterne er ikke lige så gode som i MGS3, men de er stadig gode. Musikken må også siges at være fremragende, og udsædvanlig for et håndholdt spil. Musikken minder om en Hollywood action film, og kan sagtens leve op til musikken i MGS3 og MGS2, også selvom Harry Gregson-Williams ikke er med i denne omgang.

Alt i alt er Metal Gear Solid: Portable Ops et dejligt spil. Det er sjovt, og fortsætter en god historie, men det er desværre langt fra perfekt. Kamera problemer, og doven bane design holder spillet fra et 10 tal. Endda 9 tallet undgår det. Men 8 er jo en fin karakter. Det betyder dog ikke, at MGS:PO kan undværes. Det er et fedt spil, og det skal nok gøre folk tilfredse.

Samlet karakter: 8/10
1
2